• Anonym (Anonym_rädd)

Provsvar, hjälp!

Jag är gravid i vecka 17 och de misstänktes att jag hade urinvägsinfektion så fick komma in till barnmorskan med urinprov. Såg nu på 1177 journalen att en anteckning ang urinodlingen hade lagts till där det stod att den var negativ men att de påvisat någon om syfilis? 
    Blir väldigt rädd, då jag har partner sen 7år och aldrig haft en könssjukdom. 
    Står även att om man är gravid och har det kan bebisen skadas eller dö?!!! 

Det stod såhär om någon kunnig kan tolka: syfilis igg- och igm-ak prov 1.23 påvisades 

Snälla hjälp mig. Livrädd nu att jag har nån sjukdom utan att veta om det och att mitt barn är skadat!! 

• Svar på tråden Provsvar, hjälp!
  • Anonym (Sanna)

hoppas det inte är så. Men det verkar ju konstigt om du haft stadig partner så länge 

• Anonym (Sanna)

När tog du provet? vad jag förstår så om det är negativt så går svaret ut tidigare än om det skulle vara positivt . Negativt 1-2 dagar . Men kan inte tolka själva provsvaret

• Anonym (Anonym_rädd)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-16 21:41:53 följande:

När tog du provet? vad jag förstår så om det är negativt så går svaret ut tidigare än om det skulle vara positivt . Negativt 1-2 dagar . Men kan inte tolka själva provsvaret

Jag lämnade en burk med morgonurin på torsdagsmorgonen, och svaret hade kommit på 1177 på fredagen.
  • Anonym (Anonym_rädd)

Läser även överallt att man testar för det med blodprov inte urinprov så känns också så konstigt att de kan se det i urinet.. förstår ingenting

• Anonym (Sanna)

Nej precis jag får också fram att man inte testar den sjukdomen i urinen. Jag tror du kan vara lugn

• Anonym (A)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-16 21:27:18 följande:
    hoppas det inte är så. Men det verkar ju konstigt om du haft stadig partner så länge 
    Håller med
  • Anonym (Anonym_rädd)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-16 21:51:50 följande:

Nej precis jag får också fram att man inte testar den sjukdomen i urinen. Jag tror du kan vara lugn

Tack snälla! 
    Jag ska ringa bm direkt de öppnar på måndag. Vet ju att jag inte ska läsa i journalen för de kan bara leda till oro om man inte kan tyda allt, men var för nyfiken...
    Var också på cellprov för en månad sen hos bm och då borde hon ju sett om de va nått konstigt där nere. Har iofs inte märkt nått själv och hade inte mer symtom på uvi än att magen spände och gjorde lite ont i nedre delen..
Svar på tråden Provsvar, hjälp!