• Anonym (tomtnisse)

Får man ha attefallshus som bostad?

Jag har precis fått en liten tomt i arv. Jag längtar efter att få bo i hus med tomt igen, som jag gjorde som barn. Älskar trädgårdar, småodligar och fix, gick trädgårdsinriktning på gymnasiet.

Det jag däremot INTE är intresserad av är att ha ett stort hus. Jag är ensam och kommer så förbli. Vad ska jag med 100+ kvm till? Jag bor just nu i en tra på 65 kvm och tycker det egentligen är för stort.

Så jag letar efter hus som är små och kom att tänka på attefallshus. Men får man bo i ett sånt som enda bostad på en tomt? Jag läser mest att man får ha de som komplement/gäststuga.

Och om nej, tips på andra små hus?

• Svar på tråden Får man ha attefallshus som bostad?
  • Anonym (zzz)

om du googlar på just det du frågar om så får du ett mycket tydligt svar, 

• Anonym (m., ågjg)

Nej, det får man inte. 

Det måste finnas en huvudbostad, men du kan ju bygga ett på 40/50 kvm om du vill. 

Det finns flera husföretag som erbjuder sommarstugor tex. På många kan man säkert få tilläggsisolerat mot en kostnad. 

Vill du ha det precis som du vill så kan du tex rita ditt hus på Lundqvists trävaru s sida. 

Du kan inte rita en villabyggnad själv där, men fritidshus och du kan välja allt möjligt, inkl hur mycket du vill att de ska göra, om du vill montera själv osv. Mycket bra priser och vad jag vet väldigt bra rykte också. 

• Anonym (m., ågjg)

Kollade lite snabbt nu och ett ca 43 kvm stort hus med all hjälp man kan få, exkl innerväggar, kök badrum osv, alltså bara stommen, kostar strax under 500 000 kr med de val jag gjorde. 

Här är det ännu billigare, men jag vet inte vad som ingår. lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/42m2/

• Anonym (2 barns mor)

Vi bygger just nu ett Attefallshus lagom att hysa in ett vuxet barn eller föräldrar på besök.
    30 m2 är max vad utsidan får vara, ta bort några m2 för isolering och väggar.
    Badrum  5 m2 med tvättmaskin( måste vara handikapsanpassat om det är bostad)
    Förvaring  kanske 2 m2
    Liten hall
    Du kan göra loft men då får du inte full takhöjd.
    Kvar blir ca 18 m2 för ett allrum.

Bygg en stuga på ca 50 m2 och lägg till en liten vinterträdgård eller uterum.

• Anonym (Pbl)
    Anonym (tomtnisse) skrev 2022-07-21 19:56:40 följande:
    Får man ha attefallshus som bostad?

Jag har precis fått en liten tomt i arv. Jag längtar efter att få bo i hus med tomt igen, som jag gjorde som barn. Älskar trädgårdar, småodligar och fix, gick trädgårdsinriktning på gymnasiet.

Det jag däremot INTE är intresserad av är att ha ett stort hus. Jag är ensam och kommer så förbli. Vad ska jag med 100+ kvm till? Jag bor just nu i en tra på 65 kvm och tycker det egentligen är för stort.

Så jag letar efter hus som är små och kom att tänka på attefallshus. Men får man bo i ett sånt som enda bostad på en tomt? Jag läser mest att man får ha de som komplement/gäststuga.

Och om nej, tips på andra små hus?

Du kan mycket väl bygga ett attefallshus på din fastighet och bo där men finns ingen nuvarande byggnad krävs bygglov.  Kolla med kommunen vad som är möjligt. 
  • Anonym (tomtnisse)

Tack så jättemycket för svar och tips! Fritidshus tänkte jag inte alls på. jag ska kolla in båda länkarna/tipsen om Lundqvists och Lövånger.

• Anonym (Pbl)
    Anonym (tomtnisse) skrev 2022-07-21 20:53:39 följande:

Tack så jättemycket för svar och tips! Fritidshus tänkte jag inte alls på. jag ska kolla in båda länkarna/tipsen om Lundqvists och Lövånger.

Kolla först med kommunen om det är ok att bygga och bo permanent där. Kolla även saker som el, vatten och avlopp. 
  • Sockerikaffet

Just grejen Med attefallshus är att det är en liten komplementsbyggnad som inte kräver bygglov. Du kan köpa ett attefallshus och bygga det på din tomt, men då blir det inte ett attefallshus per definition. Det blir ett vanligt hus som kräver vanliga bygglov. Men du kan absolut bygga ett och bo permanent i det Och det finns ingen minimigräns för hur litet man får bo. Men det Bästa för dig verkar ändå vara att leta efter ett lagom stort vinterbonat fritidshus eller litet hus. 

• Anonym (tomtnisse)
    Anonym (Pbl) skrev 2022-07-21 21:07:36 följande:
    Kolla först med kommunen om det är ok att bygga och bo permanent där. Kolla även saker som el, vatten och avlopp. 
    Tomten var tänkt att bebyggas och el, kommunalt va och bredband är framdraget till tomtgräns.
  • Anonym (Pbl)
    Anonym (tomtnisse) skrev 2022-07-21 21:36:53 följande:
    Tomten var tänkt att bebyggas och el, kommunalt va och bredband är framdraget till tomtgräns.
    Finns det något bygglov? 
  • BuoBä

Bygg inte för litet. När man har hus och trädgård tillkommer det förvaringsbehov som man inte har på samma sätt i lägenheten. Trädgårdsmöbler, dynor, grill, gräsklippare, trädsredsredskap, krukor till försådd, snöskyffel, verktyg, kanske lite plankor från altanbygget som är ba att ha etc etc.

• Anonym (m., ågjg)
    BuoBä skrev 2022-07-21 22:59:02 följande:

Bygg inte för litet. När man har hus och trädgård tillkommer det förvaringsbehov som man inte har på samma sätt i lägenheten. Trädgårdsmöbler, dynor, grill, gräsklippare, trädsredsredskap, krukor till försådd, snöskyffel, verktyg, kanske lite plankor från altanbygget som är ba att ha etc etc.

Jag och maken är på jakt efter hus och jag kollar alltid om det finns bra förråd eller om det går att få bygga ett  

Jag har behov av större förråd än bostad faktiskt, pga min hobby haha. 

Svar på tråden Får man ha attefallshus som bostad?