• Anonym (A)

Städa eller njuta av sommaren?

Har lite beslutsångest just nu. Det är mina sista dagar på semestern och egentligen vill jag sticka ut i naturen och bara njuta av sommaren

Samtidigt är det kaos här hemma. Det är inte ohygieniskt utan bara prylar överallt. Jag har påbörjat utrensningar av skåp, möblerat om och målat men det har stannat av mitt i. 

De senaste dagarna har jag knappt lämnat lägenheten. Jag plockar och plockar men det känns så deppigt när solen skiner ute.

Det är bara jag och min tonåring som bor här och han bryr sig inte ett dugg om stök men jag mår verkligen dåligt när det är så här. 

Antingen sticker jag ut och njuter av mina sista lediga dagar och fortsätter städa under helgerna, (jag är oftast helt slut efter arbetsdagen), eller så kör jag på med städningen och njuter av ett städat hem på helgerna.

Ja, jag är en vuxen människa som tar en massa beslut hela tiden men just nu har jag fastnat i beslutsångest. Dagens i-landsproblem jag vet, men skriv gärna hur du hade resonerat. 

(Vi har gjort annat i sommar, varit i fjällen bland annat, så det gäller bara de sista dagarna.)

• Svar på tråden Städa eller njuta av sommaren?
  • Anonym (...)

Ut nu så länge det är sol. Det skulle ev komma regn och svalare luft framemot helgen, då kan man städa. 

• Anonym (Hedvig)

Fast hur stökigt är det egentligen? Bör ju vara relativt enkelt att spendera nån timma att städa ihop och plocka undan och sen gå ut. Även om du inte hinner med allt på den tiden bör ju en stor del hinna rensas bort så att det inte är lika illa. Du kan ju även städa på kvällstid om du vill njuta av solen på dagen.

För om det verkligen skulle ta flera heldagar att städa och stöka undan allt är det nog även ganska ohygieniskt.

• Anonym (Jenny)

Gör både ock!
    Sätt timern på 1 timme och städa så mycket du hinner på den stunden. Medan du gör det här tänker du också ut en två, tre uppgifter som du kan delegera till tonåringen. När timern piper så släpper du städningen och ger dig ut i solen och naturen. I kväll så sorterar du högar och organiserar saker medan du slötittar på något på tv eller lyssnar på en pod.

Svar på tråden Städa eller njuta av sommaren?