• Anonym (BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV)

Avundsjuka

Ibland, som just nu såhär en varm sommarkväll när jag är ute på en lugn promenad i fina villaområden, så slås jag helt plötslig av extrem avundsjuka, missnöje med mig själv och mitt liv.

Jag önskar jag hade ett vackert hus, framgång och hälsa i livet. Min sinnesstämning gick från 'lugn tack vare den sköna sommarkvällen omgiven av vackra byggnader' till 'självhat, nära på att börja gråta för att jag inte lyckats i livet.'

Det är en fruktansvärd känsla att aldrig vara nöjd med livet och känna att ens psykiska mående sätter käppar i hjulet för att nå 'framgång.' 

Ville bara skriva av mig. Jag ska verkligen kämpa för att göra mitt liv lite ljusare.

• Svar på tråden Avundsjuka
  • Anonym (Molly)

Jag lovar att folk inte är så lyckliga som du tror. 

De som jag känner som är lyckligast har inte så fina jobb eller hus. De som ser ut att ha det bra är måna om en fasad men där under finns otrohet, bråk och allmänt missnöje. Även avundsjuka. Medelsvenssons är avis på dem med mer kan jag lova.

• Anonym (vill ha mer)

Jag hade dåligt ställt en gång i tiden. Nu tjänar jag på en månad vad jag brukade tjäna på ett år, men tittar ändå på kollegorna som drar mer.  Jag tittar också avundsjukt på de finare husen när jag cyklar omkring. 

(Jag har mycket och vill ha mer. )

• Anonym (Måne)

Vad är "lyckad" egentligen? 

Själv har jag nog haft föreställningen om att man ska ha ett bra jobb, fint hus, glada barn, snygg partner, pengar på banken, va vältränad, ha många vänner osv. Eller man har väl snarare fått det för sig genom att samhället liksom passivt för över de värderingarna på en. 

Trots att jag nog har det mesta av ovanstående så skulle jag vilja ändra kriterierna för "lyckad" till:
    -Ha ett jobb man trivs på och vill bli duktig på, vilken status betyder inget.
    -Bo på ett ställe man känner sig hemma och trygg på, husets utsida spelar mindre roll.
    -Ha barn som är snälla och bryr sig om andra är viktigare än vilka kläder de har eller att de alltid har senaste prylarna.
    -En pålitlig, lojal partner är mycket viktigare än utseendet.
    -Ha en ekonomisk situation så du kan sova gott om natten ger ett lugn, men mycket mer än så behövs inte.
    -Leva hyfsat hälsosamt och inte knarka, dricka för mycket alkohol eller röka är bra nog. 
    -Ha någon vän som på riktigt bryr sig och lyssnar mycket hellre än många ytliga bara för att verka populär.

Tror de allra flesta är avundsjuka nån gång och det är väl inte konstigt om man kan känna att livet är orättvist om man kämpar med hälsan. Men se det som ett långt race, för vissa kommer vägguppen och hindarna tidigt i livet, andra drabbas senare av svårigheter de inte räknat med. Ingen lever ett helt liv utan motgångar eller avundsjuka! Fokusera på att göra ditt liv så bra som möjligt utefter de förutsättningar du har nu. Sen kan du försöka göra något som tar dig i positiv riktning varje dag. Då kommer du glömma att jämföra med andra!

• Anonym (Singelpappa)

Du är inte ensam. Jag har bra lön och bostad jag trivs med men det är inget flådigt hus och massa vänner. Något jag trodde jag skulle ha vid det här laget. Istället är jag 40, vv pappa och bor långt ifrån familj och vänner. 

Livet kan vara sämre men man tittar bara på dom som har det "bättre". 

• Jonnynilsson
    Anonym (BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV) skrev 2022-07-21 21:57:19 följande:
    Avundsjuka

Ibland, som just nu såhär en varm sommarkväll när jag är ute på en lugn promenad i fina villaområden, så slås jag helt plötslig av extrem avundsjuka, missnöje med mig själv och mitt liv.

Jag önskar jag hade ett vackert hus, framgång och hälsa i livet. Min sinnesstämning gick från 'lugn tack vare den sköna sommarkvällen omgiven av vackra byggnader' till 'självhat, nära på att börja gråta för att jag inte lyckats i livet.'

Det är en fruktansvärd känsla att aldrig vara nöjd med livet och känna att ens psykiska mående sätter käppar i hjulet för att nå 'framgång.' 

Ville bara skriva av mig. Jag ska verkligen kämpa för att göra mitt liv lite ljusare.

Livet blir vad man gör det till. Vi utsätts alla för vägval längs livets väg och varje val vi gör får konsekvenser.

Så länge du är frisk och har hälsan kan du göra i stort sett vad som helst. Jag säger som Gunde Svan: Ingenting är omöjligt (på fortet).

Kom bara ihåg att Inget är gratis!

Mvh
    Från en nu mera gammal gubbe som har både hus och familj genom ett målmedvetet arbete.
    Jonnynilsson skrev 2022-07-22 08:38:34 följande:
    Livet blir vad man gör det till. Vi utsätts alla för vägval längs livets väg och varje val vi gör får konsekvenser.

Så länge du är frisk och har hälsan kan du göra i stort sett vad som helst. Jag säger som Gunde Svan: Ingenting är omöjligt (på fortet).

Kom bara ihåg att Inget är gratis!

Mvh
    Från en nu mera gammal gubbe som har både hus och familj genom ett målmedvetet arbete.
    Jo men det är ju just min hälsa som är permanent dålig också. Jag har inte samma möjligheter som de flesta. 

Visst, jag kan jobba mig fram till ett lite bättre liv med tur. Men jag är permanent sjuk, tyvärr.
  • Jonnynilsson
    Anonym (BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV) skrev 2022-07-22 10:46:51 följande:
    Jo men det är ju just min hälsa som är permanent dålig också. Jag har inte samma möjligheter som de flesta. 

Visst, jag kan jobba mig fram till ett lite bättre liv med tur. Men jag är permanent sjuk, tyvärr.
    Ja då har du ju det klart svårare och ett annat utgångsläge.
    Jonnynilsson skrev 2022-07-22 12:30:47 följande:
    Ja då har du ju det klart svårare och ett annat utgångsläge.
    Precis. Jag kan inte träna bort min permanent dåligs hälsa då den är just permanent.

Men jag ska försöka göra det bästa av situationen ändå... Jag tränar endel trots permanenta skador. Som sagt, vissa skador jag har blir tyvärr aldrig läkta. 
    Det jag kan göra är väl att försöka ta fasta på mina styrkor trots dålig hälsa.
  • Jonnynilsson
    Anonym (BESVIKEN PÅ MIG SJÄLV) skrev 2022-07-22 13:04:44 följande:
    Precis. Jag kan inte träna bort min permanent dåligs hälsa då den är just permanent.

Men jag ska försöka göra det bästa av situationen ändå... Jag tränar endel trots permanenta skador. Som sagt, vissa skador jag har blir tyvärr aldrig läkta. 
    Det jag kan göra är väl att försöka ta fasta på mina styrkor trots dålig hälsa.
    Ja du har god insikt om dina skador och därmed hinder. Men du verkar också ha ett jävlar anamma i dig som förhoppningsvis kan hjälpa dig på vägen dit du vill.

Lycka till med din framtid.
  • Anonym (Olika)

Tänk vad olika det kan vara.
    jag har suttit där i fina villan med familj men ändå inte varit lycklig. Nu kan jag promenera genom de områden och vara tacksam för jag bröt mig loss från ett liv som inte var lyckligt utan fullt av en önskan att passa in och att man "borde" vara lycklig av det.

de enda gångerna jag blir avundsjuk är när jag möter förälskade par som genuint verkar vara lyckliga i varandras sällskap (oavsett hur dom bor och vad dom tjänar). Men samtidigt är jag generös och glad för deras skull.

Svar på tråden Avundsjuka