• Anonym (Ts)

Byta till Mac?

Jag har alltid använt pc och tyckt att Mac är överprisad och saknar många funktioner som jag gillar med de datorer jag haft. Nu har min dator gått sönder och jag tittar på en ny. Jag har gått över till iPhone och har en iPad och iom det kan jag absolut se fördelarna med att apple synkar sina produkter väldigt bra. Men är det värt att gå över till ett nytt system? nNågon som bytt nyligen? Har det känts krångligt? Känns den fortfarande överprisad? 

• Svar på tråden Byta till Mac?
  • Mackan1978

Mac är underbart! Dom har ofta betydligt längre livslängd än en pc. Jag älskar mac. Har använt mac i många år. 

• Anonym (Ts)
    Mackan1978 skrev 2022-07-18 14:24:01 följande:

Mac är underbart! Dom har ofta betydligt längre livslängd än en pc. Jag älskar mac. Har använt mac i många år. 

Har vänner vara Mac börjat strula tidigare än mina senaste datorer så det känns som att användningstiden inte skiljer så mycket. 

men då har du ingen koll på hur enkelt det är att byta? 

• Anonym (Jury)

Enkelt att byta. 

Fördelar med mac:
    Samspel med iphone/ipad
    M1 processor till macbook överlägsen vad gället prestanda och batteritid
    Allting genomtänkt med fina detaljer. 
    Slipper för windows alltmer kaotiska skärmbild med oönskade popups
    Mindre virus och annat skräp

Nackdelar med mac:
    Man blir fångad i appleunivers
    Allting är så enkelt att man inte lär sig något om hur det egentligen fungerar
    Toppmodeller överprisade 
    Inbyggd föråldring efter någrs år
    Färre gratisprogram

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jury) skrev 2022-07-18 15:55:48 följande:

Enkelt att byta. 

Fördelar med mac:
    Samspel med iphone/ipad
    M1 processor till macbook överlägsen vad gället prestanda och batteritid
    Allting genomtänkt med fina detaljer. 
    Slipper för windows alltmer kaotiska skärmbild med oönskade popups
    Mindre virus och annat skräp

Nackdelar med mac:
    Man blir fångad i appleunivers
    Allting är så enkelt att man inte lär sig något om hur det egentligen fungerar
    Toppmodeller överprisade 
    Inbyggd föråldring efter någrs år
    Färre gratisprogram

Tack! Hur länge kan man räkna med att använda en Mac  innan den blir föråldrad? Känner mig bortskämd med att ha kunnat använda mina pc väldigt länge. Dom är ju inte billiga och pratar vi ett par-några få år så blir det väldigt dyrt.. 
  • Anonym (Äpplet)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-18 16:50:36 följande:
    Tack! Hur länge kan man räkna med att använda en Mac  innan den blir föråldrad? Känner mig bortskämd med att ha kunnat använda mina pc väldigt länge. Dom är ju inte billiga och pratar vi ett par-några få år så blir det väldigt dyrt.. 
    Min macbook är snart 7 år och jag skulle nog inte försöka laga den nu om den gick sönder. Vår stationära mac är ett par år äldre och barnen har kört den hårt med alla spel och mods de vill ha.

Jag gillar mac, men har inget emot pc heller. De som i min erfarenhet blir mest frustrerade på macar är de som kan programmera liiite, för de är inte så lätt på en mac. 
  • Anonym (Jury)

Det tar väl ca 5 år tills den blir föråldrad dvs man kan då inte längre uppdatera styrsystemet. Man bör i dagens läge inte köpa en begagnad macbook med intel processor eftersom apple antagligen inte kommer att supportera annat än arm processor i framtiden. 

• Anonym (Macdator)

Har en Mac hemma. 6 år gammal nu. Den startar lika snabbt idag som dagen jag köpte den, orkar fortfarande med allt den ska. Har aldrig strulat och har inga problem alls med att uppdateras. Kostade skjortan, ja. Men hade lätt bränt av 3 olika pc på den här tiden istället så värt det, helt klart. 

• Kockobello

Har en gammal MacBook. Den håller och håller, värd varenda krona.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-07-18 17:27:46 följande:

Har en gammal MacBook. Den håller och håller, värd varenda krona.

Den har aldrig krånglat. Någonsin.
  • Anonym (Ts)

Får kanske försöka få tag i någon som kan låta mig testa datorn lite, typ idag,  Lutar åt Mac men har väldigt mkt på jobbet så jag behöver komma in i det snabbt så jag har inte tid med en ?inärningsperiod?Obestämd

Jag tror generellt att datorer kan hålla rätt länge om man behandlar dom bra oavsett märke (så länge man inte köpt en budget där prestandan inte hänger med) Mina två datorer innan denna hade jag i 8+ år, den senaste nu enbart i 4 men då hällde ungen ut en flaska outspädd saft över den så jag känner att jag inte kan klandra datorn för det. 

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Köp en begagnad proffs-dator från t.ex shop.inrego.se/
    Sådana brukar hålla länge.

Svar på tråden Byta till Mac?