• Sat 23 Jul 2022 12:57
    1059 visningar
    0 svar
    0
    1059

    Onormal befruktning - någon annan?

    Hej!
    Jag är 27 år och ofrivilligt barnlös sedan 1,5 år tillbaka. 


    Jag och min man försökte ett år på egen hand utan framgång och genomgick sedan en utredning hos regionen som inte visade på något fel. Eftersom vi är relativt unga och oförklarligt barnlösa fick vi besked att vi skulle försöka ett år till innan vi kunde få ivf genom regionen. Jag klarade dock inte den väntan, bröt ihop, och vi har nu genomgått en (misslyckad) IVF privat.

    Vid den IVFen fick man ut 9 ägg, alla mogna, och alla blev befruktade - dock blev 7 av 9 (!) onormalt befruktade, dvs det kom in flera spermier i äggen. De två normala klarade sig inte i labb/vid insättning. Fick besked att så många onormalt befruktade beror på en kvalitetsbrist i äggen och förmodligen är källan till vår barnlöshet. Nästa försök blir med ICSI, då kan det inte ske en onormal befruktning. 


    Hittar inte någon diskussionstråd om just detta problem! Är det någon där ute som har haft samma problem med en majoritet onormalt befruktade ägg? Hur gick det sen? Fanns det fler kvalitetsbrister i äggen eller var det bara äggets förmåga att ?stänga sig? som var problemet? 

Svar på tråden Onormal befruktning - någon annan?