Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?
Sonen har fyllt 18 och jag insåg att han från och med nu måste ansöka om underhållsstöd själv. Han har gått om ett år i skolan på grund av sjukdom så han har två år kvar på gymnasiet.
Det innebär förstås att det är hans pengar. Han får även studiebidraget så det blir en del pengar i månaden.
Jag är ensamstående på heltid och har hittills fått det lägsta underhållsstödet som förskotteras av Försäkringskassan eftersom pappan aldrig har bidragit med någonting.
Dessutom har sonen ett sparkonto som han får tillgång till nu.
Själv har jag medelinkomst och har lagt allt jag tjänar på sonen. Det är inte så lätt att spara till sig själv när man är ensam försörjare.
Sonen är verkligen en fin person, skötsam och klok för sin ålder. När det gäller pengar är han däremot lite ego. Självklart har han inget ekonomiskt ansvar för mig öht men han verkar inte förstå att det här innebär ett stort minus i min ekonomi. Hyra och räkningar står jag för förstås men jag tänker på andra omkostnader.
Ni som är/har varit i min situation, hur har ni resonerat? Vad är rimligt att han betalar för själv nu?