Anonym (Johan) skrev 2022-07-18 08:24:30 följande:
Vill skydda mitt barn...
Trasslig separation. Orosanmälningar på mitt ex ang. vårt barn. Vid flertal lämningar till mig efter exets barnvecka har vårt barn varit jätteledsen, inte ätit/Inte skitit/Inte kissat på en eller 2 dagar. Hämtade barnet en gång och såg igenmurade ögon, det hade barnet haft i 4 dagar enligt exet. Jag tog barnet till läkare och det fastställdes ögoninflammation. Det är återkommande att barnet har MYCKET hård avföring och barnet har väldigt ont när det bajsar efter exets vecka, barnet blir ok i avföringen efter nån dag eller 2 hos mig.
Vet att rutiner inte går att ha tillfredsställande på mammaveckan då hon jobbar oregelbundet, jag vill hon ändrar det men hon vägrar.
Vid semester blir barnet trött runt 12-1 på natten efter mammaveckan. Rutinerna är dåliga. Efter 2-4 dagar hos mig sitter det mesta. Jag kan orosanmäla mamman men det leder troligtvis till ord emot ord.
Pratat med henne om den hårda magen men hon skyller på järndroppar barnet får. Barnet får järndroppar även på min vecka och har, på min vecka ok avföring...
Eftersom jag lägger mig i är hon mkt arg på mig.
Erkänner jag vill "ha koll" men varken ska eller kan ha kontroll på mammaveckan.
Prata med henne leder endast till smutskastning och ÄNNU sämre samarbete. Har börjat dokumentera allt.
Hur släpper jag mina oroliga tankar kring mammaveckan? Mamman är SÅ viktig för vårt barn.
Jag förstår på din text att du är orolig så det tar jag inte ifrån dig. Men antingen är du inte helt bra på att förklara (sorry) eller så är din oro överdriven.
För vissa saker du tar upp som "dåligt" är inget som antyder att hon skulle vara en dålig förälder av det du berättar.
Tex så tar du upp oregelbunden arbetstid. Det är ju inget skäl till orosanmälan eller att hon skulle vara dålig. Jag har jobbat oregelbunden arbetstid inflera år och det påverkar inte hur jag är som mamma. Och det har ju inte du med att göra hur hon jobbar. Hon ska behöva lova dig byta jobb till andra tider.
Hur hon ordnar med barnvakt eller inte när hon av olika skäl inte kan ha barnen på sina dagar har inte du heller med att göra så länge du inte tror att barnet far illa av barnvakterna. Du kan självklart ha en önskan att hon frågar dig i första hand när hon jobbar eller ska ut och roa sig men det måste hon inte göra. På sina dagar väljer hon hur hon löser barnvaktning. När jag har mina barn och behöver barnvakt så frågar jag ibland min mamma, ibland min pappa osv. Det har inte mitt ex med att göra.
Vad var det exakt du störde dig på ens med barnvakning? Du nämner mormor och hennes nya som barnvakt. Tror du barnet far illa av dem eller varför ville du inte att de var med barnet?
Att barnet inte kissat på 1-2 dagar låter helt orimligt. Finns ingen som kan hålla sig så länge. Och varför skulle inte barnet kissa menar du om den var kissnödig bara för att den är hos mamman? Det låter faktiskt osannolikt. Jag tror helt enkelt inte på att barnet inte kissar på 2 dagar och om den inte gör det så måste du ju förklara varför den inte skulle göra det. Alltså vad är anledningen att barnet inte kissar på 2 dagar hos mamman? Ingen toalett? Får inte? Vågar inte?
Att inte bajsa på 1-2 dagar låter inte så farligt och skäl för orosanmälan. Jag bajsar inte varje dag.
Att barnet är hård i magen är väl inte heller nåt man kan orosanmäla för? Eller är det något speciellt mamman gör för att barnet ska bli hård i magen menar du? Du får utveckla på vilket vis hon brister i mammarollen som leder till hård i magen? För lite fiber? Inget man kan orosanmäla för.
Det enda som jag reagerar över är att du skriver att barnet inte ätit på på 1-2 dagar när du hämtar. Det är inte ok. Men hur vet du att det är så? Säger barnet att den inte får mat eller hur vet du det?
Att mamman intr tog barnet till läkaren kanske också är konstigt men det beror lite på hur barnet såg ut. Lite kladd i ögonen skulle inte jag heller gå till läkaren för. Är inte jättemycket de kan göra ändå. Ögoninflammation sägs läka lika snabbt oavsett om du behandlar eller ej. Man ska ändå vara restriktiv med antibiotika. Bäst att låta det läka själv i regel.
En leksak som är en snopp är väl också lite konstigt men det är kanske inte heller nåt man kan orosanmäla för.
Men som sagt. Om du utvecklar vissa saker bättre så kanske man förstår mer vad du menar. Som tex det där med barnvakt. Man förstår ju inte alls vad du menar. Vad är det som inte är ok med barnvakt? Men om du tror att barnet iäfar illa av barnvakten. Ja då fattar man din oro.