• Anonym (Fingret)

Hjälp ringfinger darrar

Jag har haft problem med att min hand somnar när jag sover på natten. Mestadels när jag ligger på den. Fått skenor att sova med men ring o lillfinger somnar oftast när jag ligger på handen. Även haft ont i lillfingret. Nu när jag håller upp handen o spretar med fingrarna så darrar rungfingret mycket? Jsg är livrädd va kan det vara. Håller jag ihop fingrarna så darrar jag inte bara när jag spretar mdd dem. Känner mig spänd i handen

• Svar på tråden Hjälp ringfinger darrar
  • Mia99

För mig som lekman låter det som karpaltunnelsyndrom. Min man hade det ett tag efter att han byggt vår veranda och överansträngt handen. Han hade domningar och darrningar, smärta samt även ryckningar i lill- och ringfinger under en lång tid, flera månader tills der gick över av sig själv. Han var på vårdcentralen men de gjorde inget särskilt förutom att rekommendera Voltaren (som han inte tog). Det är i all fall ingenting farligt.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/armar-och-hander/karpaltunnelsyndrom/

• Anonym (Farmor)

Karpaltunnelsyndrom.

Jag har det och hade fått tid till operation, dock ställde jag in den då skenan hjälpte mig mycket. Den har inte gjort mig helt besvärsfri men tusen gånger bättre, så bra att jag faktiskt inte ens behöver den längre.

• Anonym (Fingret)

Här säger de ulnarisnerven ev men det har inte hjälpt med skena. 
    Det som oroar är när jag spretar med fingrarna o ringfingern darrar darrar man av ulnarisnerv o karpataltunnelsyndrom.
    Ser bara als o ms framför mig

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Fingret) skrev 2022-07-17 14:33:40 följande:

Det som oroar är när jag spretar med fingrarna o ringfingern darrar darrar man av ulnarisnerv o karpataltunnelsyndrom.

Tro inte det värsta!
    Med största sannolikhet så är det inte det du fruktar.
  • Anonym (Fingret)
    Anonym (Farmor) skrev 2022-07-17 14:33:08 följande:

Karpaltunnelsyndrom.

Jag har det och hade fått tid till operation, dock ställde jag in den då skenan hjälpte mig mycket. Den har inte gjort mig helt besvärsfri men tusen gånger bättre, så bra att jag faktiskt inte ens behöver den längre.

Darrade du?
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Fingret) skrev 2022-07-17 14:38:06 följande:
    Darrade du?
    Jag minns faktiskt inte. Det var domningarna som var mitt stora problem, kunde inte jobba när det var som värst.
  • Anonym (Fingret)

Om ni håller upp handen framflr er o särar på fingrarna darrar ni då?

• Mia99
    Anonym (Fingret) skrev 2022-07-17 14:33:40 följande:

Ulnarisnerven är själva nerven som blir irriterad eller klämd när man har karpaltunnelsyndrom. Det kan opereras ganska enkelt, men oftast går det över av sig själv. så länge man inte förvärrar det med vissa rörelser.

ALS och liknande dopamineelaterade sjukdomar yttrar sig primärt på helt andra sätt, med osäker gång, fallincidenter, sluddrigt tal, släpiga steg, besynnerliga positioner med armen, etc. Min mamma har Parkinsons, så jag har sett det på nära håll. När du har den eller ALS, så vet du. Du behöver inte undra eller gissa. 

Det du beskriver är något helt annat. Du kan absolut slappna av. Det du har är en liten klämd nerv. Ta ett glas vin och relaxa.
Svar på tråden Hjälp ringfinger darrar