Veckopeng till 8 åring
Hejsan!
Hur mycket ger ni era 8 åringar i veckopeng och ger ni dem kontant eller har barnet kontokort?
Hejsan!
Hur mycket ger ni era 8 åringar i veckopeng och ger ni dem kontant eller har barnet kontokort?
Hejsan!
Ja jag har hört många som väljer att ha det istället för kontanter för det är många butiker som inte tar det. Tex kappahl, HM osv.
Ja jag har hört många som väljer att ha det istället för kontanter för det är många butiker som inte tar det. Tex kappahl, HM osv.
Säger inte att något är rätt eller fel utan undrade bara hur andra gör. Förstår barnet med ibland om man sparat ihop pengar till en sak som man ska köpa för egna pengar å så tar de ändå inte kontanter i affären. Förlorar det ju lite grejen med.
Vet en som är snart 9 och som både ha kort och swish.
Säger inte att något är rätt eller fel utan undrade bara hur andra gör. Förstår barnet med ibland om man sparat ihop pengar till en sak som man ska köpa för egna pengar å så tar de ändå inte kontanter i affären. Förlorar det ju lite grejen med.
Vet en som är snart 9 och som både ha kort och swish.
Tydligen.
Kollade på swedbank precis å där kan jag beställa kort till 8 åringen.
Jag föredrar kontanter för jag anser att de lär sig värdet av pengar då. Men när vi stötte på 3e affären som inte tog kontanter utan jag ändå fick betala med mitt kort så tänkte jag kolla hur andra gör.
Tydligen.
Kollade på swedbank precis å där kan jag beställa kort till 8 åringen.
Jag föredrar kontanter för jag anser att de lär sig värdet av pengar då. Men när vi stötte på 3e affären som inte tog kontanter utan jag ändå fick betala med mitt kort så tänkte jag kolla hur andra gör.
Vår får ingen veckopeng....
12 kkr i månader får vår grabb, men sedan är det inte alltid jämt uppdelat på veckorna. Men i snitt skulle det alltså bli 3000 i veckan. I vilken form (kort eller cash) beror lite på vad han behöver och önskar.
Jag för över en summa varje månad (120 kr) till ett annat konto jag har i min bank, som fått bli barnets konto. När pengar ska användas betalar jag, och sedan tar jag de pengarna till mitt konto från barnets.
Tyvärr funkar inte kontanter så bra. Vi har aldrig några hemma.
Barnet lär sig värdet av pengar ändå, främst genom spel på Roblox, där man ofta tjänar in och använder spelningar.
Veckopengen används sällan så det blir mest sparande. Den är till för om barnet vill köpa någon leksak e dyl som jag inte har lust att köpa. Då får hon betala själv. Annat betalar vi.
Jag tänkte snart skaffa kort och swish till äldsta barnet som är 10 år nu. Hon kan cykla själv till ica och handla.
Tyvärr är det svårt med kontanter idag
jag förstår handlarna men det gör det svårare för barn o unga idag att lära sig pengars värde
…när jag jobbade i butik (på medeltiden så hade var o varannan bank en lucka man lämnade in en speciell liten väska i med dagskassan o så dagen efter sattes de in på affärens konto… idag är det mycket krångligare o butikerna kan t.o.m. få betala för att sätta in pengar ..på min tid var det kontokorten som kostade butikerna att ta emot..50 kr/ betalning med kontokort var det då om jag inte minns fel…så då hade butikerna istället ofta en nedre gräns för vilken summa du fick betala med kort …
Det svåra med ett vanligt kontokort är att barnen inte automatiskt ser att pengarna minskar..
Bland de yngre barnen idag ( förskolebarn) är det inte alls ovanligt att de tror att det bara är att sätta i kortet så får man ut pengar/ kan betala..att man måste sätta in pengar på kontot först är svårare att förstå
Det finns endel veckopengsappar man kan använda sig av… tex Gimi där man kan välja att använda en gratis version med virtuella pengar ( föräldern betalar o drar av från barnets konto i appen så barnet ser att det minskar.. det kan ju vara en lösning / ett mellanting ( om jag minns rätt kan man sedan välja en uppgradering av appen( som då kostar- grundversionen är gratis) som barnet sedan kan använda o betala med )
(mina egna ungar är förbi den här åldern men några av mina kollegor som har barn i den här åldern har använt sig av den här appen..så jag har hört dem diskutera den på rasten )