• Anonym (Börjar bli tant)

Hur blir sexet i klimakteriet?

Ja här börjar man ju närma sig den magiska åldern då många hamnar i klimakteriet.

Själv har jag inte märkt något utöver att körtlarna i brösten börjat krympa. He he!

Mensen kommer lika pricksäkert som vanligt, men jag antar att det där kan ändras snart.

Det jag mest undrar är, huruvida man mister en del av sexlusten? 

Jag vet ju att det finns massor av hjälp att få för att själva sexet ska bli bra, men hur är det med själva lusten? Ni som nått denna magiska gräns - hur har det varit?

• Svar på tråden Hur blir sexet i klimakteriet?
  • Anonym (Äldre dam)

Min lust försvann. Bara puts väck. Inte på en gång, men något år efter sista mensen minskade den mer och mer. Startsträckan blev liksom längre och längre. Idag (57 år gammal) har jag i princip ingen lust alls. Och det sorgligaste ätt jag inte ens saknar det! 

• Anonym (56 år)

För mig är det tvärtom. Har haft låg lust sedan 40-årsåldern men från 55 tänker jag på sex i princip dagligen. Men tyvärr riktas intresset inte mot maken så inte idealiskt. Skäms

• Anonym (Oooooh dear lord!)

Jag är kåtare än någonsin! Men det går i vågor så för att jämna till det hela tar jag tabletter som heter Lust och energi. 

Började med dem av en slump, jag letade efter andra tabletter på apoteket men hittade dem inte. Då frågade jag men de var slut, så hon föreslog dessa istället för de innehöll samma plus lite till. 

Och jisses amalia! Det känns som att vara umgom igen när en blev kåt av det lilla.
    Har heller inga problem med att bli våt, än iaf. Men jag har en gel som heter RFSU Sense Me Turn Up The Heat som gör en extra pirrig om det skulle behövas och den smörjer också. 

• Anonym (Ökade först)

Ökade först kraftigt för att sedan sjunka. Var nog ungefär som mensen blev oregelbunden när den ökade. 

Även konstiga avundsjukekänslor? Mot min egen dotter som var gravid. De känslorna gav rejält dåligt samvete.

• Guldnovan

Ökad lust men det skedde samtidigt som skilsmässan så det är svårt att skilja hönan från ägget...

Jag blir iaf upphetsad och behöver sällan glidmedel. 
    Älskar sex i alla former. Mitt sexliv är rikare och mer frekvent nu än som gift. 
    Så skönt att slippa preventivmedel. 

• Guldnovan

Men, får ofta uvi efter sex och det är tydligen vanligt. 
    Microblöder ibland vid samlag men det är inget större problem. 

Guldnovan skrev 2022-07-15 21:28:42 följande:

Ökad lust men det skedde samtidigt som skilsmässan så det är svårt att skilja hönan från ägget...

Jag blir iaf upphetsad och behöver sällan glidmedel. 
    Älskar sex i alla former. Mitt sexliv är rikare och mer frekvent nu än som gift. 
    Så skönt att slippa preventivmedel. 

• Anonym (Menopause not for pussies)

Lusten ökade väldigt innan mensen försvann och ett tag efter för att sedan gå ner till ungefär som tidigare i livet då jag varit i långa relationer, dvs sällan.
    Tröttnar fort på sex och behöver inte det särskilt ofta förutom när jag är superkåt på nån i början och nykär.

Tyvärr är allt med klimakteriet för jävligt....värst är hudens förfall och ständiga urinvägsinfektionerna och svamp som kommer vid bad och sex och ibland onani och att bara bli lite svettig efter träning och fuktigt väder. Kroppsdofterna har också förändrats radikalt, luktar svett mycket snabbare, svettas genom alla kläder också fått manlig doft på urinen bläää,  och allt sånt sänker verkligen lusten att närma sig någon intimt!!!

Också blivit mer hårig (fast förutom på alla ställen jag vill ha hår) sen psyket och identiteten. Vem fan man ska vara som gammal kvinna resten av livet, i princip ganska osynlig för alla man attraherar.

INGEN DANS PÅ ROSOR och ledsen att jag inte kan säga något positivt, för det finns det faktiskt inget. Man känner sig sexuell men osexig ungefär;)

• Anonym (gg)

Jag är precis i början av det, men har helt tappat sexlusten. Attraheras aldrig av någon. Kan tycka det känns jobbigt då jag är singel och hade velat ha en partner i framtiden.

• Anonym (gg)

Det började med att sexlusten gick upp kraftigt, för att sedan helt försvinna inom ett par år.

Tror det här med lusten har mycket att göra med ifall du lever tillsammans med någon eller är singel.

Jag hör på mina väninnor att de de flesta som blivit singlar runt eller efter klimakteriet, fått lusten tillbaks igen. Den minskning av lust och kåthet som många som lever i slentrian och samma förhållanden sedan lång tid tillbaks upplever, behöver alltså inte bero på klimakteriet och förlust av hormoner, utan istället bero på partner och tappad attraktion. Det är stor skillnad på kvinnor som lever i relationer och såna som lever utan och är också individuellt hur man upplever klimakteriet. ca 70 % av alla kvinnor upplever sänkt livskvalitet och sexkvalitet varav 30 % allvarliga problem som påverkar hela livet, medan 30 % går igenom klimakteriet utan nämnbara besvär och kan ha sex i princip hela livet även om det kan krävas hjälpmedel och anpassning.

Finns en intressant podd som heter Klimakteriepodden där de tar upp det mesta inkl sexlust, hormonbehandlingar och olika perspektiv.

Anonym (gg) skrev 2022-07-16 09:07:59 följande:

Jag är precis i början av det, men har helt tappat sexlusten. Attraheras aldrig av någon. Kan tycka det känns jobbigt då jag är singel och hade velat ha en partner i framtiden.

Den biten är problematisk. För bristande sexlust är ju inte samma som att vilja leva ensam utan fysisk beröring och gemenskap resten av livet. Men tyvärr lär det bli svårt att hitta män även upp i 70-80 års som kan tänka sig leva utan sex.
  • Anonym (Par 56)

Hustruns var inte jätteaktiv innan och lusten minskade än mer tyvärr, dessutom blev hon väldigt torr också. Vi har försökt att lösa det med glidmedel men det blir inte så naturligt och spontant så jag har märkt att det dämpar den spontana lusten. Totalt sett har vårt samliv blivit betydligt sämre, på en skala 1 - 10 så var vi innan på 6-7, nu är vi nere på 2.

• Anonym (V)

För end del blir det bra, inte för andra.

• Anonym (gg)
    Anonym (Menopause not for pussies) skrev 2022-07-16 13:16:02 följande:

Tror det här med lusten har mycket att göra med ifall du lever tillsammans med någon eller är singel.

Jag hör på mina väninnor att de de flesta som blivit singlar runt eller efter klimakteriet, fått lusten tillbaks igen. Den minskning av lust och kåthet som många som lever i slentrian och samma förhållanden sedan lång tid tillbaks upplever, behöver alltså inte bero på klimakteriet och förlust av hormoner, utan istället bero på partner och tappad attraktion. Det är stor skillnad på kvinnor som lever i relationer och såna som lever utan och är också individuellt hur man upplever klimakteriet. ca 70 % av alla kvinnor upplever sänkt livskvalitet och sexkvalitet varav 30 % allvarliga problem som påverkar hela livet, medan 30 % går igenom klimakteriet utan nämnbara besvär och kan ha sex i princip hela livet även om det kan krävas hjälpmedel och anpassning.

Finns en intressant podd som heter Klimakteriepodden där de tar upp det mesta inkl sexlust, hormonbehandlingar och olika perspektiv.

Jag blev singel i början av klimakteriet, tror snarare det var tvärtom för mig, att så länge jag hade partner hölls lusten till viss del igång. nu är det liksom svårt för mig att ens hitta någon, även om jag ibland har män omkring mig som visar intresse, då jag inte känner någon fysisk attraktion. Men skulle vilja.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Menopause not for pussies) skrev 2022-07-16 13:18:14 följande:
    Den biten är problematisk. För bristande sexlust är ju inte samma som att vilja leva ensam utan fysisk beröring och gemenskap resten av livet. Men tyvärr lär det bli svårt att hitta män även upp i 70-80 års som kan tänka sig leva utan sex.
    Ja, jag hoppas att det på något sätt ska gå att åtgärda med hormonbehandling eller liknande. tittar även en del på olika tillskott osv. 
Svar på tråden Hur blir sexet i klimakteriet?