• Anonym (Aldrig mer SSRI)

Jobbig utsättning Cipralex

Jag har ätit 5 mg Cipralex (Escitalopram) i snart 5 år. Fick det i samband med att jag gick in i väggen 2017 sen jag har bara fortsatt. Ingen uppföljning av VC utan de har bara skrivit ut nytt när jag ringt och bett om det. Nu bestämde jag mig för att sluta eftersom jag inte vill gå och knapra piller resten av livet. 
    Ringde VC och sa jag ville sluta och frågade hur jag skulle göra. Sköterskan sprang och frågade en läkare som sa ?ta en tablett varannan dag  ett par veckor sen kan du sluta helt?. Ingen ber att få prata med en eller följa upp öht. 

Sagt och gjort, slutade helt för snart två veckor sedan och upplever jobbiga utsättningssymptom (mest när jag flyttar huvudet/blicken så snurrar det till) känner mig ostadig, som om jag är i en dimma. Knepig känsla över lag. Trött och dåsig. Någon som upplevt samma? När gav det med sig? Jag försöker stå ut med detta är sjukt jobbigt.? (mår inte dåligt psykiskt alltså utan detta är helt fysiskt). 

• Svar på tråden Jobbig utsättning Cipralex
  • Anonym (Eva)

Det normala är att sänka dosen sakta inte ta varannan dag. Du borde fått en uppföljning också men jag tror inte de har tid de ligger fortfarande efter den Coronan. Det är inte okej eller en ursäkt bara en förklaring. Dina utsättningssymptom kommer försvinna så småningom så försök se framåt. 

• Anonym (Aldrig mer SSRI)
    Anonym (Eva) skrev 2022-07-20 12:25:46 följande:

Det normala är att sänka dosen sakta inte ta varannan dag. Du borde fått en uppföljning också men jag tror inte de har tid de ligger fortfarande efter den Coronan. Det är inte okej eller en ursäkt bara en förklaring. Dina utsättningssymptom kommer försvinna så småningom så försök se framåt. 

Ja det har du nog rätt i. Dock har jag ätit annan SSRI för en del år sedan och det var samma kassa uppföljning där. Man får tabletter sen lämnas man lite till sitt öde. Säkert olika för alla, finns säkert de med väldigt positiv erfarenhet. Jag får försöka stå ut som du säger. Det borde ju ge med sig så småningom. Tack för svar ????
  • SweeneyTodd

Vad glad ialla fall att du FÅR sluta. Det får inte jag.

Jag har inte heller LPT. 

• Glinda från Oz
    SweeneyTodd skrev 2022-07-20 17:47:01 följande:

Vad glad ialla fall att du FÅR sluta. Det får inte jag.

Jag har inte heller LPT. 

Vad händer om du inte tar dem? Håller de fast dig och ger dig en spruta? Om inte så är det frivilligt. Jag tror alla som har läst dina inlägg förstår att du är ordentligt psykiskt sjuk och helt saknar sjukdomsinsikt, det är bara bra att någon ser till att du får dina mediciner. 
  • Anonym (k)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-20 18:27:35 följande:
    Vad händer om du inte tar dem? Håller de fast dig och ger dig en spruta? Om inte så är det frivilligt. Jag tror alla som har läst dina inlägg förstår att du är ordentligt psykiskt sjuk och helt saknar sjukdomsinsikt, det är bara bra att någon ser till att du får dina mediciner. 

Det kan divideras om vem som verkligen behöver sina mediciner.

Likväl tycker jag inte SweeneyTodd ska fortsätta om det inte ger något utan att ta hjälp för att sluta (personligt ombud för att stå upp mot ev läkare) eller bara sluta med avvänjning istället för att låta sig vara i denna sits år efter år. Antagligen händer ingenting med läkare om hen slutar.

• SweeneyTodd
    Glinda från Oz skrev 2022-07-20 18:27:35 följande:
    Vad har jag då för sjukdomar, du som är expert på allt? 
  • Glinda från Oz
    Anonym (k) skrev 2022-07-20 18:40:08 följande:

Det kan divideras om vem som verkligen behöver sina mediciner.

Likväl tycker jag inte SweeneyTodd ska fortsätta om det inte ger något utan att ta hjälp för att sluta (personligt ombud för att stå upp mot ev läkare) eller bara sluta med avvänjning istället för att låta sig vara i denna sits år efter år. Antagligen händer ingenting med läkare om hen slutar.

Han blir tvångsvårdad regelbundet och bor på ett särskilt boende. Personalen säger att han måste ta medicin för att bo kvar och blir han utkastad blir han hemlös. 

Det ska krävas ganska mycket för att få bo på ett särskilt boende och blir man tvångsvårdad regelbundet mår man inte bra. Säger man dessutom i tråd på tråd att man är helt frisk anser jag att man saknar sjukdomsinsikt. Problemet med att sluta med mediciner på egen hand i det läget är att risken är stor att man behöver tvångsvård igen. Personligt ombud tycker jag är jättebra han borde absolut ha en om han inte har det redan. 

• Anonym (Lova)

Gick igenom samma för nån månad sen, men jag låg på 10 mg cipralex. Hade stötar, de är i stort sett borta nu men kan känna av nån om dagen än. Det är bara att hålla ut. Börja inte igen. 

Svar på tråden Jobbig utsättning Cipralex