• enmamma

    Färga om lila hår

    Ja dotterns hår ser bedrövligt ut nu.
    Brunhårig, blekte håret för att färga det lila.
    Snyggt men några månader senare är det som om hela regnbågen trasslat in sig i håret.
    Hjälp
    Kan vi färja det mörkbrunt och har ni något märke att rekommendera?
    Toning eller färga?

    Givetvis borde jag ta henne till frissan men den striden är värre än att klippa av allt.

  • Svar på tråden Färga om lila hår
  • EnAnonumius

    Jag förmodar att ni blekte håret för att använda lila toning i det. Det brukar vara det normala befarande.

    Självklart går det att färga håret mörkbrunt.
    Rekommendera då permanent hårfärg för bästa resultat då toning sätter sig bara på "ytan" och man får hålla på med mycket toning för att hålla det i schack, medan permanent hårfärg sitter kvar och mer "växer ut". 
    Ett tips är att ni tar hårfärg som var närmast hennes egna innan hon blekte det för att tona det lila.

    Schwarzkopf eller Loreal är de två jag fabrikat rekommenderar. Synnerhet 
    Schwarzkopf Brillance, eller Schwarzkopf Country.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mascaraklumpar

    Vet inte hur blekt det är, men ju ljusare desto viktigare att tillsätta rött pigment när man färgar det mörkare. Annars kommer det få en grön ton. Man får också tänka på att ju mer slitet håret är desto mer färg drar det till sig. Är det uppskjutet från mörkt så blir håret kanske snarare svart om ni väljer en mörkbrun färg.


    När jag går från blonderat till brunt brukar jag tona mitt hår ganska intensivt rött, sen lägger jag i en mörkblond intensivtoning (de brukar ha nr 6 eller 600) och resultatet blir då vad jag skulle kalla mörkbrunt om jag låter den verka tiden ut. 


    Prova alltid på en slinga först så att inte hela håret sabbas. 

  • enmamma

    Tack för respons.
    Om jag väljer en rödbrun nyans är det inte risk att det mest blekta och slitna håret blir rött?
    Schwaarzkopf country brukar jag använda till mig.

  • Anonym (Hl)

    Gå till frissan annars riskerar nu att förstöra håret ännu mer. Gör aldrig såna här saker själv
    hemma

  • enanna

    Jag blekte slingor och testade några månader senare att tona lila, var inte nöjd utan lade till en mörkbrun toning. Det blev perfekt. Frisören som klippte nästa gång tyckte att det var ett bra val. Hon menade att toning kan fästa bättre i blekt hår.

    Själv skulle jag rekommendera ett besök hos frisören, antingen för färg eller för tips. Om det inte är ett alternativ så kanske dottern kan använda mörkbruna toningar ett tag. Beroende på hur ljust och slitet det är kan det också gå hur bra som helst att lägga i en permanent färg till. 

  • Anonym (läskunnig)
    Anonym (Hl) skrev 2022-07-28 11:03:41 följande:

    Gå till frissan annars riskerar nu att förstöra håret ännu mer. Gör aldrig såna här saker själv
    hemma


    Frissan var inget alternativ,
    dottern väljer att bli korthårig om det inte blir bra.
  • Anonym (Hl)
    Anonym (läskunnig) skrev 2022-07-28 12:41:35 följande:
    Frissan var inget alternativ,
    dottern väljer att bli korthårig om det inte blir bra.
    Det kommer aldrig bli bra. Frissan är ju En lyx. Varför skulle de va så hemskt att bli fin i håret
  • Anonym (YouTube)

    Alltså, mitt råd är att faktiskt försöka lära sig lite mer om färgning genom Youtube och faktiskt se vad som kan bli bra, och vad som kan vara svårt.

    Frisörer är självklart duktiga, men alla har faktiskt inte pengar, eller ORK att gå till frisören.
    Jag tänker att det faktiskt finns rätt många som lyckas färga sitt hår alldeles utmärkt hemma och att hår ju faktiskt växer ut.

    Själv hade jag köpt en toning och testat. Och även kanske köpt såväl färg som avfärgning... Man kan experimentera rätt mycket för några hundralappar....
    Testa små delar av håret... Och se helt enkelt hur det blir.

  • Mascaraklumpar
    enmamma skrev 2022-07-27 16:56:18 följande:

    Tack för respons.
    Om jag väljer en rödbrun nyans är det inte risk att det mest blekta och slitna håret blir rött?
    Schwaarzkopf country brukar jag använda till mig.


    Tvärtom skulle jag säga (men jag är ingen frisör utan har bara erfarenhet av mitt eget hår). Om delar av håret är mer blekta än andra så har de delarna mindre rött pigment i sig från början. Det mest slitna håret kommer att absorbera mest färg, men det är mer sannolikt att de delarna blir mörkare än att de blir mer röda. Men som sagt, prova på en slinga först (eller en som är lite och en som är mycket blekt) så får ni en uppfattning om resultatet. Om ni inte vill köpa extra färg för detta så blanda tex 10% av varje komponent av färgen i en liten skål och använd detta till slingan, så kan resten av färgen sparas. 
Svar på tråden Färga om lila hår