Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:13:41 följande:
Vad har man till kräftorna?
Har inte haft en kräftfest för många förut, och funderar vad man bjuder på mer än kräftor? Visst har vi ätit kräftor hör hemma men då har vi typ delat på ett paket o sen inget mer.
Tänkte ha räkor också, ett gott bröd, och baka västerbottenpaj?.inbjudningen kommer var vid 17-18 tiden, alltså middagstid. Vad behöver man bjuda på mer? Räcker det jag räknat upp, då blir väl folk inte mätta? Och hur mycket kräftor/räkor ska man tänka per person? Vi blir ca 20 stycken.
Mycket tacksam för tips :)
Kräftor är svårt att äta sig mätt på, man får verkligen ha tålamod för det, särskilt om man har hoppat över lunchen.
Av det skälet har vi ofta startat med en förrätt liknande midsommarlunch med sill, potatis och köttbullar.
Men visst kan köra på bara kräftor med lite tillbehör som du räknar upp.
Ett halvt paket per person bör du räkna med minst.
Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:17:58 följande:
Och har man efterrätt också?
Kaffe med något somrigt sött och syrligt till är inte fel, särskilt inte med en middag som är svår att äta sig mätt på.
Anonym (TS) skrev 2022-07-25 23:14:52 följande:
Och vad har man för dricka till? Nubbe kommer vi inte ha, vill inte ha massa fulla människor här. Men typ öl? och läsk?
Öl, vitt vin och vatten (inkl smaksatt och/eller kolsyrat vatten) funkar bra till. Absolut inte läsk.
Jag för min del vill ha snaps till, vilket är ett av mycket få tillfällen på året jag verkligen vill ha det. Men mina vänner bjuder inte en
"massa fulla människor" och inte blir de heller fulla på 1-2 snapsar och ett par öl.