• Anonym (Grumlingar)

Mer grumlingar/floaters efter 40?

Upplever ni att ni fått mer grumlingar/floaters när ni fyllt 40? 

• Svar på tråden Mer grumlingar/floaters efter 40?
  • Anonym (55+)

Inte just vid 40, men det verkade bli fler i samband med glaskroppsavlossningen (som alla får, fast vi olika ålder). Om man ser "blixtar" om man blundar och snabbt flyttar blicken i sidled så har man pågående glaskroppsavlossning.

Om man plötsligt får väldigt mycker mer grumlingar/floaters ska man snabbt söka ögonläkare, för det kan vara en blödning pga näthinneavlossning, och det måste behandlas omedelbart.

Jag har ganska mycket grumlingar/floaters, men jag har lärt mig att helt enkelt strunta i dem. Får man så mycket att det faktiskt påverkar synförmågan så kan man göra en "floaters only vitrectomy".

• Mia99
    Anonym (Grumlingar) skrev 2022-07-24 16:17:33 följande:
    Mer grumlingar/floaters efter 40?

Upplever ni att ni fått mer grumlingar/floaters när ni fyllt 40? 

Jag har haft dessa hela livet. Ibland ser jag dem mer, ibland mindre, beroende på om det är ljust ute eller inte. På vintern om det är snö, så ser jag dem tydligast. Också om jag är stressad så tycker jag att det är mer framträdande, men det är mest för att jag har svårare att "tänka bort" dem. Men de stör mig inte ett dugg vad gäller synskärpa eller bländning.

Jag kan inte säga att det kom mer när jag fyllde 40, det är nog samma som det alltid har varit.
  • Anonym (Grumlingar)

Upplever att jag har fått fler. Pratade med min läkare som inte trodde det var någon fara för jag inte har mer symtom mer än grumlingarna. Hon trodde det beror på stress med som jag har haft massor av de senaste månaderna. 
    Ändå känner jag en oro. Men ser dem inte heller hela tiden utan beroende på ljuset. Sen ibland är det som att jag glömmer av dem. 

• Anonym (lökiuoö7t86r5)

Min optiker sa att jag hade otroligt torra ögon och att nästan alla får det efter 40. Han tipsade om Hylo, dyrare än andra, men jättebra. Finns billigast att beställa via nätet. Jag hade först Hylo comod, men har nu efter 50 bytt till Hylo gel. 

Fick ta en annan sort när Hylo var slut, den var billigare och inte alls lika bra. Även på Apoteket sa de att denna är väldigt bra. 

Iaf, jag upplever inte floaters eller så längre, vet inte om det beror på mindre stress och/eller att jag använder ögondroppar. 

• Anonym (55)

Jag upplever att de blev fler i fjol vid 55. Inget som stör. 

• Mia99
    Anonym (lökiuoö7t86r5) skrev 2022-07-24 18:31:48 följande:

Min optiker sa att jag hade otroligt torra ögon och att nästan alla får det efter 40. Han tipsade om Hylo, dyrare än andra, men jättebra. Finns billigast att beställa via nätet. Jag hade först Hylo comod, men har nu efter 50 bytt till Hylo gel. 

Fick ta en annan sort när Hylo var slut, den var billigare och inte alls lika bra. Även på Apoteket sa de att denna är väldigt bra. 

Iaf, jag upplever inte floaters eller så längre, vet inte om det beror på mindre stress och/eller att jag använder ögondroppar. 

Nej, "floaters" sitter inne i ögats glaskropp. Det är små skavanker som kastar skuggor på näthinnan. Är man närsynt så ser man dem lättare då skuggorna fokuserar närmare näthinnan. Det har inget med ögats torrhet att göra. Stress däremot kan göra att man ser dem tydligare eftersom man har försämrad förmåga att undertrycka dem i det visuella fältet.
Svar på tråden Mer grumlingar/floaters efter 40?