Anonym (Menopause not for pussies) skrev 2022-07-16 13:16:02 följande:
Tror det här med lusten har mycket att göra med ifall du lever tillsammans med någon eller är singel.
Jag hör på mina väninnor att de de flesta som blivit singlar runt eller efter klimakteriet, fått lusten tillbaks igen. Den minskning av lust och kåthet som många som lever i slentrian och samma förhållanden sedan lång tid tillbaks upplever, behöver alltså inte bero på klimakteriet och förlust av hormoner, utan istället bero på partner och tappad attraktion. Det är stor skillnad på kvinnor som lever i relationer och såna som lever utan och är också individuellt hur man upplever klimakteriet. ca 70 % av alla kvinnor upplever sänkt livskvalitet och sexkvalitet varav 30 % allvarliga problem som påverkar hela livet, medan 30 % går igenom klimakteriet utan nämnbara besvär och kan ha sex i princip hela livet även om det kan krävas hjälpmedel och anpassning.
Finns en intressant podd som heter Klimakteriepodden där de tar upp det mesta inkl sexlust, hormonbehandlingar och olika perspektiv.
Jag blev singel i början av klimakteriet, tror snarare det var tvärtom för mig, att så länge jag hade partner hölls lusten till viss del igång. nu är det liksom svårt för mig att ens hitta någon, även om jag ibland har män omkring mig som visar intresse, då jag inte känner någon fysisk attraktion. Men skulle vilja.