• En slät kopp

    Ta studielån även om man inte behöver

    Som rubriken lyder...
    Är det klokt att ta studielån även om man sparat ihop pengar och skulle klara sig utan lån?

  • Svar på tråden Ta studielån även om man inte behöver
  • Kockobello

    Bara om du investerar sparpengarna så att de genererar högre avkastning än räntan på studielånet.

  • En slät kopp
    Kockobello skrev 2022-07-17 12:49:20 följande:

    Bara om du investerar sparpengarna så att de genererar högre avkastning än räntan på studielånet.


    Tänker på om de skulle användas som insats till köp av bostadsrätt efter studierna. 
  • Anonym (S)
    En slät kopp skrev 2022-07-17 12:52:01 följande:
    Tänker på om de skulle användas som insats till köp av bostadsrätt efter studierna. 
    Då ska du inte investera dom, eftersom det är för kort tidshorisont. Spara på konto med ränta samt insättningsgaranti. 
  • Sockerikaffet

    Ja, om du tror att du senare i livet kommer behöva ha lån så är studielånet det bästa lånet du kan ha. Det är lägre ränta än bolån/billån/osv så det är alltid bättre att vara skyldig csn än en bank.

  • Anonym (S)

    En risk är att du vill plugga mer senare i livet. Nu vet jag inte hur mkt lån man får ta maximalt under sin livstid, kan ju tänkas att man kan behöva låna senare i livet också. Kanske inte så vanligt, men man läser ju om folk som läser mer än en utbildning.

  • Anonym (Ja)

    Ja jag skulle säga det. Bra grund för en insats till hus eller lägenhet i framtiden. Bra ränta där! Men som sagt, investera där du får högre avkastning än vad räntan kostar bara.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (S) skrev 2022-07-17 14:07:18 följande:

    En risk är att du vill plugga mer senare i livet. Nu vet jag inte hur mkt lån man får ta maximalt under sin livstid, kan ju tänkas att man kan behöva låna senare i livet också. Kanske inte så vanligt, men man läser ju om folk som läser mer än en utbildning.


    Det spelar ingen roll om man bara tar bidrag eller även lån, när veckorna är slut så är de slut. Även om man betalar av lånet är de slut.
  • Anonym (Jaja)

    Japp. Så har jag gjort. jag lånar och skall använda dessa pengar till bostad. Bättre att ha studielån och kunna låna mindre hos vanliga banken.

    Ja risken är att du vill studera senare i livet, men då får du väl låna upp motsbarande summa du nu tar i lån hos CSN på din bostad istället och ?leva på lån? då istället för nu.
    Om du skall låna mindre än 100% så välj att ta studielån förre veckor istället för på lägre % så anvönder du inte upp dina Veckor i onödan

  • Anonym (laserkvinnan)

    Så gjorde jag en gång, köpte för de pengarna aktier som vi fick vårt första bostadslån mot.

    Men just nu är det så instabilt på börsen så det går inte att säga att det är en bra affär på bara 2-3 års horisont, tyvärr.

  • Anonym (Besserwisser)

    Låna så mycket du kan!
    Vill du inte ta risk så sätt in pengarna på ett konto med så bra ränta som möjligt.
    Ett användningsområde för pengarna är kontantinsatsen vid ett framtida bostadsköp. Du kan aldrig få ett lika bra lån som studielånet.
    Ångrar man sig så är det enkelt att betala tillbaka.
    Det är omöjligt att göra tvärt om, dvs ta studielån "i efterhand".

  • Ernst K
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-29 01:21:56 följande:

    Låna så mycket du kan!
    Vill du inte ta risk så sätt in pengarna på ett konto med så bra ränta som möjligt.
    Ett användningsområde för pengarna är kontantinsatsen vid ett framtida bostadsköp. Du kan aldrig få ett lika bra lån som studielånet.
    Ångrar man sig så är det enkelt att betala tillbaka.
    Det är omöjligt att göra tvärt om, dvs ta studielån "i efterhand".


    Finns det konton med ränta värd namnet idag?
    Uppriktig fråga, alltså ...
  • Anonym (Besserwisser)
    Ernst K skrev 2022-07-29 01:27:49 följande:
    Finns det konton med ränta värd namnet idag?
    Uppriktig fråga, alltså ...
    Du kan i alla fall få mer i ränta än vad räntan på CSN-lånet kostar, så det finns ingen anledning att avstå CSN-lånet om man kan låta bli att slösa bort pengarna.
Svar på tråden Ta studielån även om man inte behöver