• Anonym (Vuxen?)

Lån? Till möbler?

Hej 

Jag har under hela mitt vuxna liv haft Kronofogden. I april 2024 är jag äntligen skuldfri  efter en skuldsanering.  

Eftersom jag har haft kronofogden sedan jag var 19, idag är jag 34 så vet jag inte vad folk tar för lån. 
    Jag skäms för att fråga mina nära med... 

Så vad tar folk lån till? 
    Behövs nya möbler här hemma, framförallt sängar.  Tar man lån på det? 

• Svar på tråden Lån? Till möbler?
  • Sylvestra

Nej, ta inga lån av det slaget. Spara ihop till sängarna i förväg istället, så du inte hamnar i samma fälla igen. 

Jag har haft studielån (CSN) och bostadslån. Annat sparar jag ihop till. 

• Dockan

Det korta svaret är nej. Jag har studielån, huslån och har haft billån (på en del av bilköpet, inte hela). Det är den typen av lån som jag tror de flesta anser rimliga. 

Möbler hade jag sparat till. Elektronik och annat också. Har när jag varit student köpt mobil på avbetalning då den jag hade gick sönder, gör jag dock inte nu. Skulle säga att alla köp på max 15-20000 köper jag absolut genom att spara först. 

Jag förstår att mycket är slut och slitet om du har levt på existensminimum under flera år. Känner igen det från mina 5 år som student, mycket behövde köpas in för man använde allt tills det var sönder. 

Tycker att du ska börja med att spara ihop en buffert. Hur stor den bör vara beror på boende, om du lever ensam osv. Banken rekommenderar 3 månadslöner lätt tillgängligt. Det kan ju kännas väldigt mycket i ditt läge, men jag hade sett till att spara ihop en hel lön i alla fall. Sen börjat spara till sådant som verkligen behövde köpas och prioritera det som var viktigast osv. 

• Anonym (Lea)

Aldrig att jag skulle ta lån till möbler. Det enda jag tycker är rimligt att låna till är hus, studier och bil (förutsatt att man absolut inte klarar sig utan). Allt annat sparar man till. Har man inte råd får man stå ut med det man har tills man sparat ihop så det räcker. 

• Anonym (Loppis)

Vi har lånat till fastighetsköp och bil. Billånet är en sån där sak maken betalade av ganska snabbt. Övrigt lånas absolut inte till. Har man inte råd får man spara eller köpa på second hand. Vi har köpt mängder med saker på loppis.

• Anonym (Vuxen?)

Tack snälla mi för bra och konkreta svar. 
    Var beredd på att bli dumförklarad och påhoppad men tack för de bra svaren! 
    Här ska sparas! :) 

• Anonym (Hej)

Tänkte bara säga vad skönt för dig. Har själv levt med kronofogden och dragits pengar från min lön i flera år, nu har jag 1.5 månad kvar sen är jag klar.  Ska bli så skönt att känna att jag har lite svängrum och inte varje månad fundera på om jag klarar mig till dags för lön. 

Finns nog de som lånar till större möbler men de flesta tar nog lån till hus, bilar m.m    

• Anonym (Vuxen?)
    Anonym (Hej) skrev 2022-07-16 21:10:24 följande:

Tänkte bara säga vad skönt för dig. Har själv levt med kronofogden och dragits pengar från min lön i flera år, nu har jag 1.5 månad kvar sen är jag klar.  Ska bli så skönt att känna att jag har lite svängrum och inte varje månad fundera på om jag klarar mig till dags för lön. 

Finns nog de som lånar till större möbler men de flesta tar nog lån till hus, bilar m.m    

Ja det är både skönt och jäkligt läskigt.  
    Jag är så otroligt tacksam att jag fick skuldsanering efter alla år. 
    Tog ett lån på 250.000 till mitt ex två dagar efter min 18 årsdag (som han självklart inte betalade en krona på) 
    och har sen dess inte haft kontroll alls över ekonomin. 
    2019 fick jag skuldsanering. Då var summan på 681.000 kr. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej
    Många, alldeles för många lånar till konsumtion som möbler men om du frågar mig så är det inte särskilt klokt.

Dels får du nya skulder och dels skapar du nya månadsutgifter istället för att spara.
    Sparande är ju något som man gör om det finns utrymme i ekonomin och om man t.ex en period får minskade inkomster/får akuta utgiftee faktiskt kan ta en paus ifrån . Har du lån/avbetalningar så måste du alltid ha det utrymmet i ekonomin och med tanke på att allt just nu blir dyrare (mat, el bensin etc) så är det ännu viktigare att dra ner på utgifterna.

Skuldsanering handlar ju om att bli ekonomiskt rehabiliterad och går ju ut på att dels bli skuldfri men även dels om att hitta ett hållbart förhållningssätt till sin ekonomi.
    Att fira att man blivit skuldfri genom att ta nya konsumtionslån är ungefär lika klokt som att fira att man gått ner i vikt genom att äta ett kaloristinnt mål...

Mitt råd är att göra budget om du/ni inte redan gör det.
    Eftersom du lever med existensminimum förstår jag att det kanske kan vara svårt att lägga undan mycket i förväg men allt du kan lägga undan är bättre än inget. 
    Om du betalar något på din skuldsanering kanske du kan lägga undan från de månaderna som är betalningsfria.
    Får du skatteåterbäring nästa år kanske du kan planera att lägga undan lite från den...

Ett annat alternativ är att fortsätta leva på samna nivå några månader efter saneringen och spara överskottet.

• Anonym (A)

Ta inga sådana lån.

• Kockobello

Absolut inte. Bostadslån och studielån är enda som är ok.

• Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Glömde säga att kom ihåg att det finns Budget och skuldrådgivning gratis i din kommun om du vill ha tips inför avslutandet av din sanering och början av din nya ekonomi....

Lycka till!

• Anonym (aaa)

Du har fått väldigt bra svar i tråden.
    Jag tänkte bara tillägga att tex möbler går ju bra att köpa på second hand om man har behov och inte kan vänta tills man sparat ihop. Bättre köpa tex en begagnad soffa för ett par hundra och ha den tills man kan köpa en sprillans, än att ta lån. 

• Anonvm

Som redan sagts tidigare i tråden, bostad är det enda som är vettigt att låna till.

Enda undantaget som jag ser är om man finner sig i behov av bil för att ta sig till arbete, då kan det vara försvarbart att låna för att kunna köpa dirket.

• Anonym (M6)

Man brukar väl generellt säga att det inte är ekonomiskt att ta sådana lån, men har du betalningsförmåga och marginal så är det OK. Du får ha koll på din budget och se om det finns något utrymme i den. Det beror ju på dina omständigheter, hur trängande är behovet av möbler, är det värt den extra kostnaden just för dig, för att få möblerna idag istället för längre fram. Man får ju något för pengarna som lånet kostar en också. Men det är upp till dig, vad du har för mål, prioriteringar osv.

• Anonym (GA)

Ja, det är ganska vanligt att folk handlar både möbler och teknik på avbetalning. Många utökar sina bolån och renoverar köket samt skaffar nya köksmöbler för lånet. När det gäller bilar så är det inte jättevanligt att köpa bilar kontant, många lånar och många leasar. 

Många som gör det klarar naturligtvis av det, men en del hamnar i skuldfällan. Och fler som lever på det sättet, kommer att få det svårt att få ekonomin att gå ihop nu när det är lågkonjuktur. I bra tider rullar allt på.

• Anonym (Annica)

Jag har CSN-lån och bostadslån. Jag har aldrig haft något annat lån. Jag skulle kunna tänka mig att det är ok att ta lån till en bil om man tex precis blivit klar med sin utbildning, fått fast jobb med bra lön och behöver bil. 
    Om du har svårt att spara så kan du öppna ett konto till dit du för över pengar automatiskt varje månad, och sedan tar från det kontot till tex. nya möbler, semesterresor, osv.

• Anonym (Godarad)

Många kloka tankar här, det går att efterfråga i grupper, dom som skänker bort möbler. Att ta lån är att konsumera framtiden, redan idag, så undvik alla typer av lån och krediter.

För mig är
    1. Lån till boende ok
    2. Lån till studier ok (så länge man läser i syfte att det ger jobb)

Alla andra lån går bort.

Svar på tråden Lån? Till möbler?