• Thu 28 Jul 2022 23:49
    1226 visningar
    2 svar
    2
    1226

    Hur ska jag lära mig att använda emojis när så många verkar använda dem fel?

    När Internet (ja, med stort i) började bli en fluga och man gjorde reklam för det inför allmänheten, var jag 12 år. Jag var en av de första i klassen som skaffade internet och den senaste tekniken. Min morfar hade då redan haft internet i många år (även om det inte var i närheten av vad internet faktiskt blev när det lanserades för gemene man.) Jag använde mig tidigt av smileys och såg dessa utvecklas över tid, men jag hängde inte riktigt med efter smartphonernas inträde och det tog tid för mig att börja använda mig av emojis. Sammanlagt använder jag mig idag av i stort sett en handfull emojis eftersom jag är helt säker på vad dessa betyder.

    För ett par år sedan så bestämde jag mig för att jag skulle ge mig fan på att lära mig så många emojis som möjligt. Anledningen till det var att min arbetsgivare tyckte att det blev för jobbigt att folk svarade för långt på hennes meddelanden (trots att hon ville ha en bekräftelse på att alla hade läst) och därför tyckte att vi skulle svara med emojis istället för i text, så jag började studera olika facebookgrupper som jag deltar i - i allt ifrån språk och historia till trädgård och föräldragrupper för att försöka tolka vad olika emoji betyder.

    Antingen är jag dum i huvudet eller så vet inte folk i allmänhet vad olika emojis betyder, för jag blir sällan klokare. Vid de tillfällen jag på kritikstormen av kommentarer förstår att någon använder en emoji fel, så får jag sällan svar kring vad den personen egentligen själv trodde att emojin betydde. (Här talar jag inte om kulturella skillnader, för det vet jag vid ett par tillfällen har varit ett problem, men då brukar man ta fram nya emojis som kompletterar dessa åt flera kulturer.)


    Hur sjutton ska jag lära mig emojis när folk inte heller verkar förstå vad de menar? I gruppchatten på jobbet kan jag ibland tycka att jag inte förstår någonting och frågar jag en kollega vad en särskild emoji betyder så är det inte ofta de vet heller.

  • Svar på tråden Hur ska jag lära mig att använda emojis när så många verkar använda dem fel?
  • Fri 29 Jul 2022 00:22
    #1
    Skrikandes
  • Fri 29 Jul 2022 00:46
    #2
    exandthecity skrev 2022-07-29 00:22:59 följande:
    Skrikandes
    :-S
Svar på tråden Hur ska jag lära mig att använda emojis när så många verkar använda dem fel?