• Anonym (?)

Studera YH?

Ni som studerat någon Yh-utbildning, vad tycker ni? Kvalitén på utbildningen? Skillnaden mellan yh och högskola? Känns utbildningen "lika mycket värd" när man sedan söker arbete? 

• Svar på tråden Studera YH?
  • Anonym (Yh är bra)
    Anonym (?) skrev 2022-07-15 08:47:45 följande:
    Studera YH?

Ni som studerat någon Yh-utbildning, vad tycker ni? Kvalitén på utbildningen? Skillnaden mellan yh och högskola? Känns utbildningen "lika mycket värd" när man sedan söker arbete? 

Ofta bra utbildningar med tydlig jobbinriktning. Mindre och smalare teori än högskola. Konkurrerar sällan om samma jobb som högskoleutbildad.

På en industri kan det se ut så här för nyexade
    Operatör, yh
    Tekniker,  3 år högskola
    Utvecklare, 5 år högskola 
  • Anonym (E)

Jag tycker du har en del konstiga frågor ts. Självklart är det skillnad på en praktisk utbildning och att gå på vanlig högskola eller universitet. Det går inte att jämföra alls egentligen. Och kvalitet kan skilja sig hur mycket som helst beroende på var man är, vilken utbildning man går, vilken lärare man har, precis som överallt annars. Och sen om utbildningen känns lika mycket "värd", det beror ju på vilket jobb man söker! Självklart kommer den att vara "värd" en hel del om du söker det jobb du är utbildad för, oavsett om det är YH eller pluggskola. Och sen är det ju upp till individen att tycka, om hen tycker om sitt jobb så är det så klart värt det, annars inte? Oavsett yrke.

• Anonym (E)

Och som första sa - väldigt mycket mer inriktat mot ett särskilt yrke, så klart.

• Anonym (Ellen)

Inom vissa yrken så är YH enda vägen. Många utbildningar inom turism, lager, ekonomi mm finns inte på högskolan. Så här, du kan läsa till ekonom eller ta en kandidat inom något. Men för att lära dig hantverket kan det vara mer värt att läsa till logistiker på YH. Du har förstås nytta av din examen och du kan ha mer förståelse för allt som sker bakom - vilket är bra! Men det är inte så att alla kurser du läst har relevans för ditt dagliga jobb. Inom andra områden är det högskoleutbildning och examen som gäller. Så det beror på vad man är ute efter för jobb. Läs gärna jobbannonser, det brukar jag tipsa om. Utgå ifrån de jobb man är intresserad av och se vad de kräver och vad de har som meriterande. 

Fördelen med YH är ju också att när behovet av arbetskraft inom området är mättat så ska utbildningen inte ges fortsatt stöd utan läggas ner. För man ska ha goda chanser till jobb efteråt. 

• Anonym (pdf)

En del YH-utbildningar är samma som de kan man kan läsa på gymnasiet, men man läser enbart yrkesdelarna och inte kärnämnen så utbildningen ligger oftast på ett år. Fokus mot de branscher där det är arbetsbrist. 

Tex kan man läsa kock 3 år på gymnasiet men 1 år på YH. 

• Anonym (?)
    Anonym (Yh är bra) skrev 2022-07-15 09:05:24 följande:
    Ofta bra utbildningar med tydlig jobbinriktning. Mindre och smalare teori än högskola. Konkurrerar sällan om samma jobb som högskoleutbildad.

På en industri kan det se ut så här för nyexade
    Operatör, yh
    Tekniker,  3 år högskola
    Utvecklare, 5 år högskola 
    Tack! Jag tycker det är så svårt att sålla och "värdera" . Tex folkhögskola verkar räknas som gymnasienivå och då blir jag osäker på var på skalan yrkeshögskola hamnar, om det är närmre högskola eller gymnasie... För i slutändan vill man ju vara anställningsbar. '
    De utbildningar jag tittar på är lite mer teoretiska och finns både på yh och högskola, de på yh är lite kortare och lite mer inriktade. Dom känns lite mer intressanta och inte lika generella. 
    Anonym (Ellen) skrev 2022-07-15 10:42:29 följande:

Inom vissa yrken så är YH enda vägen. Många utbildningar inom turism, lager, ekonomi mm finns inte på högskolan. Så här, du kan läsa till ekonom eller ta en kandidat inom något. Men för att lära dig hantverket kan det vara mer värt att läsa till logistiker på YH. Du har förstås nytta av din examen och du kan ha mer förståelse för allt som sker bakom - vilket är bra! Men det är inte så att alla kurser du läst har relevans för ditt dagliga jobb. Inom andra områden är det högskoleutbildning och examen som gäller. Så det beror på vad man är ute efter för jobb. Läs gärna jobbannonser, det brukar jag tipsa om. Utgå ifrån de jobb man är intresserad av och se vad de kräver och vad de har som meriterande. 

Fördelen med YH är ju också att när behovet av arbetskraft inom området är mättat så ska utbildningen inte ges fortsatt stöd utan läggas ner. För man ska ha goda chanser till jobb efteråt. 

Tack! De utbildningar jag tittar på är ganska teoretiska och finns både på yh och högskola, men de på yh känns mer "specialicerade" och, som du säger, direkt kopplade mot ett yrke och inte lika breda/generella. Det känns som en fördel. Däremot kanske man blir bortvald om högskola ses som högre utbildning och yh lite mer som att man inte har vidareutbildning från gymnasiet? Folkhögskola är ju ofta på gymnasienivå och jag tycker det är svårt att förstå om det är någon skillnad mellan dessa.. 
    Ja, det sista ser jag som ett stort plus. Finns utbildningen så finns jobb, även om det så klart inte är någon garanti. 
    Anonym (pdf) skrev 2022-07-15 12:21:46 följande:

En del YH-utbildningar är samma som de kan man kan läsa på gymnasiet, men man läser enbart yrkesdelarna och inte kärnämnen så utbildningen ligger oftast på ett år. Fokus mot de branscher där det är arbetsbrist. 

Tex kan man läsa kock 3 år på gymnasiet men 1 år på YH. 

Ja, det är är det som gör mig förvirrad. Folkhögskola vet jag ofta har kurser som är på gymnasienivå (man läser samma poängsystem som gymnasiet och csn går på "gymnasieveckorna", men har yh samma "status" som att man är lågutbildad? 

Svar på tråden Studera YH?