• Maxmaxi0211

    Förstår inte min mamma

    Vet inte riktigt var jag ska börja.

    Min mamma säger till mig och min syster att hon inte vill ha oss i huset för att hon behöver vila. Är hos min pappa, dock bor han på seniorboende så vi kan inte vara där under än längre period. Är 20 år och min syster 16. Min mamma hotade med socialtjänsten och polisen mot pappa så han skulle flytta till vanlig lägenhet om jag inte åkte till honom.

    Har ni några tips?

  • Svar på tråden Förstår inte min mamma
  • Anonym (a)

    Varken socialtjänsten eller polisen sysslar med att flytta folk från seniorboende. Kan du inte vara där så kan du inte. Stanna hemma. Er mamma kan inte köra ut er ur ert hem. Skulle hon trots allt jaga ut er så är det er sak att kontakta polisen om hon är våldsam, eller socialtjänsten för hjälp med nödboende om ni står helt utan tak över huvudet.

  • Anonym (Old)

    Tråkig situation, men du får nog ta och gå emot din mamma här. Om pappa bor på ett seniorboende där man inte kan ha barn boende så är mammas hus ert hem där ni har rätt att vara. Slänger hon ut er handgripligen så ring polis och socialtjänst som redan föreslagits. Socialtjänsten kommer för övrigt gå på er mamma, inte er pappa.

  • Anonym (X)

    Var bor du? Var bor 16-åringen? (Alltså, var är ni skrivna.)

  • Maxmaxi0211

    Tog inte med all information  men min mamma och pappa är skilda och skrivit på något kontrakt som gör att mina föräldrar delar på vårdnaden. Har varit hos min mamma ett par år nu och hon är helt slutkörd för att inte varit hos pappa så mycket pga seniorboendet. 3 veckor ville hon ha för sig själv. Vet inte om kontraktet fortfarande gäller nu när jag är 20 år.

    Vi är folkbokförda hos mamma, anonym (x).

  • Anonym (X)

    Bor din pappa på seniorboende får 16-åringen bo hos mamma.
    Inte lika självklart med dig, om du inte går på gymnasiet är de inte längre försörjningsskyldiga, och inven har ju vårdnad om dig längre, du är ju vuxen.
    Däremot har du 3 mån uppsägning om hon vill vräka dig. 

  • Maxmaxi0211

    Hon sa till mig att hon behöver vila och att hon fortfarande älskade mig, det är allt. Hon vill inte vräka mig.

  • Anonym (111)

    Du är myndig så ingen av dem har vårdnad om dig. Bo du ho din mamma så är det ju ditt hem, till du flyttar ut. 

  • Anonym (111)

    Hur kan mamma bli så tröttkörd av att ha två i princip vuxna barn hemma? Är ni hemska, otrevliga, odågor som skriker och gapar och inte hjälper till hemma? Eller vad är grejen? 

  • Anonym (111)
    Maxmaxi0211 skrev 2022-07-14 16:44:40 följande:

    För att jag är hos pappa bara på vissa helger.


    Det förklarar inte varför hon blir så trött av att ni här hemma. 
    Vi har 5 ungdomar i vårt hem, 3 av dem på heltid, men inte blir vi så trötta så att ungarna måste vara hemifrån i 3 veckor för att vi vuxna behöver vila. Det är därför jag frågar. Varför orkar inte er mamma med er? 
Svar på tråden Förstår inte min mamma