• Anonym (Duschbrunn)

Stopp i duschen, hjälp!

Hej alla! Finns det nån som vet om man kan använda en sån där gummipropp på en pinne (vaskrensare tror jag de heter) till golvbrunnen i duschen? I så fall, hur gör man? Eller måste man göra det på det mer omständliga sättet, där man lyfter upp vattenlåset och rengör?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Stopp i duschen, hjälp!
  • Anonym (Leo)
    Anonym (Duschbrunn) skrev 2022-07-30 22:04:50 följande:
    Stopp i duschen, hjälp!

Hej alla! Finns det nån som vet om man kan använda en sån där gummipropp på en pinne (vaskrensare tror jag de heter) till golvbrunnen i duschen? I så fall, hur gör man? Eller måste man göra det på det mer omständliga sättet, där man lyfter upp vattenlåset och rengör?

Tacksam för svar!

Jag använder Draino (USA) vilket löser upp proppar som i 10 av 10 fall är orsakade av hår. En plunger kommer inte att hjälpa. 
  • Anonym (Duschbrunn)
    Anonym (Leo) skrev 2022-07-30 22:10:17 följande:
    En plunger kommer inte att hjälpa. 
    Det är så alltså? Fan också, hade hoppats att jag skulle slippa göra det den jobbiga vägen... Aja, tack för svar i alla fall!
  • FredrikLiksom

Men att rengöra en golvbrunn är ju jättesmidigt Och det enda som verkligen löser problemet långvarigt.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Leo) skrev 2022-07-30 22:10:17 följande:
    Jag använder Draino (USA) vilket löser upp proppar som i 10 av 10 fall är orsakade av hår. En plunger kommer inte att hjälpa. 
    Beror väl för helvete på stoppets beskaffenhet?

• Anonym (Duschbrunn)
    FredrikLiksom skrev 2022-07-31 00:55:09 följande:

Men att rengöra en golvbrunn är ju jättesmidigt Och det enda som verkligen löser problemet långvarigt.

Ja, att den måste rengöras säger jag inget om, bara at det hade varit trevligare om det gick att göra det med hjälp av en vaskrensare... :)
  • Anonym (Duschbrunn)
    Anonym (Va?) skrev 2022-07-31 01:08:10 följande:
    Tror du inte att hen menade att det i 10 av 10 av fallen med just hens golvbrunn är frågan om hår? det var iaf så jag tolkade det :)
  • Anonym (Besserwisser)

Självklart börjar man med att lyfta bort gallret, stoppa ner handen, och ta bort det som sitter där, troligen mest hår. Det är superlätt, inte omständligt
    Har man fobi mot att få "klet" på händerna kanske det är jobbigt, men då bör man be någon annan om hjälp.

• Anonym (Duschbrunn)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-31 03:08:23 följande:

Självklart börjar man med att lyfta bort gallret, stoppa ner handen, och ta bort det som sitter där, troligen mest hår. Det är superlätt, inte omständligt
    Har man fobi mot att få "klet" på händerna kanske det är jobbigt, men då bör man be någon annan om hjälp.

Nä, alltså, jobbigt i betydelsen svårt/tidskrävande etc är det ju inte; bara jobbigt i betydelsen jävligt äckligt... och stinker gör det dessutom... huga. Aja, ska ta tag i det nu iaf.
  • Anonym (A)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2022-07-31 03:08:23 följande:
    Håller med
  • Anonym (Ofta)

Rengör brunnen oftare så slipper du problemet. Jag har två döttrar och rengör brunnen var månad då hinner det inte bli äckligt...
    Ta inte stopplösande medel, så meningslöst för naturen, tror du reningsverket kan ta hand om det?

• Postman

Oftast behöver man gräva ur lite i avloppet innan. Det brukar vara långa kvinnohårstrån som klumpar ihop sig och sätter sig. Har du ett hyggligt nytt avlopp kan man dra upp hela skålen. Det brukar underlätta. Alternativt köra med vaskrensare och kokande vatten om det sitter längre ner. Och som någon sa rengör lite oftare, särskilt om det är många damer i familjen.

• Anonym (Duschbrunn)
    Anonym (Ofta) skrev 2022-07-31 19:36:35 följande:

Rengör brunnen oftare så slipper du problemet. Jag har två döttrar och rengör brunnen var månad då hinner det inte bli äckligt...

Hur lyckas du undvika det?? Att det blir äckligt, menar jag? Det räcker ju med att hår, hudflagor, smuts etc har legat och gottat till sig bara nån vecka för att det ska bli äckligt? 
    Anonym (Ofta) skrev 2022-07-31 19:36:35 följande:

Ta inte stopplösande medel, så meningslöst för naturen, tror du reningsverket kan ta hand om det?

Nej, så klart använder jag inte nåt sånt skit!
  • Anonym (Duschbrunn)
    Postman skrev 2022-07-31 19:48:50 följande:

Oftast behöver man gräva ur lite i avloppet innan. Det brukar vara långa kvinnohårstrån som klumpar ihop sig och sätter sig. Har du ett hyggligt nytt avlopp kan man dra upp hela skålen. Det brukar underlätta. Alternativt köra med vaskrensare och kokande vatten om det sitter längre ner. Och som någon sa rengör lite oftare, särskilt om det är många damer i familjen.

Som skönt är har jag ett sånt vattenlås som är som en liten hink med ett handtag som man bara lyfter upp. Och jag rensar alltså ofta (eller, allt är ju relativt, men med 3-5 veckors mellanrum), så det var ju inte att det var helt igensatt som var problemet, utan enbart att jag tycker att det är så förbannat äckligt. För en vecka sen var vaktmästaren på besök och bytte vattenlåset till badrumsvasken (pga att det läckte), och han visade mig då hur jag kunde använda en sån där vaskrensare för att rensa vattenlåset till handfatet - vilken lycka!! Aldrig mer äcklet med att rensa det!! Och då tänkte jag att man kanske kunde komma lika lätt undan med duschbrunnen - därav min fråga här. Hursomhelst rensade jag duschbrunnen på det vanliga äckliga viset innan idag, och det tog som vanligt bara några minuter... men sen spenderade jag - återigen som vanligt - säkert 20 minuter på att tvätta händerna och skura duschgolvet typ 100 ggr haha. 
  • FredrikLiksom
    Anonym (Duschbrunn) skrev 2022-07-31 23:24:27 följande:
    Som skönt är har jag ett sånt vattenlås som är som en liten hink med ett handtag som man bara lyfter upp. Och jag rensar alltså ofta (eller, allt är ju relativt, men med 3-5 veckors mellanrum), så det var ju inte att det var helt igensatt som var problemet, utan enbart att jag tycker att det är så förbannat äckligt. För en vecka sen var vaktmästaren på besök och bytte vattenlåset till badrumsvasken (pga att det läckte), och han visade mig då hur jag kunde använda en sån där vaskrensare för att rensa vattenlåset till handfatet - vilken lycka!! Aldrig mer äcklet med att rensa det!! Och då tänkte jag att man kanske kunde komma lika lätt undan med duschbrunnen - därav min fråga här. Hursomhelst rensade jag duschbrunnen på det vanliga äckliga viset innan idag, och det tog som vanligt bara några minuter... men sen spenderade jag - återigen som vanligt - säkert 20 minuter på att tvätta händerna och skura duschgolvet typ 100 ggr haha. 
    Jag tycker du ska köpa ett paket engånghandskar. Så blir det trevligare. Sätt en påminnelse 1 gång i månaden så hinner det inte bli så äckligt heller.
  • Anonym (Leo)
    Anonym (Va?) skrev 2022-07-31 01:08:10 följande:
    Ja föffan det gör det, om man har ett stort gapande hål i duschgolvet. Själv har jag en sk sil där det inte kommer igenom nåt större än hårstrån. Jag orkar inte hålla på och fiska efter klägg där, Draino funkar utmärkt. Löser alla proppar på 15 min. 
  • Anonym (Duschbrunn)
    FredrikLiksom skrev 2022-08-01 00:28:57 följande:
    Jag tycker du ska köpa ett paket engånghandskar. Så blir det trevligare. Sätt en påminnelse 1 gång i månaden så hinner det inte bli så äckligt heller.
    Ja herregud - hade jag gett mig på att göra det utan handskar hade jag nog fortfarande stått och tvättat händerna XD XD Och jag rensar alltså med 3-6 veckors mellanrum, men jag tycker det blir för jävla äckligt även på den tiden...
Svar på tråden Stopp i duschen, hjälp!