• Anonym (Jag är en vidrig typ)

Sluta vara kär i fel person?

Jag är väldigt kär i helt fel man. Jag är kär i en av mina bästa vänners fästman. Det har inte hänt något mellan oss alls. Men han är alltså så perfekt.

Kanske inte så snygg så det är det som "stör", utan allt annat. Han är romantisk, trevlig, introvert, smart, bra på att lyssna, hjälpsam...ja en toppenkilke helt enkelt. Inte så att jag direkt kände en attraktion men när jag lärt känna honom har den växt fram. Jag kan nu säga att jag är kär. Smärtsamt kär.

Fast min väninnas fästman. Jag tror inte det är besvarat alls då han är tydligt väldigt kär i min väninna. Hade det vart besvarat så hade jag om jag är ärlig mot mig själv snott honom från min väninna. Trots att det är fruktansvärt att göra. Men jag hade gjort det.

Hur blir man av med den hör typen av väldigt stark förälskelse till helt fel person?

• Svar på tråden Sluta vara kär i fel person?
  • Anonym (Lilla S)

Man tar lagom distans, inte så att det blir konstigt..
    Kanske umgås lite mindre med dem som par ett tag.

Du har ju inte gjort något fel.
    Känslor rör man inte för
    Om du agerar på något sätt dock...då är du en riktig skitkompis

Anonym (Lilla S) skrev 2022-07-29 16:51:08 följande:

Känslor rör man inte för

Var en gång jag agerade på det. Jag var väldigt berusad, men mina vänner ville inte gå hem för det var tidigt så hans fästmö fick honom att ta hand om mig och hjälpa mig istället. Då försökte jag kyssa honom när han hade hjälpt mig hem. Men han trodde nog att det var för att jag var jättefull och skrattade bort det. Han sa inget (vad jag vet) till henne heller om det. 

Känslor rör man inte för

Är svårt att hålla mig från det. Dels att vi umgås ofta och det hade vart suspekt..och dels att jag har något slags längtan efter honom/fåfängt hopp. Är helt fel och du har rätt, men det är svårt.
  • Anonym (Freja)

Är du säker på att du är kär i honom eller kär i kärleken? (Dvs att han är ansiktet för det du vill ha med kärlek)

Man kan inte rå för vem man blir kär i, men som tidigare nämnt, gör du något som helst för att ta honom ifrån henne så är du en skitstövel till kompis.

Att du har försökt kyssa honom, även fast det var på fyllan, var fruktansvärt respektlöst mot din vän. Man gör inte så. 

Vad händer om det nu, mot all förmodan, skulle bli ni två? Han lämnar sin fästmö aka. din vän. Hur ska det fungera i alla sociala sammanhang med era gemensamma vänner?
    Vad händer om det inte håller mellan er? Då har du kvaddat ett potentiellt äktenskap i onödan. 

Och som sagt, att göra så mot sin vän. Har du tänkt vad det innebär för konsekvenser för henne? Förutom en avbruten förlovning och bli lämnad av mannen i hennes liv, så ska hon behöva se honom lämna deras gemensamma hem, dela upp sitt hem. Slicka sina sår. Och i många många år försöka jobba med sig själv. Kanske hon träffar en ny, men då kommer hon alltid få leva med osäkerheten och rädslan att bli lämnad igen. Hon kommer ha svårt för att skapa en tillit till en man samt även sina vänner. 

Är du beredd att göra det mot henne? 

• Anonym (Lilla S)
    Anonym (Jag är en vidrig typ) skrev 2022-07-29 18:46:08 följande:
    Är svårt att hålla mig från det. Dels att vi umgås ofta och det hade vart suspekt..och dels att jag har något slags längtan efter honom/fåfängt hopp. Är helt fel och du har rätt, men det är svårt.
    Och det är den känslan som gör att du ska hålla distans.

Boka nån resa, hitta på saker med andra vänner, gör saker med släkt/familj.
    Vill man så kan man...problemet är ju att du inte vill vara utan honom...Men han är inte din.

Jag har också varit olyckligt kär i fel person...så jag vet den där längtan...men jag vet också att det går att komma vidare om man vill
  • Anonym (Hakan)
    Anonym (Jag är en vidrig typ) skrev 2022-07-29 12:29:10 följande:

Fast min väninnas fästman. Jag tror inte det är besvarat alls då han är tydligt väldigt kär i min väninna. Hade det vart besvarat så hade jag om jag är ärlig mot mig själv snott honom från min väninna. Trots att det är fruktansvärt att göra. Men jag hade gjort det.

Inte direkt så att jag tappar hakan när jag läser något sådant här om kvinnor.
  • Anonym (A)

Känslor rör man inte för
    Håller med
  • Anonym (Synas)
    Anonym (Jag är en vidrig typ) skrev 2022-07-29 12:29:10 följande:
    Sluta vara kär i fel person?

Jag är väldigt kär i helt fel man. Jag är kär i en av mina bästa vänners fästman. Det har inte hänt något mellan oss alls. Men han är alltså så perfekt.

Kanske inte så snygg så det är det som "stör", utan allt annat. Han är romantisk, trevlig, introvert, smart, bra på att lyssna, hjälpsam...ja en toppenkilke helt enkelt. Inte så att jag direkt kände en attraktion men när jag lärt känna honom har den växt fram. Jag kan nu säga att jag är kär. Smärtsamt kär.

Hur blir man av med den hör typen av väldigt stark förälskelse till helt fel person?

Min fråga är, varför gör du detta?

Jag har problem med just såna som dig, mitt ex, hennes kompis visa tydligt som du att hon gilla mig, mitt ex såg även hon tydligt att hon gjorde det.

Jag var nyligen på en fest, träffat en ny kompis som jag lärt känna över tid, var nu tredjegången jag träffa hans fru, hon visar tydligt att hon gillar mig, hon tar gärna på mig, berättar att jag är en fin kille osv, hon ger mig komplimanger och min nya kompis ser allt detta, jag ser hur han reagerar och vet inte hur jag ska göra så hon slutar, jag vill ha kvar min nya kompis och skulle aldrig vilja gå imellan dom.

Detta händer ofta igenom livet, varför gör kvinnor på detta sätt? jag förstår inte varför.
  • Anonym (H)

Man kopplar på hjärnan och slutar bete sig som en tonåring.

Anonym (Freja) skrev 2022-07-29 19:49:11 följande:

Är du säker på att du är kär i honom eller kär i kärleken? (Dvs att han är ansiktet för det du vill ha med kärlek)

Man kan inte rå för vem man blir kär i, men som tidigare nämnt, gör du något som helst för att ta honom ifrån henne så är du en skitstövel till kompis.

Att du har försökt kyssa honom, även fast det var på fyllan, var fruktansvärt respektlöst mot din vän. Man gör inte så. 

Vad händer om det nu, mot all förmodan, skulle bli ni två? Han lämnar sin fästmö aka. din vän. Hur ska det fungera i alla sociala sammanhang med era gemensamma vänner?
    Vad händer om det inte håller mellan er? Då har du kvaddat ett potentiellt äktenskap i onödan. 

Och som sagt, att göra så mot sin vän. Har du tänkt vad det innebär för konsekvenser för henne? Förutom en avbruten förlovning och bli lämnad av mannen i hennes liv, så ska hon behöva se honom lämna deras gemensamma hem, dela upp sitt hem. Slicka sina sår. Och i många många år försöka jobba med sig själv. Kanske hon träffar en ny, men då kommer hon alltid få leva med osäkerheten och rädslan att bli lämnad igen. Hon kommer ha svårt för att skapa en tillit till en man samt även sina vänner. 

Du har rätt jag vill inte göra så. Jag vet ärligt talat inte om jag är beredd att göra så. Jag lutar nog mot att jag skulle vara det. Så det är tur att det är ensidigt intresse från min sida.
    Anonym (Lilla S) skrev 2022-07-29 19:49:28 följande:
    Och det är den känslan som gör att du ska hålla distans.

Boka nån resa, hitta på saker med andra vänner, gör saker med släkt/familj.
    Vill man så kan man...problemet är ju att du inte vill vara utan honom...Men han är inte din.

Jag har också varit olyckligt kär i fel person...så jag vet den där längtan...men jag vet också att det går att komma vidare om man vill
    Har rätt få andra vänner, men skall nog försöka ty mig till dem ett tag. 
    Anonym (H) skrev 2022-07-29 20:08:42 följande:

Man kopplar på hjärnan och slutar bete sig som en tonåring.

Jag blev mamma när jag var tonåring, så kanske försenat beteende? Nu med varannan vecka har jag utrymme att vara barnslig igen. 

• Anonym (Synas)
    Anonym (Jag är en vidrig typ) skrev 2022-07-29 22:28:02 följande:

Jag blev mamma när jag var tonåring, så kanske försenat beteende? Nu med varannan vecka har jag utrymme att vara barnslig igen. 

Tro mig som har erfarenhet av detta, varit på fler fester än en, har fler vänner än dom jag berättat om, en fest tidigare än dom jag nämnt om men inom 1 år från nu, jag drev hårt med en tjej, vi hade liknade humor, det slutar med att hon frågar mig rakt ut varför gillar du inte mig? är jag för gammal eller vad? visa sig hon var i samma ålder.
    Jag undrade över frågan? vi passar hur bra ihop som helst berätta jag, vi har skit kul. 

Men via bekanta och tidigare så vet jag om att hon lever i en relation, hon känner till allt om mig, via sina bekanta, varav jag undrar om det är ett bekräftelsebehov hos tjejer eller om det är ett sätt att såra eller göra sin sambo avundsjuk.

Men uppenbart är det ett lätt sätt att ev vilja ha en flört eller rent byta partner, då man känner varandra via kontakter, på något sätt verkar tjejer göra flörtandet lagligt och visa det tydligt.

Har även varit till Norge, i samma kontor satt det en tjej, jag snacka ofta med henne, visa sig hon hade kontakter o FB vänner från min hemstad i Sverige, vi började busa med varandra, gick så långt att hon kunde sätta sig i mitt knä under fika raster, kolleger börja fråga om det var något mellan oss? jag nej hon har man och barn, vi har bara kul. tillslut var jag tvungen o avisa henne, jag var inte där för en romans eller bryta hennes äktenskap.

Vad jag försöker berätta är att det verkar vara lätt för en tjej att stöta på en kille när dom väl känner en, dom vet om bakgrunden och stora delar av livet man levt, då verkar en kvinna inte sky några medel som helst för att uppnå något, dom bryr si inte om dom är i en relation eller om jag är i en relation, varav frågan varför?
  • Anonym (EMMA.)
    Anonym (Freja) skrev 2022-07-29 19:49:11 följande:

Man kan inte ta någon från någon, de är hans aktiva val såfall, ja klart hon kan då säga nej om han vill men då har han egentligen redan gjort fel bara genom att vilja vara med sin tjejs väninna ev att de gör slut ändå. Jag var kär i en kille som hade tjej, de blev aldrig något mellan oss. Ändå var jag ganska flörtig och vi ugigs ganska mycket. De fanns inte en chans att jag skulle ta honom , han ville inte bli tagen ( skillnaden här var att jag INTE var vän med hans tjej. ) vi är vänner nu ändå, och umgås ibland , efter ett år har mina känslor svalnat lite. Han vet exakt vad jag känner. 
Svar på tråden Sluta vara kär i fel person?