• Sat 23 Jul 2022 19:05
    1295 visningar
    9 svar
    9
    1295

    Osäker på hur allt funkar

    Hej!
    Jag och min kille har kommit fram till att vi vil börja försöka få barn. 
    Jag har läst på en hel den om ägglossning och menscyklar och sånt, men min menscykel är olika varje månad. Hur vet jag då när jag har ägglossning?

  • Svar på tråden Osäker på hur allt funkar
  • Sat 23 Jul 2022 21:25
    #1
    -1 +1

    Man gissar eller köper ägglossningstest.
    Har man samlag var tredje dag så borde det räcka för att "träffa ägglossningen".
    Det viktigaste är att du laddar upp med folsyra 3 månader före ni börjar försöka, för att minska risken för ryggmärgsbråck och många kommer att skriva att de inte ätit folsyra och att det gått bra ändå men det är bara dumt att chansa när man kan minska riskerna med en enkel åtgärd. Ta en multivitamin för fertila kvinnor så är det rätt mängd folsyra. 
    Kan vara bra att ladda upp mannen med, multivitamintablett för män i rätt ålder löser det. 

    Sen äta bra, inte röka/snusa, vara försiktig med alkohol och kaffe, måttlig med lakrits och annat. Läs på! 

    Lycka till!

  • Sat 23 Jul 2022 21:44
    #2
    +1

    Tiden mellan mens och ägglossning kan variera, men aldrig tiden mellan äl och mens. Antingen har ni bara sex var tredje dag sen mensen slutat och framåt eller använder äl-test eller så kan du kanske räkna på ett ungefär hur långa cykler du haft ett halvår bakåt och då kan du räkna ut ungefär när äl infaller. Låt säga att alla dina cykler varit mellan 26 och 35 dagar. Om du inte vet din lutealfas så räkna med 14 dagar t.v. Då har din äl infallit mellan dag 12 och 21.

  • Sat 23 Jul 2022 21:49
    #3
    Jag är bara jag skrev 2022-07-23 21:44:00 följande:

    Tiden mellan mens och ägglossning kan variera, men aldrig tiden mellan äl och mens. Antingen har ni bara sex var tredje dag sen mensen slutat och framåt eller använder äl-test eller så kan du kanske räkna på ett ungefär hur långa cykler du haft ett halvår bakåt och då kan du räkna ut ungefär när äl infaller. Låt säga att alla dina cykler varit mellan 26 och 35 dagar. Om du inte vet din lutealfas så räkna med 14 dagar t.v. Då har din äl infallit mellan dag 12 och 21.


    Tack så jättemycket för ditt svar! Ska kolla upp lite när jag har haft mens de senaste 6 månader då :)
  • Sat 23 Jul 2022 21:50
    #4
    -1
    nnnnnnnn skrev 2022-07-23 21:25:31 följande:

    Man gissar eller köper ägglossningstest.
    Har man samlag var tredje dag så borde det räcka för att "träffa ägglossningen".
    Det viktigaste är att du laddar upp med folsyra 3 månader före ni börjar försöka, för att minska risken för ryggmärgsbråck och många kommer att skriva att de inte ätit folsyra och att det gått bra ändå men det är bara dumt att chansa när man kan minska riskerna med en enkel åtgärd. Ta en multivitamin för fertila kvinnor så är det rätt mängd folsyra. 
    Kan vara bra att ladda upp mannen med, multivitamintablett för män i rätt ålder löser det. 

    Sen äta bra, inte röka/snusa, vara försiktig med alkohol och kaffe, måttlig med lakrits och annat. Läs på! 

    Lycka till!


    Tack så jättemycket! Blir att shoppa lite vitaminer då. Är det vanligt att ta rosenrot? 
  • Sun 24 Jul 2022 17:02
    #5
    HauntedFlower skrev 2022-07-23 21:50:40 följande:
    Tack så jättemycket! Blir att shoppa lite vitaminer då. Är det vanligt att ta rosenrot? 
    Ta inte rosenrot eller annan hälsokost. De kan ibland faktiskt ställa till det. Munkpeppar tex ger ofta kortare lutealfas. Det absolut enda som rekommenderas är folsyra tre månader innan. Det finns att köpa enskilt,dvs man behöver inte köpa piller med en massa andra vitaminer i utan bara ren folsyra.
  • Sun 24 Jul 2022 18:40
    #6
    Jag är bara jag skrev 2022-07-24 17:02:03 följande:
    Ta inte rosenrot eller annan hälsokost. De kan ibland faktiskt ställa till det. Munkpeppar tex ger ofta kortare lutealfas. Det absolut enda som rekommenderas är folsyra tre månader innan. Det finns att köpa enskilt,dvs man behöver inte köpa piller med en massa andra vitaminer i utan bara ren folsyra.
    Oj, så pass. Min syster rekommenderade det, hon hade blivit gravid med det. Men jag ska läsa på om det, tar aldrig annars hälsokost grejer. 
    Det är tur då att jag får folsyra utskrivet och har tagit det i flera år :)
  • Sun 24 Jul 2022 22:58
    #7
    HauntedFlower skrev 2022-07-24 18:40:25 följande:
    Oj, så pass. Min syster rekommenderade det, hon hade blivit gravid med det. Men jag ska läsa på om det, tar aldrig annars hälsokost grejer. 
    Det är tur då att jag får folsyra utskrivet och har tagit det i flera år :)
    Nja, alltså, vissa som har problem med äl kan möjligen ha blivit hjälpta av rosenrot, men om det hade varit ett sånt fantastiskt kosttillskott just för fertiliteten hade det gjorts om till just fertilitetsmedicin. Vilket det inte har. Läkare inom infertilitet rekommenderar aldrig hälsokost utan adekvat hjälp om det visar sig att man är infertil.
  • Mon 25 Jul 2022 16:37
    #8
    Jag är bara jag skrev 2022-07-24 22:58:53 följande:
    Nja, alltså, vissa som har problem med äl kan möjligen ha blivit hjälpta av rosenrot, men om det hade varit ett sånt fantastiskt kosttillskott just för fertiliteten hade det gjorts om till just fertilitetsmedicin. Vilket det inte har. Läkare inom infertilitet rekommenderar aldrig hälsokost utan adekvat hjälp om det visar sig att man är infertil.
    Jo, det har du ju rätt i. Tror inte jag ska testa det då :P
  • Mon 25 Jul 2022 17:10
    #9
    +1
    HauntedFlower skrev 2022-07-25 16:37:01 följande:
    Jo, det har du ju rätt i. Tror inte jag ska testa det då :P
    Inte i första taget "bara för att" i alla fall. 90% av alla blir gravida spontant av oskyddat sex. Resterande är infertila och kan ha allehanda fel. Om man gör en utredning och det visar sig att man aldrig eller sällan har äl så kan man testa rosenrot eller nåt annat, men inte förrän då- möjligen. Jag var själv infertil i många år och testade allt möjligt, men inget hjälpte. Man blir däremot lätt desperat efter några år och "går på" vad andra sagt funkar. Men funkar gör det extremt sällan.
    Lycka till i alla fall! Glad
Svar på tråden Osäker på hur allt funkar