• Anonym (tessa)

Vad menas med öppen för förslag?

Jag har så svårt att tolka en sak, och jag skäms för att fråga, men vad menar folk när de säger: Jag är öppen för förslag

Är det att de kommer gilla och acceptera alla förslag de får? 

Eller är det att de hoppas få förslag och vill uppmana andra att föreslå saker? 

Eller kanske att man tror att folk inte vågar ge förslag på eget initiativ?

Jag menar varför ska man annars säga det, det kan ju ändå inte betyda rent strikt att man ger tillåtelse till andra att komma med förslag, för det får man väl göra även om personen inte sagt så?

Är det orimligt och ogillas om en person säger nej till förslaget om den innan har sagt, jag är öppen för förslag. ???

ursäkta om det var en dum fråga men snälla hjälp mig varför säger man såhär

• Svar på tråden Vad menas med öppen för förslag?
  • Anonym (Öppen)

Att man inte har en bestämd åsikt utan kan tänka sig olika alternativ   Dock är inte allt ok.

• Anonym (lll)

Det är något positivt. Det kan betyda att de gärna vill lyssna på vad du har för förslag. tex om man ska ut och äta på restaurang och inte har något eget förslag. 

• Anonym (C)

Det betyder att man är intresserad av att höra andras förslag. Då vet folk att det är meningsfullt att ge förslag eftersom personen kommer att lyssna och överväga det man föreslagit.

• Anonym (tessa)

Då vill jag gärna höra era åsikter: vad tycker ni om att en personen säger så, och sedan dissar förslaget som kommer?

• Anonym (C)
    Anonym (tessa) skrev 2022-07-20 18:24:21 följande:
    Då vill jag gärna höra era åsikter: vad tycker ni om att en personen säger så, och sedan dissar förslaget som kommer?

Dissade hur? Att säga nej till förslaget är helt okej så länge det görs på ett civiliserat sätt. Ett förslag är ju just bara ett förslag. Att man är öppen för att höra det betyder inte att man kommer att säga ja till vad som helst.
  • Anonym (w)

Skulle det vara konstigt? alla förslag kommer aldrig att passa.
  • Anonym (Öppen)

Att av någon vettig anledning dissa ett förslag, inga problem. Att dissa alla förslag, problem.

Blir det för mycket nej får man komma upp med något själv 
  • Anonym (tessa)

Då kanske den som kom med förslaget, känner sig lurad???

• Anonym (Öppen)
    Anonym (tessa) skrev 2022-07-20 18:57:07 följande:

Då kanske den som kom med förslaget, känner sig lurad???

Om personen som säger sig vara öppen för förslag redan har bestämt sig och väntar på rätt förslag eller säger nej till allt är det inte schysst 
  • Anonym (tessa)
    Anonym (Öppen) skrev 2022-07-20 19:14:05 följande:
    Om personen som säger sig vara öppen för förslag redan har bestämt sig och väntar på rätt förslag eller säger nej till allt är det inte schysst 
    nej jag menade
    först säger A: jag är öppen för förslag
    B ger ett förslag
    A säger Nej till förslaget

är det rimligt eller orimligt om B nu känner sig lurad??
Svar på tråden Vad menas med öppen för förslag?