• Anonym (greedy)

Tror ni att det pågår en greedflation?

I USA pratas det om greedflation, att ffa livsmedelsföretagen höjer priserna högre än inflationen där dikterar. En ekonom här i Sverige uttalade sig i jag tror det var aftonbladet, om att vissa varor blivit omotiverbart dyra här också.

Tror ni att företagen passar på att höja priserna extra mycket nu?

• Svar på tråden Tror ni att det pågår en greedflation?
  • Anonym (Ja)

Ja det tror jag definitivt.

• AmericanMommy

Ja, tyvärr! Varor har blivit väldigt dyra här. Var chockad över hur billigt allt var i Sverige när vi var där på semester. 

• Tow2Mater
    AmericanMommy skrev 2022-07-30 14:36:43 följande:

Ja, tyvärr! Varor har blivit väldigt dyra här. Var chockad över hur billigt allt var i Sverige när vi var där på semester. 

Jag tänkte faktist samma sak?.
  • Anonym (Ja)

Det fulaste, som vi kommer att se senare, det är att de olika företagen så klart inte kommer sänka sina priser bara för att råvaror mm blir billigare i inköp längre fram! Då har ju kunderna vant sig vid de högre priserna och då lär man fortsätta ta lika mycket betalt.

• Tecum

Nej det tror jag inte, inte här i Sverige.. Istället är det en effekt av att så många insatsvaror blivit så mycket dyrare samtidigt, det har nästan aldrig hänt förr. Även företagen blev tagna på sängen och som det låter finns det ingen direkt ljusning i sikte. Att all energi stiger kraftigt samtidigt är väldigt ovanligt och i kombination med råvaro- och komponentbrist kan det inte bli annat är kraftiga kostnadsökningar. Och som lök på laxen krig i Europa. 

Både riksbank och politiker blev överraskade, de gjorde en total felbedömning och nu försöker de skyla över det genom att skylla på företagen, Ingen tillfällighet att artikeln kom i S-trogna Aftonbladet...

Däremot stämmer det att kriget inte är den avgörande orsaken, allt började hösten -21 med chockhöjningar på el och diesel.

• Anonym (greedy)
    AmericanMommy skrev 2022-07-30 14:36:43 följande:

Jag har hört att USA drabbats hårt av inflationen. Min syster klagar på att mjölken hon köper till sina barn kostar 4.29 usd per gallon, det är tydligen mycket dyrare än förut. Det är ju ungefär vad svensk mjölk kostar också, i alla fall här där jag bor, jag betalar 11.95-14,50 per liter. Men annat har säkert blivit mycket dyrare också.
  • Anonym (greedy)
    Tecum skrev 2022-07-30 16:41:42 följande:

Nej det tror jag inte, inte här i Sverige.. Istället är det en effekt av att så många insatsvaror blivit så mycket dyrare samtidigt, det har nästan aldrig hänt förr. Även företagen blev tagna på sängen och som det låter finns det ingen direkt ljusning i sikte. Att all energi stiger kraftigt samtidigt är väldigt ovanligt och i kombination med råvaro- och komponentbrist kan det inte bli annat är kraftiga kostnadsökningar. Och som lök på laxen krig i Europa. 

Både riksbank och politiker blev överraskade, de gjorde en total felbedömning och nu försöker de skyla över det genom att skylla på företagen, Ingen tillfällighet att artikeln kom i S-trogna Aftonbladet...

Däremot stämmer det att kriget inte är den avgörande orsaken, allt började hösten -21 med chockhöjningar på el och diesel.

Det kan ha varit DI jag läste det i också. Jag skrollade notifikationer och tänkte inte supermycket vilken tidning jag klickade in i.
  • sextiotalist

Absolut. Vissa varor har ökar med 20% det senaste året. T ex bregott som kostade drygt 50 kronor för ett år sedan. Nu uppe i drygt 60 kronor.

• flygrl

Jag är övertygad om att det är så. Dom tar tyvärr alla chanser dra upp priserna. Att det sen är tufft läge på flera sätt nu är en annan sak och jag förstår dom kan behöva höja priserna pga. det men dom tar nog till en del utöver det med för att det går. :/

Sen tycker jag regeringen driver en vansinnig energipolitik som inte kommer hålla på sikt. Varken va gäller elen eller bensinen/dieseln. Så mycket fattar jag utan va särskilt kunnig på området.

• Pentra

Ja. Onekligen ser det ut att vara så.

Svar på tråden Tror ni att det pågår en greedflation?