• Labradorit

    Egentid

    Hej
    Min man har ett stort behov av egentid. Jag undrar lite hur stort behov är "normalt"? Just nu så efter att vår dotter har somnat för kvällen vilket är runt 19 -20 så har han egentid på sitt rumm fram tills vi ska sova. Vi kanske umgås 2ggr i veckan max själva efter att hon somnat. Han vill också ha heldagar egentid då han är ensam hemma själv. Men jag är gärna hemma med dottern och tycker att han får väll stänga in sej på sitt rum ändå isf. Jag har inte detta behovet utan vill gärna umgås mycket, han behöver det för att ladda batterierna och det kan jag förstå till viss del. Men är det inte ganska mycket behov av att vara själv? Han har på senare tid blivit deprimerad i en till två dagar där han stänger av förutom att ta hand om dottern, då han tycker att han behöver mer egentid.
    Kan tillägga att han är en mycket fin far till sin dotter och gör allt o lite till för henne, det är mest vår relation som kommer i kläm. Jag är speciellt orolig nu för att jag är gravid med 2an och undrar hur framtiden kommer se ut. 

  • Svar på tråden Egentid
  • Tow2Mater

    Han behöver sin egentid. Hur kommer det sig ni skaffar ännu ett barn om du anser det är ett problem? 2 barn kommer ju kräva än mer av er tid än ett.

  • Anonym (Teddy)

    Det är orimligt mycket egentid enligt mig. Det blir ju du som måste ta hand om barn och hushåll när han stänger in sig. På vilket sätt kompenserar han dig för det?
    Om man har så stora behov av egentid måste man också ta ansvar för hur det eventuellt drabbar andra i ens närhet, tex familj. Kanske han borde tagit det ansvaret och sagt nej tack till barn. Han kanske borde bo själv. Eller andra åtgärder så att han får sin tid till återhämtning men utan att det drabbar andra i så hög grad.

  • Anonym (Mamma)

    Jag har egentid när jag åker bil till och från jobbet.
    Frågan är lite vad gör din man när han har egentid?

  • Labradorit
    Anonym (Mamma) skrev 2022-07-18 19:43:08 följande:

    Jag har egentid när jag åker bil till och från jobbet.
    Frågan är lite vad gör din man när han har egentid?


    Han sitter o gör elektronisk musik eller vid datorn och spelar.
  • Anonym (Teddy)
    Labradorit skrev 2022-07-18 19:54:27 följande:
    Han sitter o gör elektronisk musik eller vid datorn och spelar.
    Har du funderat på varför du tror han vill ha så mycket egentid? Lathet eller ett verkligt behov pga på gränsen till utmattning tex?
  • Dexter dot com

    Vill du verkligen leva med en man som är väldigt ointresserad av dig och er relation? Att behöva ensamtid är ju helt normalt men att ha så lite behov av att umgås med sin partner så man stänger in sig 5 kvällar i veckan låter konstigt.

  • Jonnynilsson

    Haha, egentid är lyxvara när man har skaffat familj. Trist att du inte såg det komma.

  • Serena

    Hej! Jag träffade min pojkvän för ca åtta  månader sedan.
    Han är mycket fin person och jag är jättekär ihonom. Vi kan prata om allt!
    Nu tillsaken: jag märker han är överdrivet sparsam.
    Han har inte bjudit mig på fika en enda gång. Jag ville bjuda honom på lunch några gånger, men han sa han åt hemma.
    JJag tror han åt hemma för att han trodde han skulle betala för oss. Han säger han köper aldrig kläder till sig själv.
    Han vill ha barn och tjatar på mig. Jag sa nej till barn!
    Hkan man skaffa barn med någon som aldrig spenderar en krona på någon annan?
    Vi bor inte ihop och ses inte heller varje dag.
    Snälla vad tror ni?

  • Anonym (lll)
    Serena skrev 2022-07-24 12:47:25 följande:

    Hej! Jag träffade min pojkvän för ca åtta  månader sedan.
    Han är mycket fin person och jag är jättekär ihonom. Vi kan prata om allt!
    Nu tillsaken: jag märker han är överdrivet sparsam.
    Han har inte bjudit mig på fika en enda gång. Jag ville bjuda honom på lunch några gånger, men han sa han åt hemma.
    JJag tror han åt hemma för att han trodde han skulle betala för oss. Han säger han köper aldrig kläder till sig själv.
    Han vill ha barn och tjatar på mig. Jag sa nej till barn!
    Hkan man skaffa barn med någon som aldrig spenderar en krona på någon annan?
    Vi bor inte ihop och ses inte heller varje dag.
    Snälla vad tror ni?


    fel tråd. Starta en egen är väl bättre än att skriva i en som handlar om något helt annat? 
Svar på tråden Egentid