• Anonym (Tuc)

Dålig självkänsla

Hjälp!
    jag är 40+ och alltid levt i tron att jag har väldigt god självkänsla. Kanske inte självförtroende i alla lägen direkt, men självbilden har iaf varit god.

men nu har jag insett att den inte alls verkar vara det! Någon annan som erfarit samma? Jag tycker nog inte att jag är värdelös men jag har börjat inse att jag har signaler att den och den gillar mig nog men inte tillräckligt mycket/brist på annat. Jag upplever ofta oro om att jag inte har några vänner kvar och brukar då höra av mig till flera st om vardagliga saker bara för att få någon slags bekräftelse på att de finns kvar och att jag bara inbillar mig. Det brukar lätta för stunden, men sedan kommer oron tillbaka. Vet inte varför jag är så rädd för ensamheten? Jag har ju familj och även om mitt soc nätverk inte är lika stort som det var för 15 år sedan så finns det ju ett sådant. 

Kanske har det varit några svek de senaste åren som brutit ner mig, kan det vara så att en kan på något sätt bli rubbad i självbilden? jag har nog alltid varit svag för att älta saker för att försöka förstå men nu ser jag risken i att det inte hjälper mig längre. Hur slutar en att älta svek? Har försökt att bestämma mig många gånger under senaste året att nu får det vara nog, men lik förbannat pågår det ändå.

Kan isolering under pandemin hjälpt till? Och småbarnsår på/under det? Hur kan jag komma tillbaka? Hur gjorde ni? Gärna berättelser om er själva hur ni gjorde eller Era bästa tips tack!

• Svar på tråden Dålig självkänsla
  • Anonym (Kaffedraken)

Hos mig varierar det. Ibland har jag haft bra självförtroende och bra självkänsla.
    Jag hade det för några år sen, när jag stötte på en yngre tjej som jag var kär i.
    Dom flesta här tyckte att jag tänkte och kände fel.
    Det är vanligt att män överskattar sin egen attraktionskraft, och att man inbillar sig att en tjej är intresserad, när hon inte är det.

Ett par år senare så träffade jag en ännu yngre tjej. Hon tog initiativen.
    Då hade jag inte lika bra självkänsla och självförtroende. Hade varit arbetslös ett tag då.
    Jag var nervös när jag träffade tjejen.
    Dom flesta här tyckte att det var fel att jag träffade tjejen.
    Jag försökte inget, trots att jag var attraherad. Efter att ha fått nobben av den förra tjejen så var jag extra försiktig nu, eftersom detta också var en yngre tjej.
    Det visade sig 2 år senare att hon hade velat ha sex med mig. Men hon tyckte att det var jag som skulle ha tagit första steget.

Jag har inte varit på dejt med en tjej på 3,5 år, och i dagsläget så känns det som att jag kanske aldrig kommer att träffa en tjej.
    Jag har aldrig haft ett förhållande.

• Anonym (Vad)

Vad innebär låg självkänsla?

• Anonym (Tuc)
    Astriden skrev 2022-07-17 11:13:54 följande:

Ingen eld utan rök! Jag tror faktiskt du har rätt du är värdelös och andra ser och märker det också och att du tex inte träffar någon beror helt på detta jag tror också utifrån din text att dina vänner tycker du är jobbig men de svarar såklart för att de måste, de tycker nog synd om dig och troligtvis pratar de om dig bakom din rygg, usch nu ringer den jobbiga igen Osv.

Sen visst du har familj men hur länge varar det? Din partner kan ju närsomhelst tröttna på dig och lämna! bara för man har familj så är du inte säker för det, och folks liv går vidare dina vänners liv går vidare och oftast glider man ifrån varandra. 

Haha! Dig har jag sett här förut på forumet. Du ringar verkligen in det, så konstruktivt av dig. Hoppas du blir av med allt du äger.
Svar på tråden Dålig självkänsla