• Sarken

    Kub, dåliga resultat.

    Hej,

    Gjorde KUB idag som visade 1:206 på DS samt 1:276 på trisomi 13 och 18. Är 30 år och vi väntar vårt tredje barn. Aldrig fått dåliga siffror innan och känner mig helt förkrossad. Vi kommer att gå vidare med nipt.

    Vi kommer att välja att avbryta graviditeten om det visar sig vara kromosomavvikelser så det känns fruktansvärt tungt...

    Någon som har erfarenhet? Vad hade ni för siffror/sannolikhet? Hur blev utfallet? 

    Uppskattar alla svar Hjärta

  • Svar på tråden Kub, dåliga resultat.
  • Gasellen87

    Har inte själv haft ?dåliga? siffror på kub men om du tänker rent procentuelt så är risken fortfarande liten även om siffrorna inte känns så. Skickar iaf lite stöd och pepp, håller tummarna för ett bra nipt. 

  • Sarken
    Gasellen87 skrev 2022-07-26 19:06:31 följande:

    Har inte själv haft ?dåliga? siffror på kub men om du tänker rent procentuelt så är risken fortfarande liten även om siffrorna inte känns så. Skickar iaf lite stöd och pepp, håller tummarna för ett bra nipt. 


    Tack snälla Hjärta
  • nnnnnnnn

     1:206 på DS  => 0,5% risk för DS och 99,5% chans att barnet inte har DS


     samt 1:276 på trisomi 13 och 18 =>  0,4% risk för dessa trisomier och 99,6% chans att barnet inte har dem.

    Ja, det är ett lotteri men med de här oddsen att "vinna" hade jag köpt en lott direkt!

    Ni får vänta på FVP och/eller NIPT och se hur det står till, men det är inte superdåliga odds att barnet är fullt friskt.

  • Sarken
    nnnnnnnn skrev 2022-07-26 19:36:56 följande:

     1:206 på DS  => 0,5% risk för DS och 99,5% chans att barnet inte har DS


     samt 1:276 på trisomi 13 och 18 =>  0,4% risk för dessa trisomier och 99,6% chans att barnet inte har dem.

    Ja, det är ett lotteri men med de här oddsen att "vinna" hade jag köpt en lott direkt!

    Ni får vänta på FVP och/eller NIPT och se hur det står till, men det är inte superdåliga odds att barnet är fullt friskt.


    Tack snälla för betryggande ord! Jag hoppas verkligen på bra resultat på nipt. Väntan är ju så fruktansvärt jobbig men jag får försöka bita ihop under tiden {#emotions_dlg.flower}
  • Sarken
    Anonym (Vet hur väntan känns) skrev 2022-07-28 08:05:58 följande:

    Kram


    Hur gick det för dig? Hjärta
  • Juna

    Jag hade 1/154 på Trisomi 13. Mådde skit och fick vänta 3 veckor på NIPT-resultatet pga massa röda dagar. Fick sen besked om att det inte var några kromosomavikelser iaf vilket var så himla skönt! Lärde mig av det att jag aldrig skulle utsätta mig för KUB igen utan betalar 1000 gånger hellre summan för privat NIPT än att gå igenom den ångesten igen.

  • Anonym (H)

    På min tid gjordes inga såna här tester, det blev vad det blev. Tror inte det enbart är positivt med dem, hör många som blir oroliga - ofta helt i onödan. 

  • Sarken
    Juna skrev 2022-07-30 13:26:51 följande:

    Jag hade 1/154 på Trisomi 13. Mådde skit och fick vänta 3 veckor på NIPT-resultatet pga massa röda dagar. Fick sen besked om att det inte var några kromosomavikelser iaf vilket var så himla skönt! Lärde mig av det att jag aldrig skulle utsätta mig för KUB igen utan betalar 1000 gånger hellre summan för privat NIPT än att gå igenom den ångesten igen.


    Tack snälla för att du delar med dig! Jag har fått 1:20.000 de två andra gångerna jag gjort KUB. Förstod inte att så många får dåliga siffror utan att det behöver vara något och att det kan skilja såpass mycket i resultatet. Om jag skulle bli gravid igen så kommer jag aldrig att göra KUB igen. Nipt verkar ju betydligt mer säkert. Nu hoppas och ber jag för fina resultat på nipt Hjärta
  • Sarken
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 13:48:00 följande:

    På min tid gjordes inga såna här tester, det blev vad det blev. Tror inte det enbart är positivt med dem, hör många som blir oroliga - ofta helt i onödan. 


    Helt rätt, kommer inte att göra KUB igen oavsett resultatet efter nipt. Blir en lång orolig väntan... 
  • Anonym (Vet hur väntan känns)
    Sarken skrev 2022-07-30 08:01:57 följande:
    Hur gick det för dig? Hjärta
    Det gick bra, mitt barn föddes frisk. Hoppas ni får lika goda nyheter <3
  • Anonym (Vet hur väntan känns)
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 13:48:00 följande:

    På min tid gjordes inga såna här tester, det blev vad det blev. Tror inte det enbart är positivt med dem, hör många som blir oroliga - ofta helt i onödan. 


    Håller med när det gäller kub men är tacksam över att NIPT finns.
  • Sarken

    Om någon läser den här tråden i framtiden och vill veta hur det gick så kom niptsvaret igår efter närmare 3 veckor och visar inga avvikelser! Är såå lättad och glad Hjärta 

  • nnnnnnnn
    Sarken skrev 2022-08-23 06:57:04 följande:
    Om någon läser den här tråden i framtiden och vill veta hur det gick så kom niptsvaret igår efter närmare 3 veckor och visar inga avvikelser! Är såå lättad och glad Hjärta 

    Skönt att få svar även om ditt tidigare resultat var väldigt nära 100% 


    Det är ett problem att man förväntar sig ett visst resultat och allt utom perfekta siffror ger oro... 


    (1:206 på DS  => 0,5% risk för DS och 99,5% chans att barnet inte har DS samt 1:276 på trisomi 13 och 18 =>  0,4% risk för dessa trisomier och 99,6% chans att barnet inte har dem.)

Svar på tråden Kub, dåliga resultat.