• Anonym (anonym)

Falskt clearblue resultat?

Jag födde barn i mars i år och har sedan start helammat mitt barn. Har inte fått tillbaka mensen efter förlossningen, men fick en konstig känsla igår så jag tog ett graviditetstest som visade positivt direkt. Ett clearblue digitalt som tydligt visade plus. Tog sedan ett till digitalt från CB som visade ?Gravid?. Hade en liten liten blödning utan smärta för några dagar sen. Var därför till gyn idag där deras gravtest var negativt, inget hcg påvisades i blodet och på VUL syntes absolut ingenting. Jag är helt förvirrad. Har bara haft sex tre gånger sedan min senaste bebis kom till världen, senast 3 juli och tidigast i april, så någonstans mellan vecka 4-12 borde jag varit i, men uppenbarligen inte eftersom det då hade synts på blodprovet. Hur är det möjligt att jag får två stycken falska positiva med Clearblue? De hade inte gått ur datum, jag följde testet till punkt och pricka (van testare så jag har koll). Tog testen vid två olika tillfällen igår, så är olika urin och olika test men båda visade + och nu idag när jag kom hem från gyn tof jag ett CB med veckoindikator som visade ?Ej gravid?, hur är det möjligt? Jag förstår ingenting!!

• Svar på tråden Falskt clearblue resultat?
  • Fjäril kär

Den lilla blödning du hade var troligt  ett tidigt missfall. Du var förmodligen så tidigt gravid att all HCG försvann på dom dagar som gick till du var hos gyn

• Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2022-07-20 18:53:39 följande:

Den lilla blödning du hade var troligt  ett tidigt missfall. Du var förmodligen så tidigt gravid att all HCG försvann på dom dagar som gick till du var hos gyn

Hade det inte synts på blodprov då? Är inte så insatt i hur det fungerar, men det känns ju inte troligt att det skulle vara falskt positivt två gånger på samma dag som jag först misstänkte
  • Fjäril kär
    Anonym (anonym) skrev 2022-07-20 19:17:32 följande:
    Hade det inte synts på blodprov då? Är inte så insatt i hur det fungerar, men det känns ju inte troligt att det skulle vara falskt positivt två gånger på samma dag som jag först misstänkte
    Om HCG är så lågt/borta att det inte är mätbart så spelar det ingen roll vilka testar man använder sig av.
    Du hade högst troligt ett missfall. 
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2022-07-20 19:40:25 följande:
    Om HCG är så lågt/borta att det inte är mätbart så spelar det ingen roll vilka testar man använder sig av.

Förstår. Det måste ju innebära att ÄL är igång igen eftersom jag lyckades bli gravid? Kan jag då räkna med ny ÄL om ish två veckor? 

• Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2022-07-20 19:40:25 följande:
    Det finns ingen möjlighet alls att jag fortfarande är väldigt tidigt gravid och att det negativa testet jag fick idag är för att det inte var tillräckligt med hcg i just den urinen bara? De första två testen jag tog var mycket känsligare än de jag fick negativt på idag. Försöker bara förstå, allt är en enda röra. 
  • Anonym (4)

Hcg-blodprov visar hcg-nivåer från 0. Visade det under 5 anses man inte gravid. Men eftersom du fortfarande är osäker och förvirrad råder jag dig att ta ett nytt digitalt test om en vecka- ett sånt som visar veckor. Jag lutar dock åt att det var en kemisk graviditet. Då hinner inte hcg stiga särskilt högt och är ute ur kroppen på några dagar.

• Anonym (anonym)
    Anonym (4) skrev 2022-07-20 22:42:42 följande:

Hcg-blodprov visar hcg-nivåer från 0. Visade det under 5 anses man inte gravid. Men eftersom du fortfarande är osäker och förvirrad råder jag dig att ta ett nytt digitalt test om en vecka- ett sånt som visar veckor. Jag lutar dock åt att det var en kemisk graviditet. Då hinner inte hcg stiga särskilt högt och är ute ur kroppen på några dagar.

Tack för svar! Blödde väldigt väldigt lite bara vid ett tillfälle och sedan inget mer. Var det lilla missfallet? De såg ju nada på vul igår så kan ju omöjligen vara mer som ska ut iallafall? Bör man räkna med ÄL snart igen då? Tänker bara så att vi kan skydda oss från en ny graviditet ?
  • Anonym (4)

Vi kan ju lugnt konstatera att nån v.12 är du ju inte i. Det hade ju synts på VUL. V.4 syns ingenting, v.5 kan man börja se. Så att inget syntes betyder i sig inte m.f. Däremot att hcg var obefintligt. Kan finnas rester kvar som kommer ut sen, kanske vid nästa mens. Men ta ett test om ca en vecka hur eller hur. Då vet du helt säkert. Om och när du får nästa äl är omöjligt att säga eftersom du inte fått tillbaka mensen. Skydda er om ni inte vill ha fler barn just nu.

• Anonym (anonym)
    Anonym (4) skrev 2022-07-21 22:00:26 följande:

Vi kan ju lugnt konstatera att nån v.12 är du ju inte i. Det hade ju synts på VUL. V.4 syns ingenting, v.5 kan man börja se. Så att inget syntes betyder i sig inte m.f. Däremot att hcg var obefintligt. Kan finnas rester kvar som kommer ut sen, kanske vid nästa mens. Men ta ett test om ca en vecka hur eller hur. Då vet du helt säkert. Om och när du får nästa äl är omöjligt att säga eftersom du inte fått tillbaka mensen. Skydda er om ni inte vill ha fler barn just nu.

Låter rimligt. Tycker att det är otroligt jobbigt av någon anledning att inte få bekräftat om jag faktiskt har varit gravid eller inte. Tog ett test av en ren slump bara och får två starka plus direkt bara för att dagen efter få besked om att det inte alls finns någon graviditet. Allting känns så olustigt, det blev väldigt mycket känslor och tankar på en och samma gång. Ska köpa ett till test strax som mäter från 10mlU och ta det imorgon bitti så tar jag det därefter. Men förstår inte - testet jag plussade med några timmar innan VUL visade från 25mlU och bara några timmar efter det visar blodprovet på <5 hcg (antar jag, eftersom det står hcg neg i journalen). Eller så försvinner HCGt faktiskt så fort som på några timmar, jag vet inte. Det är något som känns fel bara. 
  • Anonym (4)

Hcg-blodprov är 100% tillförlitligt vilket inte gravtest är. Själv tagit rätt många hcg-blodprov och de har visat runt 3 i hcg när jag inte varit gravid. Hcg kan sjunka väldigt snabbt. När jag fick m.f v.14 -och blev ifrågasatt av läkaren att jag ens varit gravid!- tog de hcg och det visade drygt 400. Så pass långt gången alltså.

Svar på tråden Falskt clearblue resultat?