• Anonym (TikTok)

TikTok-konto - öppet eller privat? (För barn) Varför eller varför inte?

12-åringen har privat konto vilket vi sett som självklart. Men ett antal kompisar får tydligen ha öppet konto och får ju då förstås massor med okända följare. Och likes. vilket han också vill ha. 

hur resonerar ni med barn i ungefär samma ålder och varför? 

han vill lägga upp videos med tema från favoritsporten ska tilläggas

• Svar på tråden TikTok-konto - öppet eller privat? (För barn) Varför eller varför inte?
  • Anonym (NEJ FÖR HELVETE!)

Barn ska inte ha Tik-tok Över Huvud Taget. Vill du att din unge också ska kväva ihjäl sig för någon sjuk utmaning? Skadas av "fun hacks"? Barn har inte konsekvenstänk nog för Tik-Tok.

• Anonym (Sanna)

Hur är det ens självklart att en unge på 12 år ska få ha tiktok!? 

• Anonym (***)

Barn ska inte vara på tiktok, det finns en åldersgräns.
    Vad är det för fel på vissa föräldrar?
    Sen när ungen gör något hemskt eller råkar illa ut, då är det plötsligt alla andras fel o ansvar, inte föräldrarnas.
    Varför skaffar man barn o sen inte tar hand om dem på bästa sätt?
    Har ni hört talas om rörelse utomhus?
    För jäkligt när ungarna får en skärm i händerna innan de ens har fötts.
    Varför är vissa föräldrar så rädda för att vara utomhus o göra saker ihop med sina barn? 

• Anonym (TikTok)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-17 20:24:03 följande:

Hur är det ens självklart att en unge på 12 år ska få ha tiktok!? 

det är självklart att alla vanliga barn idag på 12 år har Tictoc, fullständigt självklart faktiskt. Man kan tycka vad man vill om det men man kan inte låsa in barn och kasta bort nyckeln. 
  • Anonym (***)
    Anonym (TikTok) skrev 2022-07-17 23:16:42 följande:
    det är självklart att alla vanliga barn idag på 12 år har Tictoc, fullständigt självklart faktiskt. Man kan tycka vad man vill om det men man kan inte låsa in barn och kasta bort nyckeln. 
    Min unge har inte tiktok o har aldrig haft.
    H*n har ett liv utanför skärmarna o mobil/data används knappt på veckor.
    Så nej, det är inte självklart att alla barn ska ha tiktok dock borde det vara självklart för vuxna att följa en apps åldersgräns
    Varför ger du inte din unge uppmärksamhet så han slipper söka det på icke lämpliga ställen?
  • Maggena

Det går ju att stänga av både chatfunktion och kommentarer på inläggen även på öppet konto. Jag har stängt av chatten eftersom jag inte har lust att sitta och chatta med en massa främlingar. Är ju inte därför jag har appen. 

• Anonym (antiglobalist)

Inget alls! För här stöder vi inte den kommunistiska diktaturen Kina! Bland annat.

• Anonym (Mini)

Tycker man ska ha ett stängt konto iaf om man tänker dansa el visa upp sig själv
    . Bästa är att vänta sålänge det går. För när de väl börjar fastna i Tiktok är det svårt att släppa. 
    Svårt när "alla" kompisar har kanske men man kan ju peka på åldersrekommendationen. Tror det är 16 år.
    Min dotter har men hon visar aldrig upp sig själv utan hon gör spelvideos, edits av olika saker. Det är öppet konto men hon har inte sitt egna namn.
    Det är ju kul att göra musikvideos t ex eller titta i flödet, men samtidigt borde barn/ungdomar värna sin integritet lite. 

• Anonym (TikTok)
    Anonym (Mini) skrev 2022-07-19 05:57:04 följande:

Tycker man ska ha ett stängt konto iaf om man tänker dansa el visa upp sig själv
    . Bästa är att vänta sålänge det går. För när de väl börjar fastna i Tiktok är det svårt att släppa. 
    Svårt när "alla" kompisar har kanske men man kan ju peka på åldersrekommendationen. Tror det är 16 år.
    Min dotter har men hon visar aldrig upp sig själv utan hon gör spelvideos, edits av olika saker. Det är öppet konto men hon har inte sitt egna namn.
    Det är ju kul att göra musikvideos t ex eller titta i flödet, men samtidigt borde barn/ungdomar värna sin integritet lite. 

Vet en artikel i DN idag om Tiktok och enligt någon statistik hade minst 75 procent av alla ungdomar i högstadiet använt TikTok under förra året. 

åldersgränserna är ju 12 eller 13 år för sociala medier-appar. 

• Anonym (Mini)
    Anonym (TikTok) skrev 2022-07-19 17:27:49 följande:

Vet en artikel i DN idag om Tiktok och enligt någon statistik hade minst 75 procent av alla ungdomar i högstadiet använt TikTok under förra året. 

åldersgränserna är ju 12 eller 13 år för sociala medier-appar. 

Ja så är det nog med åldern, det var tal om 16 årsgräns för sociala medier som Tiktok, Instagram osv.
    Tycker inte om dessa appar egentligen men inser att mina barn/ungdomar har mycket skoj genom dem. Man kan ju ha väldigt privata inställningar. Försöker prata mycket med mina barn och hänga med vad som händer. Svårt med förbud. Bättre med insyn i vad de gör. På ett sunt sätt då. 
Svar på tråden TikTok-konto - öppet eller privat? (För barn) Varför eller varför inte?