• Anonym (TS)

Vad har man till kräftorna?

Har inte haft en kräftfest för många förut, och funderar vad man bjuder på mer än kräftor? Visst har vi ätit kräftor hör hemma men då har vi typ delat på ett paket o sen inget mer.

Tänkte ha räkor också, ett gott bröd, och baka västerbottenpaj?.inbjudningen kommer var vid 17-18 tiden, alltså middagstid. Vad behöver man bjuda på mer? Räcker det jag räknat upp, då blir väl folk inte mätta? Och hur mycket kräftor/räkor ska man tänka per person? Vi blir ca 20 stycken.

Mycket tacksam för tips :)

• Svar på tråden Vad har man till kräftorna?
  • Anonym (TS)

Och vad har man för dricka till? Nubbe kommer vi inte ha, vill inte ha massa fulla människor här. Men typ öl? och läsk?

• Anonym (TS)

Och har man efterrätt också?

• Anonym (Sara)

Smör, ost. Vilken ost som passar till kräftor vet jag dock inte. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:13:41 följande:

Har inte haft en kräftfest för många förut, och funderar vad man bjuder på mer än kräftor? Visst har vi ätit kräftor hör hemma men då har vi typ delat på ett paket o sen inget mer.

Tänkte ha räkor också, ett gott bröd, och baka västerbottenpaj?.inbjudningen kommer var vid 17-18 tiden, alltså middagstid. Vad behöver man bjuda på mer? Räcker det jag räknat upp, då blir väl folk inte mätta? Och hur mycket kräftor/räkor ska man tänka per person? Vi blir ca 20 stycken.

Vi brukar köra på ungefär såhär. Kräftor, västebottenpaj, skagenröra, Bröd (mycket) någon form av sallad, aioli vanlig+någon smaksatt samt ost och kex av olika sorter. Dryck nubbe öl vit vin.
  • Fjäril kär

De kräftskivor jag varit på eller anordnat så har det serverats :

Kräftor 
    Havskräftor 
    Räkor 
    Pajer av olika slag 
    Baguetter i mängder
    Aioli
    Majonnäs 
    Sallad (grekisk sallad eller vanlig grönsallad) 
    Smör och ost 
    Skagenröra 
    Nån salladsdressing 
    Dessertostar av olika slag och kex 

Efterrätt har ofta blivit marängsviss eller äppelpaj 

Dricka har varit svagdricka, alkoholfri cider, mörkt öl och läsk

• Anonym (TS)

Tack för svar! Klart man ska ha någon sallad till pajen, tänkte inte alls på det. Och ostar, mmm.

Men har man flera tallrikar eller äta all mat på samma tallrik? Förutom efterrätten då såklart.

• Anonym (H)

Baugette, ost, västerbottenspaj, romsås tex. Öl eller vitt vin, kanske snaps

• Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2022-07-26 00:06:58 följande:

Tack för svar! Klart man ska ha någon sallad till pajen, tänkte inte alls på det. Och ostar, mmm.

Men har man flera tallrikar eller äta all mat på samma tallrik? Förutom efterrätten då såklart.

Det blir ju typ plockmat så man tar ju lite av allt och fyller på vartefter.
    Extra tallrikar för skal rekommenderas att ställa ut på bordet. 
    Använd papptallrikar, bara att slänga och ta nytt. Kräftkalas brukar bli ganska kladdigt och söligt. (men riktiga bestick) 
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:13:41 följande:

Kräftor är svårt att äta sig mätt på, man får verkligen ha tålamod för det, särskilt om man har hoppat över lunchen.
    Av det skälet har vi ofta startat med en förrätt liknande midsommarlunch med sill, potatis och köttbullar.

Men visst kan köra på bara kräftor med lite tillbehör som du räknar upp.

Ett halvt paket per person bör du räkna med minst.
    Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:17:58 följande:

Och har man efterrätt också?

Kaffe med något somrigt sött och syrligt till är inte fel, särskilt inte med en middag som är svår att äta sig mätt på.
    Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:14:52 följande:

Och vad har man för dricka till? Nubbe kommer vi inte ha, vill inte ha massa fulla människor här. Men typ öl? och läsk?

Öl, vitt vin och vatten (inkl smaksatt och/eller kolsyrat vatten) funkar bra till. Absolut inte läsk.

Jag för min del vill ha snaps till, vilket är ett av mycket få tillfällen på året jag verkligen vill ha det. Men mina vänner bjuder inte en "massa fulla människor" och inte blir de heller fulla på 1-2 snapsar och ett par öl.

Svar på tråden Vad har man till kräftorna?