• Sun 17 Jul 2022 16:35
    12240 visningar
    5 svar
    5
    12240

    4 månaders gillar att vara hemma

    Våran son blir snart 4 månader och verkar trivas bäst hemma,de dagar vi bara är hemma , matar , busar,bär runt på , ligger i babygymmet , kaaanske en 35 min promenad, då mår han bäst och är mest nöjd.När vi släpar med honom t.ex för att göra ärenden eller hem till någon annan  känns han aldrig sådär 100% nöjd som han är hemma.

    Försökte en gång övernatta hos en släktning med honom och då gallskrek han hela kvällen men sov sedan bra på natten,samma sak om vi är borta hos någon annan några timmar,han blir så skrikig på kvällen då.

    Han totalvägrar barnvagn(liggdel) och hatar bilbarnsstolen,vilket gör att bärsele är enda alternativet.
    Jag känner mig så låst med honom men vill såklart att han ska må bra.
    Kan man byta till liggdel i denna ålder? Är det vanligt att små barn är såhär ?känsliga? för miljöombyten? 

  • Svar på tråden 4 månaders gillar att vara hemma
  • Sun 17 Jul 2022 17:28
    #1

    Är väldigt mycket intryck för en liten bebis att vara borta från sin trygga zon, min var likadan. Sedan såg jag andra mammor som jämt var iväg (med barn i samma ålder) så jag antar att alla barn är olika. Skulle säga att min blev överstimulerad av att byta miljö, korta stunder (kanske två timmar) var lagom. 
    Det brukar gå över med tiden, vid 8-9 månader kunde vi vara hemifrån längre stunder utan problem

  • Sun 17 Jul 2022 17:36
    #2

    Det är klart inte alls säkert att det är det, men små barn har väldigt känsligt luktsinne. 

    Att utsättas för främmande/starka lukter, sköljmedel, parfym osv kan nästan bli tortyr. Jag var själv så känslig fortfarande som lite större barn så därför vet jag det.

    När min son var liten var jag noga med att alltid ha med någon av mina tröjor som jag burit en dag eller örngott, som luktade "mamma/hemma". Min man slutade med rakvatten och han eller de som annars skulle hålla /passa barn fick ha tröjan över axeln, och kudden hade vi alltid med oss själva.

    Jag tycker det gick väldigt bra att ha med sonen på andra ställen/lämna honom till andra med det lilla fusket.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Sun 17 Jul 2022 23:17
    #3

    Alla rutiner blir ju annorlunda så det är väl inte så konstigt, plus andra miljöer, människor och intryck.

    vi bytte till sittdelen i den åldern för barnet vägrade ligga ner, försökte sätta Sig upp hela tiden.

  • Sun 17 Jul 2022 23:36
    #4
    Maymom skrev 2022-07-17 23:17:32 följande:

    Alla rutiner blir ju annorlunda så det är väl inte så konstigt, plus andra miljöer, människor och intryck.

    vi bytte till sittdelen i den åldern för barnet vägrade ligga ner, försökte sätta Sig upp hela tiden.


    Får göra det samma , får pröva liggdelen
  • Wed 7 Sep 2022 23:59
    #5

    Min dotter är likadan.
    Hon avskyr bilbarnstolen och avskydde att ligga i vagnen.
    Nu är hon 6 månader, snart 7, och det har blivit bättre.
    Vi bytte till sittdel när hon var 4 månader, hon kunde ju inte sitta, men vi köpte en tjock dyna till barnvagnen som är ergonomisk och "kramar om" och möjliggör lite tidigare sittdel. 
    Det blev mycket bättre!    Nu har hon oftast inget emot vagnen.
    Min dotter trivs fortfarande bäst hemma! 
    Hon verkar tycka att det är obekvämt att gå i affärer och vara hemma hos andra och träffa mycket folk.
    Hon blir ofta orolig, gnällig av mycket folk,  som tex släktträffar och kalas.   Då föredrar hon att vi drar oss undan och ammar. Det blir hon trygg av.
    Det har varit en del släktträffar och födelsedagar nu i somras, och jag har ofta fått gå iväg med henne och ammat henne och gett henne närhet, ofta i bilen. 

Svar på tråden 4 månaders gillar att vara hemma