• Tom Araya

    Begagnade märkeskläder - pris/värde?

    Du som köper eller säljer begagnade jeans och andra denimplagg, vad tycker du att värdet är om det är plagg av vissa kända märken?

    Jag räknar i alla fall Levi's och Lee som märkesjeans.

    Hur ska man räkna jeans av märken som Crocket, Diesel och Jefferson?

    Räknas United color of Benetton som märke av värde när det gäller jeans?

    Detta gäller jeans (långa byxor), jeans i piratbyxelängd, jeansshorts, jeansjackor (vanliga och fodrade) och jeanskjolar i alla längder från yberkorta till hellånga, både barn, dam och herr (och allt däremellan).

  • Svar på tråden Begagnade märkeskläder - pris/värde?
  • Erika71

    Titta på Tradera så får du en hint om vad jeans och andra kläder är värda på andrahandsmarknaden, ofta får man mycket mindre än man tror. Jag skänker numera bort alla urvuxna eller oanvända kläder till släkt eller Röda korset, det är inte värt besväret för de få kronor man får.

  • BuoBä

    Ca 1/3 av nypris om de är i bra skick, oavsett märke på den nivån. Något mindre för barnkläder.

    Bland jeansjackor kan det finnas en del klassiska, äldre modeller som räknas som "vintage" och kan vara värda mer.

  • Fjäril kär

    Köpte just två par Levi's på Tradera och gav 50 kronor paret. Inga andra bud än mina så jag fick dom för utropspriset.

    Har sett att denim av olika märken ibland ligger på höga utropspris och blir osålda. Om det är ett udda plagg dvs nåt ovanligt så kan dom gå ganska högt typ en jumpsuit från 90-talet eller jeansjacka i original med nåt bandtryck från konserten 1989.

  • Tom Araya
    BuoBä skrev 2022-07-19 14:51:10 följande:

    Ca 1/3 av nypris om de är i bra skick, oavsett märke på den nivån. Något mindre för barnkläder.

    Bland jeansjackor kan det finnas en del klassiska, äldre modeller som räknas som "vintage" och kan vara värda mer.


    Nypris idag eller nypris för 10, 15 eller 20 år sedan?
  • BuoBä
    Tom Araya skrev 2022-07-19 15:24:57 följande:
    Nypris idag eller nypris för 10, 15 eller 20 år sedan?
    Vad det skulle kosta idag att köpa ett par ungefär likadana. Förutsatt att de inte ser 15-20 år gamla ut. 
    Har du damjeans med superlåg midja från runt år 2000 kan det hända någon fjortis är beredd att betala bra. Y2K-modet är inne igen just nu.
  • Tom Araya
    BuoBä skrev 2022-07-19 16:38:13 följande:
    Vad det skulle kosta idag att köpa ett par ungefär likadana. Förutsatt att de inte ser 15-20 år gamla ut. 
    Har du damjeans med superlåg midja från runt år 2000 kan det hända någon fjortis är beredd att betala bra. Y2K-modet är inne igen just nu.
    200-300 kr alltså.
  • Magical

    Jag upplever att sen pandemin drog igång går det nästan inte att sälja begagnade kläder alls. Vi har lämnat bort drivor med kläder efter våra ungdomar. Fina kläder, (allt var  dock inte märkeskläder). Försökte sälja en hel del under första pandemiåret men fick det mesta kvar. Nu i år har varenda kvarter haft loppis, och på loppis kan man inte sälja speciellt dyrt heller. 
    Därmed verkar behovet vara rätt mättad "därute", är min upplevelse. 

Svar på tråden Begagnade märkeskläder - pris/värde?