• Anonym (Katta)

Vad är ett white trash namn?

Hej!
    Jag råkade höra en diskussion som några mammor hade på bussen idag om något de kallade för White trash namn. Vad är det? De nämnde namn som Liam, Novalie & Kaylee på svenska barn. Kan ni skriva exempel på namn som har en sådan stämpel? Är det jättefel att döpa sitt barn till ett sådant namn? Första gången jag hör detta. 

• Svar på tråden Vad är ett white trash namn?
  • Anonym (X)

Är det din första dag på FL? 

• Anonym (Katta)
    Anonym (X) skrev 2022-07-17 22:20:06 följande:

Är det din första dag på FL? 

Nä men är aldrig inne och detta är min första tråd. Vad tänkte du på?
  • Anonym (Ja)

Ja det är fel eftersom barnet får en stämpel redan från början, inte i allas ögon men väääääldigt många. Och föräldrarna får den stämpeln ännu mer eftersom man ifrågasätter hur dumma i huvudet de måste vara som döper ungen till nåt sånt. Barnet riskerar att bli mobbat under hela sin uppväxt (ja man kan bli mobbad för allt men man måste väl fan inte skapa förutsättningarna redan från det att hen säger vad hen heter??). Sedan ska hen på jobbintervjuer, försöka dejta och hoppas att de som hen möter kan se förbi ytan. Snacka om att ge ungen en inbyggd uppförsbacke för resten av livet!

• Anonym (Ja)

Exempel: Liam, Gandalf, Leia, Loke/Loki, Oden/Odin, Frej, Troj. Dvs kända namn som man förknippar med kändisar, gudar och påhittade karaktärer. Namn som egentligen är geografiska, dvs städer, områden, länder osv. Alla namn med "unik" stavning. Namn med engelskt ursprung förutom de som har ett vedertaget svenskt uttal.

Kommer säkert på fler senare.

• Anonym (Katta)
    Anonym (Ja) skrev 2022-07-17 22:34:29 följande:

Exempel: Liam, Gandalf, Leia, Loke/Loki, Oden/Odin, Frej, Troj. Dvs kända namn som man förknippar med kändisar, gudar och påhittade karaktärer. Namn som egentligen är geografiska, dvs städer, områden, länder osv. Alla namn med "unik" stavning. Namn med engelskt ursprung förutom de som har ett vedertaget svenskt uttal.

Kommer säkert på fler senare.

Vilka bra svar. Jag visste inte att gudanamn hade en sådan stämpel. Så Loke & Freja är sådana namn alltså? Kom gärna med fler namn som har den stämpeln. Det här var nytt för mig! 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Katta) skrev 2022-07-17 22:43:13 följande:
    Vilka bra svar. Jag visste inte att gudanamn hade en sådan stämpel. Så Loke & Freja är sådana namn alltså? Kom gärna med fler namn som har den stämpeln. Det här var nytt för mig! 
    Det har att göra med att de populariserats pga alla Marvelfilmer.
  • Anonym (90)

Tips på WT namn från 90-talet? Vilka var de då?

Haha vill se om jag kände någon med sådant namn :D

• Anonym (K)
    Anonym (90) skrev 2022-07-17 22:59:00 följande:

Tips på WT namn från 90-talet? Vilka var de då?

Haha vill se om jag kände någon med sådant namn :D

Kevin är det absolut vanligaste wt namnet jag kände till på 90-talet, 
  • Anonym (90)
    Anonym (K) skrev 2022-07-17 23:08:17 följande:
    Kevin är det absolut vanligaste wt namnet jag kände till på 90-talet, 
    Kommer faktiskt inte på en enda Kevin från barndomen.. Är uppväxt på en landsbyggd med 5000 invånare och samma klass från 1-9 . 

Fler WT namn från 90-talet?
  • Anonym (M)

Och hur kommer man på ett sånt begrepp egentligen, Whitetrash-namn vem ser någon nytta med att hitta på ett sånt ord?  Någon som ser andra som sämre och lägre?

Svar på tråden Vad är ett white trash namn?