• Madicken och Lisabeth

Håller taket (gipsskivor) för en 3 kg tung lampa?

Alltså, hur vet man om vardagsrumstaket som består av gipsskivor 60 cm x 100 cm håller för en lampa på 3 kg? Utan att först testa menar jag.

Måste man skurva i en regel, tror inte det går någon just där vi vill sätta lampan eller kan man sätta den direkt i gipsskivan. Vi funderar och funderar och lampan kommer hinna bli omodern innan vi har fått upp den...

• Svar på tråden Håller taket (gipsskivor) för en 3 kg tung lampa?
  • Ezzie

Risken är stor att taket går sönder tror jag. Man måste nog göra nån slag förstärkning innan...om jag får gissa alltså=)

• Dundermamman

Tyvärr är det inte att rekommendera! Vi har också gips både på väggar och tak ,vilket är jättetrist när man vill hänga upp något! Vi har fått förstärka taket med en regel på vinden, innan vi har hängt upp våra tunga lampor.
    Det vore förskräckligt om de ramlade ner och skadade någon!

• Topz

Finns speciella gipspluggar som fäller ut sig på baksidan och sitter som ett ankare innanför gipsen. Det håller.

Så kan man hänga lampan där man vill.

• Mikaela23

Precis som Topz säger så måste du använda expandrar och helst av metall då dom håller för mer, om du använder sådana ska det inte vara nåt problem!

• Madicken och Lisabeth

Tack för hjälpen. Jag tror faktiskt att jag vågar prova med såna där expandrar. Håller det inte så skriver jag en annan tråd om det

Svar på tråden Håller taket (gipsskivor) för en 3 kg tung lampa?