• Anonym (Äcklad)

    Sambo tafsar privat & offentligt

    Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

  • Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Anonym (Stina)

    Men fy vad obehagligt. Vad säger han när du säger åt honom? Har du sagt ifrån när ni inte befinner er i just den situationen att han tafsar? Som jag fattat det är det dessvärre inte ovanligt att män som blir våldsamma osv börjar just när kvinnan är gravid. Det låter ju lite samma om han börjat tafsa sen du fick barn. 


    Har du någon i din närhet du kan prata med om detta? tror det är viktigt att du kan prata om det och få stöd utifrån så att det inte blir en hemlighet du går och tiger om och skäms över. 


    Och säg till honom att du vill prata över en kopp kaffe. Säg sedan att hans tafsande är äckligt och att du inte vill att det händer någonsin igen. Gå inte in i någon diskussion där du ska behöva försvara dig eller förklara varför. Bara säg att det äcklar dig och att det är upprörande att han fortsätter fast du inte vill. Möjligt att han drar till med att ok då ska jag aldrig röra dig mer då eller och då svarar du att korrekt. Tack vare ditt beteende har vi hamnat i en situation där du inte får initiera fysisk kontakt längre. Vik inte från detta utan var väldigt tydlig. Och som sagt, prata med någon du litar på. Du behöver stöd inför den dag du känner dig redo att lämna så att du inte samtidigt måste ta det beslutet och break the News till alla runt dig. 

  • Mia99
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-18 02:05:36 följande:
    Sambo tafsar privat & offentligt

    Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.


    För mig och min min man är det helt naturligt att ta på varandra mest hela tiden, smeka varandra eller kramas lite snabbt. Han kan lägga en hand på mitt lår i bilen, jag kan ge honom en liten puss i förbigående medan han sitter framför datorn och jobbar och han kan klappa mig lite snällt på rumpan eller kyssa mig i nacken när jag står och skalar potatis. Jag älskar det och skulle inte vilja ha det på ett annat sätt. Det är lekfullt, mysigt och kärleksfullt, och rätt erotiskt fast utan att vara sexuellt explicit.

    När du säger att din sambo tafsar dig på brösten eller på underlivet, har han alltid varit så där? Eller upplever du att hans beröring har blivit mera sexuellt laddat på senare tid? Ibland kan det vara så att när attraktionen för ens partner har minskat under en period, så vill man inte att han eller hon ska röra en över huvud taget. En oskyldig puss eller en klapp på rumpan kan då uppfattas som direkt sexuellt kränkande. 

    Har du försökt att analysera varför det stör dig så mycket? Är det att han alltid tar dig på brösten och underlivet - eller är det att han tar på dig alls? Skulle det kännas mysigt med att han smekte dig över håret eller pussade dig på kinden ibland eller vill du inte bli berörd av honom över huvud taget? 
  • Anonym (L)

    Låter vansinnigt och väldigt obehagligt

    Har han haft svårt med gränser tidigare? Inte bara fysiska gränser utan allmänt. Dvs har han fått lära sig att nej/stopp/sluta betyder just detta och fått lära sig att respektera och lyssna in andras signaler, tankar och åsikter?
    När ni har fattat beslut har ni gjort det tillsammans eller har han "vetat" bäst?

    Om han tidigare kunnat respektera dig så är det nog bara en "fas", ett sätt att hantera livsomställningen att bli förälder. Då borde ett samtal i lugn och ro räcka för att han ska "snap out of it"

    Men om han även tidigare kört över dig, inte lyssnat på dig och betett sig respektlöst åt så har du ju ett större problem. Helst om han inte ser något problem med det utan tycker att du ska anpassa dig...

  • Anonym (L)
    Mia99 skrev 2022-07-18 07:34:54 följande:
    För mig och min min man är det helt naturligt att ta på varandra mest hela tiden, smeka varandra eller kramas lite snabbt. Han kan lägga en hand på mitt lår i bilen, jag kan ge honom en liten puss i förbigående medan han sitter framför datorn och jobbar och han kan klappa mig lite snällt på rumpan eller kyssa mig i nacken när jag står och skalar potatis. Jag älskar det och skulle inte vilja ha det på ett annat sätt. Det är lekfullt, mysigt och kärleksfullt, och rätt erotiskt fast utan att vara sexuellt explicit.

    När du säger att din sambo tafsar dig på brösten eller på underlivet, har han alltid varit så där? Eller upplever du att hans beröring har blivit mera sexuellt laddat på senare tid? Ibland kan det vara så att när attraktionen för ens partner har minskat under en period, så vill man inte att han eller hon ska röra en över huvud taget. En oskyldig puss eller en klapp på rumpan kan då uppfattas som direkt sexuellt kränkande. 

    Har du försökt att analysera varför det stör dig så mycket? Är det att han alltid tar dig på brösten och underlivet - eller är det att han tar på dig alls? Skulle det kännas mysigt med att han smekte dig över håret eller pussade dig på kinden ibland eller vill du inte bli berörd av honom över huvud taget? 
    Men skulle du fortsätta även om din man bad dig att sluta? 
    För det är den springande punkten så som jag ser det...
  • Anonym (aaa)

    Normal kroppskontakt med den man älskar är inget konstigt, liksom en kram i förbifarten, en hejdåpuss innan jobbet etc. Men det du beskriver TS, är något annat.
    Hans beteende är som om han äger dig. Att han gör det så ofta är väl det som ställer till det och gör att du inte tycker om det. Just att ta på kön och bröst är något annat än att ge en gullig klapp på armen. 
    Jag gissar att det är hans sätt att visa att han är sugen på sex? Eller något snedvridet sätt att visa att han älskar dig. Men som sagt, hur var han innan ni fick barn? Har han alltid gjort så och du ändrat vad du tycker om det, eller är det hans beteende som ändrats? 

  • Mia99
    Anonym (L) skrev 2022-07-18 07:42:43 följande:
    Men skulle du fortsätta även om din man bad dig att sluta? 
    För det är den springande punkten så som jag ser det...
    Jag inser att mitt svar kan misstolkas. Det kan mycket väl röra sig om respektlöshet från hans sida. Att medvetet överskrida gränser som någon form av ägandemarkering, ett sätt att visa sig viril eller att visa upp ett slags macho-man beteende. Jag skulle inte heller acceptera det.

    Men jag skulle ändå börja med att analysera varför det stör TS så mycket. Är det att det alltid är sexuellt laddat eller är det att hon helt enkelt vill bli lämnad ifred?

    Naturligtvis måste man i en relation alltidnrespektera den andras vilja oavsett anledning. Men att be någon sluta med ett beteende utan att förklara varför, kan skapa oförståelse och sämre utfall.

    "Sluta tafsa mig på brösten", är såklart en anledning nog. Men att förklara att man inte vill bli berörd eftersom det då känns som att den andra parten förväntar sig ett sexuellt gensvar, vilket när det inte händer istället skapar en känsla av att inte bli resplekterad som människa utan betraktad som sexobjekt, är mer effektivt.
  • Anonym (Hm)

    Har det gått så långt så får man nog vänja sig vid äckleriet.

    Är nog nån djupt liggande längtan att besudla och det tar sig dessa uttryck. 

  • Anonym (Stina)
    Mia99 skrev 2022-07-18 07:58:15 följande:
    Jag inser att mitt svar kan misstolkas. Det kan mycket väl röra sig om respektlöshet från hans sida. Att medvetet överskrida gränser som någon form av ägandemarkering, ett sätt att visa sig viril eller att visa upp ett slags macho-man beteende. Jag skulle inte heller acceptera det.

    Men jag skulle ändå börja med att analysera varför det stör TS så mycket. Är det att det alltid är sexuellt laddat eller är det att hon helt enkelt vill bli lämnad ifred?

    Naturligtvis måste man i en relation alltidnrespektera den andras vilja oavsett anledning. Men att be någon sluta med ett beteende utan att förklara varför, kan skapa oförståelse och sämre utfall.

    "Sluta tafsa mig på brösten", är såklart en anledning nog. Men att förklara att man inte vill bli berörd eftersom det då känns som att den andra parten förväntar sig ett sexuellt gensvar, vilket när det inte händer istället skapar en känsla av att inte bli resplekterad som människa utan betraktad som sexobjekt, är mer effektivt.

    Nej, det absolut första som måste hända är att mannen slutar tafsa och respekterar henne. Visst kan man analysera sin relation och sina reaktioner men det blir snedvridet om en part fritt ska kunna agera helt på sina impulser (tafsa) medan den andra parten ska analysera sina reaktioner på den andras beteende. Man har inte rätt att tafsa på någon, bara för att man lever i en relation. 

    Jag förstår hur du menar och dina råd skulle vara  kloka - i en annan situation. Men när ens man upprepade gånger tar en mellan benen fast man säger att man inte vill är det inte läge att lägga fokus på varför man reagerar. 


    Mannen måste istället sluta tafsa och sen kan han analysera och fundera över varför han gör så här. Alldeles för ofta läggs allt ansvar i en relation på kvinnan, och hon tvingas att t o m analysera mannens beteende medan han bara kan flyta med. Detta tycker jag man ska undvika. Har mannen någon issue får han fundera över detta och kommunicera vad som är fel. det är hans ansvar. Inte hennes. 


    Att tafsa på någon som inte vill är ganska rejält gränsöverskridande och jag tycker faktiskt det låter obehagligt. 

  • Ukklavek

    Min man och jag gör så där på varandra hela tiden, pillar, nyper, smeker och klämmer. Vi tycker det är både kul och sexigt, ett sätt att bekräfta varandra i vardagen och behöver inte leda till sex (även om det gör det ibland).
    Att bli berörd av den man älskar ser vi som något positiv.


    Men jag har förstått att det vi gör inte är så vanligt, hur vill du bli berörd/bekräftad?

Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt