• Anonym (V)

Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?

Sonen har fyllt 18 och jag insåg att han från och med nu måste ansöka om underhållsstöd själv. Han har gått om ett år i skolan på grund av sjukdom så han har två år kvar på gymnasiet.

Det innebär förstås att det är hans pengar. Han får även studiebidraget så det blir en del pengar i månaden.

Jag är ensamstående på heltid och har hittills fått det lägsta underhållsstödet som förskotteras av Försäkringskassan eftersom pappan aldrig har bidragit med någonting. 

Dessutom har sonen ett sparkonto som han får tillgång till nu. 

Själv har jag medelinkomst och har lagt allt jag tjänar på sonen. Det är inte så lätt att spara till sig själv när man är ensam försörjare. 

Sonen är verkligen en fin person, skötsam och klok för sin ålder. När det gäller pengar är han däremot lite ego. Självklart har han inget ekonomiskt ansvar för mig öht men han verkar inte förstå att det här innebär ett stort minus i min ekonomi. Hyra och räkningar står jag för förstås men jag tänker på andra omkostnader. 

Ni som är/har varit i min situation, hur har ni resonerat? Vad är rimligt att han betalar för själv nu?

• Svar på tråden Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?
  • Anonym (,,,)

Min bonusson sökte så, eftersom mamman tvärslutade betala till pappan (utan att nämna den lilla detaljen vare sig till pappa eller son) för hon hade fått för sig att hon inte behövde bidra när han fyllde 18. 
    Vi tycker inte att något av våra barn ska behöva betala hemma innan de har någon form av jobb, åtminstone halvtid eller så. Han fick därmed behålla pengarna själv, tex spara till körkortet. Han började betala för sig direkt efter studenten då han hittade ett jobb. 

I ditt fall däremot, kanske det är så att din son faktiskt måste betala för sin mat tex? Det ligger på ca 2000 kr för en ung kille enligt de tabeller som finns. Har du inte råd så har du inte. Alternativet är att han börjar handla mat själv och det kanske han inte är så redo för? Då kanske han hellre ger dig de pengarna. 

Har du visar sonen alla utgifter du har för boende, mat, försäkringar, el, bil osv? Han kanske faktiskt inte fattar. Ta ett "vuxensnack", inte som mamma och barn, så att han förstår allvaret. 

• Anonym (V)
    Anonym (,,,) skrev 2022-07-23 16:24:50 följande:

Min bonusson sökte så, eftersom mamman tvärslutade betala till pappan (utan att nämna den lilla detaljen vare sig till pappa eller son) för hon hade fått för sig att hon inte behövde bidra när han fyllde 18. 
    Vi tycker inte att något av våra barn ska behöva betala hemma innan de har någon form av jobb, åtminstone halvtid eller så. Han fick därmed behålla pengarna själv, tex spara till körkortet. Han började betala för sig direkt efter studenten då han hittade ett jobb. 

I ditt fall däremot, kanske det är så att din son faktiskt måste betala för sin mat tex? Det ligger på ca 2000 kr för en ung kille enligt de tabeller som finns. Har du inte råd så har du inte. Alternativet är att han börjar handla mat själv och det kanske han inte är så redo för? Då kanske han hellre ger dig de pengarna. 

Har du visar sonen alla utgifter du har för boende, mat, försäkringar, el, bil osv? Han kanske faktiskt inte fattar. Ta ett "vuxensnack", inte som mamma och barn, så att han förstår allvaret. 

Tack för bra råd! 

Vi har inte gått igenom ekonomin på det sättet tidigare men det är nog dags för det nu. 

Jag har råd att att betala för mat och sådana basbehov  men jag tänker mer på nöjen som bio och restaurang/krogen, kanske mobilabonnemang, kläder (som inte är nödvändiga). 

Det är jättebra om han sparar men han har ett rejält sparkonto redan och dessutom får han pengar av min mamma och mina syskon som inte har egna barn. Han har betydligt bättre ekonomi än jag sannolikt någonsin kommer att ha.

Han har som sagt inget ekonomiskt ansvar för mig alls och jag är glad och lättad över att han har en buffert nu. Samtidigt innebär det här cirka 3000 minus för mig i kassan och det känns när man är ensamstående.

På senare tid har jag haft en del oförutsedda utgifter och har det tajt ekonomiskt. Sonen verkar inte förstå det utan tycker att jag ska betala för take away etc. som jag inte ens köper till mig själv nu när det är skralt.

Det är svårt att veta vad som är rimligt när man inte har något att jämföra med. 

• Anonym (Mia)

Varför ska sonen få underhållsbidraget själv? Det är ju för att du är ensam med mat och hyra som det överhuvudtaget ges. Min son är 18 år och jag är gift med pappan. Sonen får därmed studiebidraget och den lön han får från sitt extrajobb. För mig är det en självklarhet att ditt barns underhållsbidrag är för hans omkostnader. Omkostnader du står för och därmed ska till dig, efter 18års dagen via sonen då. 

• Anonym (vonAnka)

Mina barn fick barnbidraget sedan studiebidraget men också ansvar för att köpa egna kläder och spara till egna aktiviteter.
    Vi som vuxna sponsrade dyrare saker som skor, ytterkläder men ansvaret var fortfarande barnens.
    Tror det är enda sättet att få barnen att få en sund förhållning till ekonomi

• Anonym (,,,)
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-23 16:44:15 följande:
    https://www.forsakringskassan.se/download/18.3ab4e9fc17db121eae62d48/1648467221094/5252-avtal-om-underhallsbidrag-till-barn-till-studerande-barn-som-fyllt-18-ar.pdf 
    här står att underhållsbidraget ska användas till boende, mat och fritidsintressen. Så går de kostnaderna via dig så är det solklart att sonen betalar dig från sitt underhållsbidrag.
    Det går bara om 18-åringar går med på det. Står uttryckligen på FK:s sida att det ska gå till den myndige, så då är det ju så, när TS son skickar in den blanketten.

Men TS son verkar ju vettig och är man ensamstående så har man ju inte två inkomster (som i min familj där vi då inte tycker ungdomarna behöver ge oss av de pengarna så länge de går i skolan). Visar TS alla kostnader fattar han säkert. 

Vår son som nu betalar för sig, är otroligt tacksam att vi bara tar 2000 kr för maten. Han vet att enligt konsumentverkets uträkning borde han snarare betala 4000 eller däromkring, men vi har valt att inte räkna in hyra, el mm. 
  • Anonym (,,,)
    Anonym (V) skrev 2022-07-23 16:40:01 följande:

Tack för bra råd! 

Vi har inte gått igenom ekonomin på det sättet tidigare men det är nog dags för det nu. 

Jag har råd att att betala för mat och sådana basbehov  men jag tänker mer på nöjen som bio och restaurang/krogen, kanske mobilabonnemang, kläder (som inte är nödvändiga). 

Det är jättebra om han sparar men han har ett rejält sparkonto redan och dessutom får han pengar av min mamma och mina syskon som inte har egna barn. Han har betydligt bättre ekonomi än jag sannolikt någonsin kommer att ha.

Han har som sagt inget ekonomiskt ansvar för mig alls och jag är glad och lättad över att han har en buffert nu. Samtidigt innebär det här cirka 3000 minus för mig i kassan och det känns när man är ensamstående.

På senare tid har jag haft en del oförutsedda utgifter och har det tajt ekonomiskt. Sonen verkar inte förstå det utan tycker att jag ska betala för take away etc. som jag inte ens köper till mig själv nu när det är skralt.

Det är svårt att veta vad som är rimligt när man inte har något att jämföra med. 

Jag tycker han ska betala utemat, kläder, mobil, transporter, nöjen osv, när han får de pengarna. 

Vår ungdom köpte nästan varje dag en kaffe på pressbyrån medan han väntade på bussen på morgonen till gymnasiet. När han blev 18 och fick underhållet blev han plötsligt mycket mer ekonomiskt medveten och slutade med det, när han insåg hur mycket pengar det blir på en månad, på bara kaffe! Så de lär sig. 
  • Anonym (e)
    Anonym (V) skrev 2022-07-23 16:40:01 följande:

Nej, dessa saker behöver du inte betala. Han får pengar att täcka vad han behöver.
  • Tow2Mater
    Anonym (,,,) skrev 2022-07-23 16:50:46 följande:
    Det går bara om 18-åringar går med på det. Står uttryckligen på FK:s sida att det ska gå till den myndige, så då är det ju så, när TS son skickar in den blanketten.

Men TS son verkar ju vettig och är man ensamstående så har man ju inte två inkomster (som i min familj där vi då inte tycker ungdomarna behöver ge oss av de pengarna så länge de går i skolan). Visar TS alla kostnader fattar han säkert. 

Vår son som nu betalar för sig, är otroligt tacksam att vi bara tar 2000 kr för maten. Han vet att enligt konsumentverkets uträkning borde han snarare betala 4000 eller däromkring, men vi har valt att inte räkna in hyra, el mm. 
    Det ska ju täcka även vad pappan annars skulle bidra med, d vs  50% av mat, hyra, etc. Så som ung vuxen utan pappa måste han nu betala for sig hemma.
    Det ska du kräva TS.
  • Anonym (I)

Ogillar du hur pratar om din son. Person som han är huvudpersonen i ert hem. Han ska vara tacksam att du ger honom mat och boende - resten får han själv betala. Han är stor nog att flytta om det ej passar. 

Svar på tråden Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?