• Anonym (E)

Bjuder ni på allt när ni får gäster

Vi fick för ett par dagar sedan veta att vi kommer få besök av min mans kusin med sambo och två barn (tonåringar). Det var flera år sedan vi sågs så det är ett välkommet besök. De stannar fredag till måndag och bor i en gäststuga bredvid vårt hus.

Jag tror/vet att min man tar för givet att vi står för kalaset och bjuder dem på allt. Då de var här en annan gång gjorde vi det och de erbjöd sig ej att betala något.
    Nu känner jag att priser gått upp på det mesta och de kommer vara här längre än förra gången. 

I detta fallet rör det sig om tre middagar, tre luncher, tre frukostar och snacks/fika. 

Berätta gärna hur du/ni hade gjort.

• Svar på tråden Bjuder ni på allt när ni får gäster
  • Embla twopointoh
    Anonym (E) skrev 2022-07-19 16:07:16 följande:

Vi fick för ett par dagar sedan veta att vi kommer få besök av min mans kusin med sambo och två barn (tonåringar). Det var flera år sedan vi sågs så det är ett välkommet besök. De stannar fredag till måndag och bor i en gäststuga bredvid vårt hus.

Jag tror/vet att min man tar för givet att vi står för kalaset och bjuder dem på allt. Då de var här en annan gång gjorde vi det och de erbjöd sig ej att betala något.
    Nu känner jag att priser gått upp på det mesta och de kommer vara här längre än förra gången. 

I detta fallet rör det sig om tre middagar, tre luncher, tre frukostar och snacks/fika. 

Det där är ju olika i olika familjer/kretsar. Om man ofta besöker varandra kanske man inte betalar något som gäst, eftersom nästa gång är det man själv som är värd och bjuder på allt. I den typen av relation så känner man att det jämnar ut sig i långa loppet.

Men samtidigt tycker jag det är vansinnigt ohyfsat att stanna flera nätter utan att erbjuda sig att bidra på något sätt. Man köper med sig fika, hackar grönsaker till middagen, torkar disk eller bjuder alla på pizza en kväll. Om sedan värden uttryckligen tackar nej till all typ av hjälp eller bidrag så visst, men man erbjuder det i alla fall.

• Tom Araya
    Anonym (E) skrev 2022-07-19 16:07:16 följande:

Jag får vara bra fattig om jag inte ska bjuda på det.
  • Anonym (Fut)

jag skulle bjuda på allt.

• Anonym (Fut)

Om ni känner er fattiga så finns det billigare mat att bjuda på

• Anonym (Jag)

Ja, men som god gäst erbjuder man sig att ersätta värden med en viss summa! För den där mängden skulle jag ge minst en femhundring. Jag ska faktiskt snart bort själv och bo hos bekanta några dagar och även om jag kommer att köpa in en del mat själv så kommer jag ge dem den summan ändå bara för att de är snälla nog att stå med husrum, bekvämligheter och viss mat.

• Anonym (J)

Har ni bjudit dem eller har de bjudit in sig själva?

• Anonym (E)

Jag tänkte mest att jag skulle slippa matlagning vid ett tillfälle genom att föreslå hämtmat och att varje familj betalar sin mat och att man kanske äter på något trevligt ställe ex en sjö. Vill absolut inte verka snål så därför jag hör efter här. Vet faktiskt redan nu att jag inte kommer våga föreslå utan betala allt om vi tex köper pizza. 

• Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2022-07-19 16:38:54 följande:

Har ni bjudit dem eller har de bjudit in sig själva?

De ringde min man och sa att de kommer och hälsar på. 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2022-07-19 16:41:33 följande:
    De ringde min man och sa att de kommer och hälsar på. 

Vad fräckt. Då skulle jag absolut inte bjuda på allt.

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2022-07-19 16:40:37 följande:

Jag tänkte mest att jag skulle slippa matlagning vid ett tillfälle genom att föreslå hämtmat och att varje familj betalar sin mat och att man kanske äter på något trevligt ställe ex en sjö. Vill absolut inte verka snål så därför jag hör efter här. Vet faktiskt redan nu att jag inte kommer våga föreslå utan betala allt om vi tex köper pizza. 

Det är de som är snåla som vill snylta på er. 

Svar på tråden Bjuder ni på allt när ni får gäster