• Anonym (Fundersam)

Inte värt att köpa elbil

Stämmer det att det inte är värt att köpa en elbil i dagsläget med tanke på de stigande elpriserna och att elbilarna är dyra och inte kommit längre i utvecklingen? (Antal mil man kan köra på el osv)
    Är det så miljövänligt med tanke på att man måste köpa nytt batteri och det gamla inte kan återvinnas? Och ett nytt batteri kostar flera hundra tusen kronor.
    Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Inte värt att köpa elbil
  • Anonym (Bil)

Vad är alternativet, bensinbil? Hur mycket har bensinpriset ökat och hur mycket kommer det ök? När tar oljan slut? 

• Anonym (22)

Problemet kommer när det är dags att byta batteri efter 6-8år. Ett batteri går lös på 200.000 i runda slängar.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bil) skrev 2022-07-20 16:33:42 följande:

Vad är alternativet, bensinbil? Hur mycket har bensinpriset ökat och hur mycket kommer det ök? När tar oljan slut? 

Men det är ju samma med elpriserna som redan är höga och kommer bli ännu högre. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (22) skrev 2022-07-20 16:41:21 följande:

Problemet kommer när det är dags att byta batteri efter 6-8år. Ett batteri går lös på 200.000 i runda slängar.

Det är det jag menar, och ett batteri går inte heller att återvinna så hur miljövänligt är det egentligen med elbil? Miljöpartiet är väldigt tysta om det här med batterierna
  • Anonym (Bil)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-07-20 16:49:52 följande:
    Men det är ju samma med elpriserna som redan är höga och kommer bli ännu högre. 
    Jämför ökning och kostnad.

Fundera också på framtida lagstiftning, minska tillgång på rysk olja, andrahandsvärde mm

Framförallt hur du kör. Kör du mycket långkörningar norrut blir elbil mindre attraktivt. Kör du mest kort med tillgång till laddare är elbil ett alternativ. Skulle du kunna ladda där du bor?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-07-20 16:52:53 följande:
    Det är det jag menar, och ett batteri går inte heller att återvinna så hur miljövänligt är det egentligen med elbil? Miljöpartiet är väldigt tysta om det här med batterierna
    Så med den mängd du tänker köra, vilken ger mest utsläpp över en 10 års period? 
    Jag antar att du inte söker din kunskap hos miljöpartiet när du söker insikt i vad som är miljövänligast och klimatvänligast. Eller omvänt, vilken bil har minsta påverkan på klimat/miljö efter 10 år inklusive allt (tillverkMing, batterier, bränsle osv)
  • Hotelliggaren
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-07-20 16:52:53 följande:
    Batterier går visst att återvinna. Idag återvinns alla batterier, stora som små pga de höga materialpriserna och bristen. Rätt vanligt är oxo att bilbatterier används i stationära anläggningar när de inte längre funkar i bilar. Man byter dem ju när de tappat typ 40% av kapaciteten, då är det mkt kvar. Så det finns ett ganska stort värde i gamla batterier.
  • Postman

Vi ligger lågt ett tag till för att se vad som händer. Billigast tror jag är att köra vidare med vår avbetalda diesel. Har husvagn och det finns inte så många elbilar än som kan dra en tyngre husvagn.

• Hotelliggaren
    Postman skrev 2022-07-20 23:45:56 följande:

Vi ligger lågt ett tag till för att se vad som händer. Billigast tror jag är att köra vidare med vår avbetalda diesel. Har husvagn och det finns inte så många elbilar än som kan dra en tyngre husvagn.

Helt rätt, slit på den så länge det går och den inte kostar mängder i reparation o service. Så köper ni en begagnad elbil nästa gg.
  • Shameless
    Anonym (22) skrev 2022-07-20 16:41:21 följande:

Dubbla tiden så får du mer korrekta siffror
Svar på tråden Inte värt att köpa elbil