• Anonym (Funderar)

Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?

Jag är måttlig med med mitt alkoholintag, men kan tycka det är gott med ett glas vin t.ex på helgkvällar eller när man är iväg på semester. Sen jag blev ensamstående har det dock minskat betydligt då sociala tillfällen med andra vuxna har minskat. Oftast är jag ensam med barnen eller helt själv och blir lite ambivalent då jag å ena sidan tycker att jag lika gärna som ett par kan drick ett glas, men å andra sidan tar det emot lite, speciellt när jag är med barnen. 

Så jag tänkte med den här tråden höra med andra föräldrar hur ni känner för att dricka som ensam vuxen och om era alkoholvanor har förändrats något sedan ni blivit ensamma?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?
  • Anonym (Flora)

Tycker att det är helt okej, speciellt om det bara rör sig om nåt glas. Är ju en annan sak om man faktiskt blir full, men det blir man ju såklart inte bara på ett glas.

Tycker att det är bra att kunna visa barn att man kan ha ett hälsosamt förhållande till alkohol och att alkohol inte enbart betyder att man super skallen av sig. 

• Tom Araya
    Anonym (Funderar) skrev 2022-07-18 16:29:18 följande:
    Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?

Jag är måttlig med med mitt alkoholintag, men kan tycka det är gott med ett glas vin t.ex på helgkvällar eller när man är iväg på semester. Sen jag blev ensamstående har det dock minskat betydligt då sociala tillfällen med andra vuxna har minskat. Oftast är jag ensam med barnen eller helt själv och blir lite ambivalent då jag å ena sidan tycker att jag lika gärna som ett par kan drick ett glas, men å andra sidan tar det emot lite, speciellt när jag är med barnen. 

Så jag tänkte med den här tråden höra med andra föräldrar hur ni känner för att dricka som ensam vuxen och om era alkoholvanor har förändrats något sedan ni blivit ensamma?

Nu har jag inga egna barn...
    Men ja, vi vuxna kan ta oss något glas till helgen även med barn hemma. Jag ser inget skäl till att låta bli. Jag dricker för att det är gott, så för mig hör det ihop med god mat, som vi helst har till helgen.
    Så har det fungerat under hela min barndom och i alla förhållanden jag haft där hon har barn. Det har aldrig varit några problem.
  • Anonym (Hej)

Jag kan ta ett glas vin/cider men skulle inte dricka mig full.. Vill vara klar i huvudet om något mot förmodan  skulle hända plus att det kan vara skönt att vara pigg även dage  efter ????

• Anonym (Pappa)

Händer rätt ofta att barnen och jag delar en flaska vin när min fru är bortrest. 

• Guldnovan

Jag är (mycket) fyrkantig när det gäller detta så nej jag avstår. Även när jag levde i ett förhållande med barnens pappa var alltid någon nykter för att kunna hämta tonåringar. 
    Jag vill inte normalisera att man dricker till vardags  eller i sin ensamhet. 

• Anonym (aaa)

Nej det gjorde jag aldrig när jag var ensamstående och hade barnvecka. Tänk om det händer något och så måste jag köra bil? Tex till akuten. 

Man ska vara minst en vuxen nykter bland småbarn, så tänker jag. Har du äldre barn kan jag tänka lite annorlunda. 

Vi kan ta ett glas vin till middagen här men nu har vi så gamla barn så de kan ta sig iväg själva om något skulle ske. 

• Anonym (Stina)

Absolut. Med försörjningsstöd måste man ju få unna sig något.

• Anonym (Annan Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-18 17:52:48 följande:

Absolut. Med försörjningsstöd måste man ju få unna sig något.

Hehe jag blev lite perplex över att se ditt inlägg under mitt vanliga nick. 
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2022-07-18 17:14:08 följande:
    Nu har jag inga egna barn...
    Men ja, vi vuxna kan ta oss något glas till helgen även med barn hemma. Jag ser inget skäl till att låta bli. Jag dricker för att det är gott, så för mig hör det ihop med god mat, som vi helst har till helgen.
    Så har det fungerat under hela min barndom och i alla förhållanden jag haft där hon har barn. Det har aldrig varit några problem.
    Tillägg:

Varken jag, någon av mina ex eller mina egna föräldrar har agerat taxi eller ambulans åt familjens barn.
    Jag vet flera föräldrar, även ensamstående som varken har körkort eller bil.
    Så jag anser inte att barn kan göras beroende av föräldrars biltransport på det viset.
  • Naivapappan

Guldnovan, 100%! Började med det när första barnet föddes och det blev ännu viktigare när vi separerade (länge sedan). Skulle aldrig kunna vara i ett läge där jag behöver tex köra bil.

Svar på tråden Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?