• Anonym (Teäss)

Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna

Jag blir tokig på det här. Det skulle ta över 2000 kalorier att gå dit jag vill och hem igen, och kalorier kostar ju också pengar. Hur räknar man på cykel? Tar det mindre energi än att gå? Det går ju fortare så det är ju kortare tid man förbrukar kalorier även om det kanske är något jobbigare, man får ju räkna per km/resa.

Bilen har ju blivit dyrt med bensinen. Men om man räknar med att bilen har man i vilket fall, så även om den står still på just den resan man ska räkna kostnader för och jämföra med att gå/cykla, så måste man betala försäkring och skatt. 

Slitage och bensin är ju vad man sparar in om man går istället. 

Och kalorier(maten) har ju också blivit dyrare. Kan man äta de billigaste kalorierna extra för varje resa man gör eller ska man äta vanliga måltider extra. Om en person äter sina mål sund mat om dagen och inte mer än att den håller en sund vikt, med den rörelse han har i nuläget, så kommer ju den magra till slut om den regelbundet börjar promenera bort 2000 kalorier utöver sin vanliga rörelse. Jag blir snurrig av allt detta, hjälp mig att reda ut och räkna 

• Svar på tråden Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna
  • Hotelliggaren

Beror ju på hur du räknar. Om du sparar två liter per dag=45 kr så tror jag knappast du behöver äta för så mkt mer. det är ju 5 hg köttfärs! eller två limpor eller två kg bananer!
    Och i ditt resonemang rälnar du inte in några kostnader alls runt bilen i övrigt. Tex service, värdeminskning, försäkring o skatt. Dessa utgifter är på en gammal avbetald bil ca 1000 kr/mån. Har du en nyare bil kan bara värdeminskningen vara 2000/månaden. Så om du bara gör kortare resor i närområdet, sälj bilen!

• Anonym (Teäss)
    Hotelliggaren skrev 2022-07-16 15:06:56 följande:

Beror ju på hur du räknar. Om du sparar två liter per dag=45 kr så tror jag knappast du behöver äta för så mkt mer. det är ju 5 hg köttfärs! eller två limpor eller två kg bananer!
    Och i ditt resonemang rälnar du inte in några kostnader alls runt bilen i övrigt. Tex service, värdeminskning, försäkring o skatt. Dessa utgifter är på en gammal avbetald bil ca 1000 kr/mån. Har du en nyare bil kan bara värdeminskningen vara 2000/månaden. Så om du bara gör kortare resor i närområdet, sälj bilen!

5 hg köttfärs 1250 kalorier
    2 limpor 2092 kalorier
    2 kg bananer 1774 kalorier

På 2 liter bensin kommer jag 2,2 mil

Ska jag gå 2,2 mil 1798 eller 1889 kalorier bort. Cirka

Jag vet inte om jag tänker och räknar rätt här

har funderat på att sälja bilen men det blir svårt för vissa grejer, men vi får se. Ville ändå jämföra 

• Mascaraklumpar

Intressant frågeställning! Vad har du för kön, ålder, vikt och längd och vilket avstånd handlar det om? 2000 kcal/dag innebär generellt många timmars promenad varje dag.

hur mycket drar bilen/mil?

Ja, du gör av med mindre energi genom att cykla ett visst antal km än att gå samma antal km. 

Man kan inte ersätta alla kalorier man gör av med genom extra träning med billigare mat, men till viss del kan man göra det. Livsmedelsverket har tex en tallriksmodell för stillasittande personer och en för mer aktiva, och den senare   har en högre andel kolhydrater. Samtidigt behövs storleken på hela tallriken ökas om man gör av med 2000 kcal extra per dag, det räcker inte med att tex lägga till mer pasta om man vill att det ska vara optimalt ur hälsosynpunkt. 

• Tow2Mater

Du ska gå typ en rask promenad på 8 timmar tur och retur? Satsa på cykel.

• Hotelliggaren
    Anonym (Teäss) skrev 2022-07-16 15:21:44 följande:

5 hg köttfärs 1250 kalorier
    2 limpor 2092 kalorier
    2 kg bananer 1774 kalorier

På 2 liter bensin kommer jag 2,2 mil

Ska jag gå 2,2 mil 1798 eller 1889 kalorier bort. Cirka

Jag vet inte om jag tänker och räknar rätt här

har funderat på att sälja bilen men det blir svårt för vissa grejer, men vi får se. Ville ändå jämföra 

Siffertrillare? ja såklart kan man räkna så exakt om man vill. jag tänker väl mer på alla pengar du sparar på totalen. och cyklar du går det tom ofta snabbare i stadsmiljö än att åka bil. Men om vi utgår från att du inte har lån på bilen och at den minskat det mesta värdet blir kostnaden så här:
    Skatt, försäkring och service: minst 1000 kr/månad
    Parkering hemma (?): ca 300 kr/månad
    Bränsle, typ 60 liter/månad: 1200 kr
    Du sparar alltså ca 2500 kr/månad att inte ha bil.
    Och har du lån/värdeminskining blir det ännu mer.
  • Anonym (Bilen? Nej)

Man undviker att köra bil av klimatskäl, inte för att alternativet nödvändigtvis blir billigare.

• Mascaraklumpar

En snabb beräkning utifrån mina förutsättningar. 36 år, 173cm, 60 kg. Jag skulle göra av med ca 1800 kcal på den sträckan, vilket innebär att mitt energibehov ökar med 72%. Vi lägger ca 9000 per månad på mat och jag äter ca en fjärdedel av maten = 2550 kr. 72% extra = 1620 extra per månad = 54 kr extra per dag. Om bensinen kostar 45 kr och vi inte räknat med slitage så blir det billigare att ta bilen.

Däremot skulle jag bara göra av med 500 kcal om jag cyklade samma sträcka och då blir det ju billigare att cykla. 

• Anonym (A)
    Hotelliggaren skrev 2022-07-16 15:06:56 följande:
    +1
  • Aniiee

På två mil bränner man typ 900 kcal. Billigaste sättet att få i sig det är väl att dricka typ... 1,5 dl matolja. Inte så gott, bara, så där rakt upp och ner. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • asdfgh

Jag cyklar till jobbet varje dag, ca 8km enkel väg. Bränslekostnad om jag tar bilen blir ca 23kr, till det kommer kostnaden för parkering samt slitage mm.

Det extra jag äter är en frukt (eller 2 om de är riktigt små). Vet inte riktigt vad det kan kosta, 5kr i genomsnitt? Kanske äter aningen större portioner än när jag tog bilen varje dag men det är egentligen inte märkbart.

Svar på tråden Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna