• dinchey

    Få hjälp att bli gravid som ung

    Jag har lite funderingar och hoppas att någon här sitter på svaren. 


     


    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få barn. Men hur ser det egentligen ut om man är ung och behöver hjälp för att bli gravid? Jag har hört att man måste vara 25 för att få hjälp att bli gravid men vet ej om det stämmer? Det är nämligen så att jag är 00a, blir 22 i december. Jag misstänker starkt att jag har pcos. Har mkt kroppsbehåring, gles oregelbunden mens, acne och har inte blivit gravid på 3 månaders försök. Dessutom har min mamma pcos. Kommer boka tid på VC och kräva en utredning snarast möjligt men jag tänker på hur det blir om det nu visar sig att jag har pcos och kommer behöva medicinsk hjälp för att få igång ägglossningen. 


     


    Är det någon här som fått hjälp att bli gravid i min ålder? Stämmer det där med att man måste vara 25 för att få hjälp eller är det kanske olika i olika landsting? Kan man vända sig privat för att få behandling med letrozol och liknande om man blir nekad av landstinget? 

  • Svar på tråden Få hjälp att bli gravid som ung
  • BuoBä

    Man måste till att börja med ha försökt bli gravid i mer än ett år för att få göra en fertilitetsutredning via landstinget. Men, om du har andra besvär på grund av misstänkt PCOS, som kraftig kroppsbehåring och krånglande mens, så kan du söka för det och få hjälp för egen del. Men du får vara tydlig då med att du inte är intresserad av behandling i form av p-piller, för det är ofta första alternativet de föreslår. Andra alternativ är viktnedgång/dietist om det är relevant, eller Metformin. Eventuellt Provera. 
    Alla gyn har inte lika bra koll på PCO/PCOS, så du kan behöva leta efter någon som kan det (tex läsa vad de skriver på sina webbsidor om de har såna, eller fråga när du ringer och bokar).

  • Anonym (S)
    dinchey skrev 2022-07-21 22:27:58 följande:
    Få hjälp att bli gravid som ung

    Jag har lite funderingar och hoppas att någon här sitter på svaren. 


     


    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få barn. Men hur ser det egentligen ut om man är ung och behöver hjälp för att bli gravid? Jag har hört att man måste vara 25 för att få hjälp att bli gravid men vet ej om det stämmer? Det är nämligen så att jag är 00a, blir 22 i december. Jag misstänker starkt att jag har pcos. Har mkt kroppsbehåring, gles oregelbunden mens, acne och har inte blivit gravid på 3 månaders försök. Dessutom har min mamma pcos. Kommer boka tid på VC och kräva en utredning snarast möjligt men jag tänker på hur det blir om det nu visar sig att jag har pcos och kommer behöva medicinsk hjälp för att få igång ägglossningen. 


     


    Är det någon här som fått hjälp att bli gravid i min ålder? Stämmer det där med att man måste vara 25 för att få hjälp eller är det kanske olika i olika landsting? Kan man vända sig privat för att få behandling med letrozol och liknande om man blir nekad av landstinget? 


    Vet ingenting om någon åldersgräns, men man måste försöka själv i minst ett år. 
  • Anonym (Qwerty)

    Det kanske är olika i olika landsting men en fd kollega gjorde ivf och de började med ivf innan hon var 25. Är ganska säker på att hon var 23 när de gjorde utredning.

    Men som flera skrivit så ska ni ju försöka ett år först.

  • Loreena1

    Lchf/keto/carnivore kan hjälpa vid PCOS. Detta pga att pco beror på insulinresistens. Få ner blodsockret och få ner insulinet och få bättre balans på hormonerna. 

  • Anonym (E)

    Pcos behöver inte betyda att det är svårt att få barn. 3 månader är ingenting...

  • Anonym (22 år)

    Jag är också 00a, vi har försökt i över 1 år och står i kö för ivf! jag har också hört att man behöver vara minst 25 år men det är inget jag har fått till mig på kliniken jag går på så tror det är olika vart man går :) 

  • Anonym (Bbbbb)

    Det verkar finnas 25-årsgräns i vissa regioner, så
    det kan ni kolla upp. Överallt verkar det dock gälla att man försökt i ett år. Ett halvårs försök gäller väl efter 35 men det kan säkert också skilja mellan regioner. 
    Undrar varför förresten, den som är subfertil vid 22 kommer ju inte ha lättare vid 25.

Svar på tråden Få hjälp att bli gravid som ung