• Fri 29 Jul 2022 16:46
    4364 visningar
    8 svar
    -2
    8
    4364

    Min svärmor..

    ursäkta långt inlägg..


    Min dotter hade sin första födelseda i tidiga Mars och vi hade kommit överens om att vi inte behöver få presenter utan att vi ville alla som skulle komma skulle bidra med en slant till en gemensam present.

    Jag skickade ut information till de som skulle komma och alla fick bidra med de det själva kunde bidra med. 


    Min sida av familjen har alla olika ställt så de gav allt från 100kr-300kr, min svärmor och hennes vuxna barn gav inget just då men skulle göra så fort dom hade fått pengar, vilket självklart inte var ett problem.

    Nu har det gått snart fem månader och dom har fortfarande inte bidragit med något någon av dom.

    Men vi har bidragit till student presenter och födelsedags presenter till allihop, vilket jag absolut inte har något emot.

    Min gubbe tycker jag ska släppa det och inte bry mig om att vår dotter inte fick något av dom på hennes första födelsedag fast vi ger hela den familjen, två 13åringar, mamman, gubbens mormor och en 19åring.

    Tex mamman köper ny pump till poolen och har ett missbruk hon lägger pengar på, min dotters faster går ut på krogen varje helg samt gör fillers och naglar.


    Så det är ju inte så att det skulle va förödande att dom kunde gott ha bidragit med 50kr iallafall under dessa månader, som princip sak att ha gett henne något.


    Är det dåligt av mig att tänka så som jag gör eller har jag en poäng? 

  • Svar på tråden Min svärmor..
  • Fri 29 Jul 2022 17:04
    #1
    +1

    Men herrgud, är det verkligen något att bry sig om? De har väl glömt. Det kommer fler födelsedagar. Om det visar sig att de även nästa år inte ger något är det väl bara att sluta ge dem presenter/pengar när det är deras födelsedag etc. 

  • Fri 29 Jul 2022 17:13
    #2
    Alvina skrev 2022-07-29 17:04:27 följande:

    Men herrgud, är det verkligen något att bry sig om? De har väl glömt. Det kommer fler födelsedagar. Om det visar sig att de även nästa år inte ger något är det väl bara att sluta ge dem presenter/pengar när det är deras födelsedag etc. 


    Det är bara så att dom lånar pengar av oss gång på gång med och betalar inte tillbaka det heller. 


    kan ju inte va så att man glömmer av allt man lånar pluss sitt första barnbarns födelsedag eller menar du att det är normalt att glömma sånt? 

  • Fri 29 Jul 2022 17:14
    #3
    Alvina skrev 2022-07-29 17:04:27 följande:

    Men herrgud, är det verkligen något att bry sig om? De har väl glömt. Det kommer fler födelsedagar. Om det visar sig att de även nästa år inte ger något är det väl bara att sluta ge dem presenter/pengar när det är deras födelsedag etc. 


    Sen tycker jag det är något att bry sig om när dom kan spendera pengar på sig själva och begär vi ska spendera på dom och låna till dom men dom inte ens kan lägga 50kr till deras första barnbarn/bror dotter. 
  • sacred­heart
    Fri 29 Jul 2022 18:16
    #4
    +1

    Låna inga pengar. 

    Vad de sen gör med s i n a pengar har du noll rätt att ha åsikt om.

    Ge bara faktiska presenter och bara om ni vill. Inte utbyten (dvs gåvor där ni förväntar er något tillbaka)

    Din partner verkar ha en familj med en hel del andra problem. Jag skulle vara mer oroad över svärmodern missbruk än att hon inte gav något till mitt barns födelsedag 

  • Magica­l
    Fri 29 Jul 2022 18:28
    #5
    -1 +1

    man kan väl inte kräva att folk ska bidra till en present på det viset ni gjort? 

  • Sat 30 Jul 2022 01:21
    #6

    Förstår att du känner dig besviken på dem. Men du kanske bara får dra lärdom av det och inse att de inte går att lita på tills de motbevisat det.
    och låna inte ut pengar till dem igen, åtminstone inte innan de betalat tillbaka tidigare lån.

  • Sat 30 Jul 2022 03:20
    #7
    -1

    1. De har inte råd.

    2. De bryr sig om ditt barn, annars hade de aldrig kommit. (Vem fan går inbjuden på ett kalas utan att vilja gå dit.) De som ger de dyraste presenterna brukar vara de som inte vill ha kontakt, är min erfarenhet.

    3. Om de inte någonsin kan betala för presenter så lär ni märka när ni bjuder igen. Gör ni ens det? 

    4. Pengar och presenter har ingenting med känslor att göra.

    Det finns faktiskt folk som vill komma på kalas utan att de har råd till present. Min egen son har inte kunnat gå på kalas bland kompisar på grund av att vi faktiskt inte har haft råd att köpa en present. Den tiden är förhoppningsvis förbi nu, men det var svårt med sociala aktiviteter under några år.

  • Sat 30 Jul 2022 06:15
    #8
    +1

    Men varför lånar du ut pengar som går till missbruk, fillers och krogen och varför fortsätter du låna ut pengar när du vet att dom inte betalar tillbaka?

Svar på tråden Min svärmor..