• Anonym (Tydligt)

Hur märks det om en kvinna har pondus?

Hur märker man om en kvinna har pondus hur gestaltar sig det? 

• Svar på tråden Hur märks det om en kvinna har pondus?
  • Anonym (Ölmage)

Stor ölmage 

• Anonym (xcv)
    Anonym (Tydligt) skrev 2022-07-22 10:52:54 följande:
    Hur märks det om en kvinna har pondus?

Hur märker man om en kvinna har pondus hur gestaltar sig det? 

Att folk lyssnar på henne och respekterar det hon säger. Att hon anses kunnig inom det område hon pratar om osv.  
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (Ölmage) skrev 2022-07-22 10:55:04 följande:

Stor ölmage 

Är det det som gäller varför just en ölmage
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym (xcv) skrev 2022-07-22 10:55:38 följande:
    Att folk lyssnar på henne och respekterar det hon säger. Att hon anses kunnig inom det område hon pratar om osv.  
    Det har inget med utstrålning att göra med handlar det mest om kompetensområden?
  • Anonym (Tydligt)
    Anonym skrev 2022-07-22 10:58:22 följande:
    Inte enbart. Även flanellskjorta, hjälm och balk över axeln gör stor skillnad. Kvinnor utan detta kan dra åt helvete.
    Vilket hårt sett du ser det på 
  • Limajo
    Anonym (Tydligt) skrev 2022-07-22 10:56:58 följande:
    Det har inget med utstrålning att göra med handlar det mest om kompetensområden?
    Det är ju en kombination. Man måste ju veta vad man pratar om men det är minst lika viktigt att man utstrålar att man vet att man vet vad man pratar om och att man förväntar sig att folk ska lyssna. Jag har en extremt skärpt och kompetent kollega som tyvärr är väldigt osäker på sig själv och därför ofta blir överkörd.

Pondus kan ju vara situationsberoende också. Som kvinna är det inte alltid positivt att ta plats så man kan behöva koppla av och på sin pondus beroende på situation. 
  • Dr Nail

Ärligt, kan en kvinna ha pondus ens? Aldrig sett en sådan, förutom möjligtvis hon med frillan, från äldre tider. Vad heter hon..

• Anonym (Självsäker)
    Dr Nail skrev 2022-07-22 12:53:11 följande:

Ärligt, kan en kvinna ha pondus ens? Aldrig sett en sådan, förutom möjligtvis hon med frillan, från äldre tider. Vad heter hon..

Jag skulle nog säga att jag har pondus, åtminstone på jobbet. Är kvinna i ett ganska extremt mansdominerat teknikeryrke (<5% kvinnor) men har inga som helst problem att vare sig få respekt eller att folk ska lyssna på vad jag säger.

Jag tror att det handlar om självsäkerhet och att känna att man vet vad man pratar om. Att inte vara rädd för att ta plats. Det ger utstrålningen som gör att folk lyssnar på vad man har att säga.
  • Anonym (Ruter dam)

Hon är lugn och säker i gester och röst, aldrig upprörd falsett.

Hon blir ofta frågad om råd, vet sina expertområden och tar rätt beslut i rätt tid, men vet även bättre än att klampa in där andra har djupare kunskap. 

Hon låter sig inte avbrytas eller stoppas i ett möte eller en förhandling förrän hon har fått sin åsikt hörd och sin vilja igenom så långt det går. 

Hon är driven och effektiv och det räcker att hon tittar på folk som inte gör vad de ska så får de bråttom med att ursäkta sig och göra det hon gett dem i uppgift att göra.

Hon får folk att springa det där extravarvet för att komma i mål även med "omöjliga" eller svårprioriterade projekt och har missat en enda deadline på jobbet på 25 år.

Hon är jag.

• Anonym (50 år)

Jag har pondus. Jag har självförtroende nog att inte behöva hävda mig, jag har inga problem att backa trots att jag vet att jag har rätt eftersom jag vet att det kommer fram tids nog. Jag tar strid för det som behövs, säger till på stan om någon behandlas illa och jag är skapligt ärlig mot de flesta.

• Anonym (Bde)

Du menar kan big dick energy som det kallas i populärkulturen. exempel på kvinnor som har bde skulle jag vilja påstå är vita husets talesperson Jen psaki och hon som spelar någon amazonkvinna i nån marvel film.

• Anonym (Bde)
    Anonym (Bde) skrev 2022-07-22 22:12:21 följande:

Du menar kan big dick energy som det kallas i populärkulturen. exempel på kvinnor som har bde skulle jag vilja påstå är vita husets talesperson Jen psaki och hon som spelar någon amazonkvinna i nån marvel film.

Gal gadot 
Svar på tråden Hur märks det om en kvinna har pondus?