• Loobilo

Vad ÄR överstimulering?

Jag hänger inte riktigt med. Har fått information om att jag har många blåsor, men de är för små, jag har fått för mycket hormon i mig, ska sänka dosen. Risk för överstimulering.

Men jag får inte det hela att gå ihop om nu blåsorna är för små, borde de inte bli större av hormonsprutan då??

Eller vad??? Är det någon som kan stilla kaoset i min hjärna med lite information

• Svar på tråden Vad ÄR överstimulering?
  • PuhTiger

Överstimulering är när man får för MÅNGA äggblåsor... det är inte bra... Jag har själv varit överstimulerad och fick ligga på sjukhus.

När de tömmer blåsorna på ägg så återfylls själva blåsan med vätska, har man många blåsor=mkt vätska. Man brukar få ett enormt bukomfång (jag såg ut som jag hade svalt en fotboll, typ gravid i 6-7:e månaden) och det trycker på organen och det blev tungt att andas och röra mig... Fick ligga inne på sjukhus för observation 2 dagar. Blir det riktigt illa kan dom bli tvungen att tappa en på vätska.

Tror du kan söka på nätet på OHSS, det heter tydligen så. Finns fyra olika grader om jag minns rätt - om det är riktigt illa tror jag det kunde leda till organsvikt=allvarligt!

Hoppas att det går bra för dig och att du får många fina ägg. Mig plockade dom på hela 27 ägg (hade ca 35 blåsor), och vi kunde använda 16 av dem (1 till mig 15 till frys).

Kram!

• Jessa med 3

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&sub=&item=

Denna länk hittade jag när jag drabbats och legat inlagd med 10 liter fri vätska i buken - klart fall av överstimulering, men det finns ju grader, som du ser.

Det är inte bra om det blir väldigt många ägg - äggblåsorna får tokfnatt om du skulle bli gravid och då kan det bli riktigt jobbigt - och i värsta fall farligt.

• Loobilo

Ni är toppen, kan inte säga nog TACK för era svar. Nu har jag läst på lite och är betydligt lugnare. Jag är ofta sån att jag vill kunna få grepp om saker, först då blir jag lugn, kan inte få nog med kunskap. .

Puh Tiger, jag får hoppas att det blir med mig som för dig, måååånga bra befruktade ägg. Läkaren såg 20-30 omogna äggblåsor...

...men jag vill inte hamna i Jessas situation, det lät inget vidare.

• JewelGirl

Är mitt uppe i en mild grad av OHSS... ingen höjdare må jag säga... men bra läkarkontakt och vila osv så går det an Det går ju över så småningom.

Jenny, äntligen med knodd?
  • Ea79

Hej på er. Har en fråga som kanske passar här. Hade för en vecka sedan drygt 20 st mogna ägg. Avslutade hormonbehandlingen. Fick ta en spruta som förhindrar äl i fem dagar. SEn sa dr att de börjar tillbaksbildas. Har sa ochså att vi skulle undvika sex i tio dagar för att inte riskera graviditet. Dagen efter fick jag mens. Är faran över då eller ska vi ändå vänta med sex? Någon som vet eller tror sig veta?

• Loobilo

Ea79, har tyvärr inget svar, men är nyfiken, varför fick du en spruta för att förhindra ÄL??

• Ea79

För att ionte alla tjugo skulle lossna. De var ju mogna allihop. Var på vul när endast ett ägg var 13mm nästa vul efter tre dagar var det 20 st 20mm ägg. Helt otroligt vad fort det gick. Hoppas nu i min enfald att ett eller två ägg ska lossna ändå. Men så är väl inte fallet. Dettta var nämligen min sista hormonstimmulering så nu blir det ivf för oss. Men väntetiden är ju så otroligt lång.

• Loobilo

Ea79; aha, trodde du gjorde IVF och då VILL man ju att många ägg ska mogna och lossna.

• Ea79

Ja isf hade det varit toppen. Gjort två hormonstimmuleringar. Den första hände inget och den andra hände allt. Nu vill inte min dr göra fler så det blev väntelista till ivf ist. Hade hoppas slippa det.

• pemi

Hoppas det går bättre med ivf då Ea79!

Vill ni läsa mer om ohss så har jag skrivit ganska mycket om hur jag mådde i min blogg. Drabbades både i maj/juni och november -05... Inte så mycket fakta där kanske, men mina upplevelser. Jag hade grad 2 och slapp precis sjukhusvistelse.

pemi

Svar på tråden Vad ÄR överstimulering?