• Redlio­n
    Sun 31 Jul 2022 07:13
    2329 visningar
    8 svar
    8
    2329

    Ingen äl efter spiraluttag

    Vi försöker få till barn nr 3, tog ut hormonspiralen i januari.

    Jag börjar misstänka att jag inte har ägglossning än, trots att det var över 6 månader sedan spiraluttaget. 

    Anledningen till att jag misstänker detta är för att jag har väldigt oregelbunden och rätt långdragen mens/blödningar.

    För ett par månader sedan började jag att ta tempen varje morgon med hjälp av natrual cycles och jag har aldrig fått någon temphöjning som hållt i sig och min temperatur är ganska låg,

    Jag har beställt tid till gynekolog men eftersom det inte är fören i höst så kan det vara intressant om någon varit med om samma och hur det löstes, börjar även känna mig lite stressad eftersom åldern går uppåt, är 36 idag.

    / Emma
  • Svar på tråden Ingen äl efter spiraluttag
  • Anonym (Syste­r)
    Sun 31 Jul 2022 08:05
    #1

    Om du inte skulle ha ÄL på ett halvår är det något allvarligt fel på dig. Man kan missa i genomsnitt en ÄL per år, men bara för att du har oregelbunden och långdragen mens finns inget som säger att du inte har ÄL. Din kropp har bara inte justerat sig efter uttaget.

    När du tempar antar jag att du har en termometer som visar två decimaler? För det är det man behöver ha för att kunna se ordentligt. Annars tycker jag det är en väldigt bra metod för att se om man haft ÄL eller inte.

  • Redlio­n
    Sun 31 Jul 2022 08:41
    #2
    Anonym (Syster) skrev 2022-07-31 08:05:13 följande:

    Om du inte skulle ha ÄL på ett halvår är det något allvarligt fel på dig. Man kan missa i genomsnitt en ÄL per år, men bara för att du har oregelbunden och långdragen mens finns inget som säger att du inte har ÄL. Din kropp har bara inte justerat sig efter uttaget.

    När du tempar antar jag att du har en termometer som visar två decimaler? För det är det man behöver ha för att kunna se ordentligt. Annars tycker jag det är en väldigt bra metod för att se om man haft ÄL eller inte.


    Tack för svar. Har kanske haft ägglossning i smyg men ingen tydlig stegring på tempen under de månader som jag använt mig av temp-metoden med två decimaler.

    Troligtvis är det som du skrev bara kroppen som inte kommit in i rätt rytm ännu, är väl lite trög????
  • Anonym (Syste­r)
    Sun 31 Jul 2022 08:51
    #3
    Redlion skrev 2022-07-31 08:41:29 följande:
    Tack för svar. Har kanske haft ägglossning i smyg men ingen tydlig stegring på tempen under de månader som jag använt mig av temp-metoden med två decimaler.

    Troligtvis är det som du skrev bara kroppen som inte kommit in i rätt rytm ännu, är väl lite trög????
    Särskilt om du haft hormonspiral så kan det påverka men jag vet att även de med koppar också kan behöva en tid innan kroppen vant sig vid sin egen rytm igen.
  • Redlio­n
    Sun 31 Jul 2022 09:05
    #4
    Anonym (Syster) skrev 2022-07-31 08:51:20 följande:
    Särskilt om du haft hormonspiral så kan det påverka men jag vet att även de med koppar också kan behöva en tid innan kroppen vant sig vid sin egen rytm igen.
    Det är just hormonspiral jag haft så det förklarar kanske att det tar tid.
    Blir bara lite fundersam eftersom det är svårt att få tag i information om att det kan ta lite tid att hitta rytmen igen, överallt tycker jag att jag läser att ägglossningen kommer igång direkt.

    Tack för svaren 
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jul 2022 09:53
    #5

    Skulle kunnat vara jag som skrev. Också 36 år, tog ut hormonspiralen för 1,5 år sedan ungefär för att vi ville försöka få ett tredje sista barn :)

    Tog lång tid innan jag fick en hyffsad balans på hormonerna? haft oregelbunden mens och klena ägglossningar. Inte så tydliga ägglossningskänningar. Ganska låg basaltemp.


    Hade förut innan hormonspiral tydliga ägglossningskänningar och hade en cykel på 28 dagar. Blivit gravid ganska snabbt.

    Nu är det nästan helt bra men är fortfarande inte gravid :/ . Jag har ätit diverse vitaminer och dragit ner på sockret för att få en igång menscykeln, men kommer söka hjälp nu för tiden går och man blir inte yngre direkt. Tro att jag inte får tillräckligt bra ägglossningar helt enkelt.


     

  • Redlio­n
    Sun 31 Jul 2022 10:17
    #6
    Anonym (M) skrev 2022-07-31 09:53:28 följande:

    Skulle kunnat vara jag som skrev. Också 36 år, tog ut hormonspiralen för 1,5 år sedan ungefär för att vi ville försöka få ett tredje sista barn :)

    Tog lång tid innan jag fick en hyffsad balans på hormonerna? haft oregelbunden mens och klena ägglossningar. Inte så tydliga ägglossningskänningar. Ganska låg basaltemp.


    Hade förut innan hormonspiral tydliga ägglossningskänningar och hade en cykel på 28 dagar. Blivit gravid ganska snabbt.

    Nu är det nästan helt bra men är fortfarande inte gravid :/ . Jag har ätit diverse vitaminer och dragit ner på sockret för att få en igång menscykeln, men kommer söka hjälp nu för tiden går och man blir inte yngre direkt. Tro att jag inte får tillräckligt bra ägglossningar helt enkelt.


     


    Tack för svar, så skönt att veta att man inte är ensam och att vi verkar väldigt lika i våra cykelproblem.

    Jag åt p-piller innan och mellan barnen och det tog 6 månader innan första graviditeten och 9 månader till andra, hade hoppats jag kunde vara lite snabbare men det verkar ju inte så. 

    Du har inte sökt för det innan? 
    Jag börjar känna lite stress men samtidigt finns det rätt många som varit äldre när de blivit gravida :) 
    Håller tummarna att vi snart lyckas 
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jul 2022 10:32
    #7
    Redlion skrev 2022-07-31 10:17:05 följande:
    Tack för svar, så skönt att veta att man inte är ensam och att vi verkar väldigt lika i våra cykelproblem.

    Jag åt p-piller innan och mellan barnen och det tog 6 månader innan första graviditeten och 9 månader till andra, hade hoppats jag kunde vara lite snabbare men det verkar ju inte så. 

    Du har inte sökt för det innan? 
    Jag börjar känna lite stress men samtidigt finns det rätt många som varit äldre när de blivit gravida :) 
    Håller tummarna att vi snart lyckas 
    Nä jag har inte sökt tidigare, har velat försöka få ordning på detta på egen hand, inte känt mig så stressad heller. Varit lite överviktig och otränad så tänkte att det kanske är bra att komma i lite bättre form också innan jag blir gravid så jag har inte haft bråttom att bli gravid. Nu känner vi dock att ska det bli fler barn måste det komma NU snart för jag vill inte hinna bli så mkt äldre Tungan ute

    Jag tror absolut att det går att bli gravid bara jag får hjälp med att få en rejälare ägglossning, hormonspiralen rubbade min kropp helt enkelt, behöver hjälp att få ordning på den. 

    Hoppas din kropp snart också är i balans. Förhoppningsvis får du svar av gyn. Alltid bra att kolla.
  • Redlio­n
    Sun 31 Jul 2022 13:42
    #8
    Anonym (M) skrev 2022-07-31 10:32:43 följande:
    Nä jag har inte sökt tidigare, har velat försöka få ordning på detta på egen hand, inte känt mig så stressad heller. Varit lite överviktig och otränad så tänkte att det kanske är bra att komma i lite bättre form också innan jag blir gravid så jag har inte haft bråttom att bli gravid. Nu känner vi dock att ska det bli fler barn måste det komma NU snart för jag vill inte hinna bli så mkt äldre  // Tungan ute

    Jag tror absolut att det går att bli gravid bara jag får hjälp med att få en rejälare ägglossning, hormonspiralen rubbade min kropp helt enkelt, behöver hjälp att få ordning på den. 

    Hoppas din kropp snart också är i balans. Förhoppningsvis får du svar av gyn. Alltid bra att kolla.
    Verkar vara rätt lika, tyvärr har jag också ett par kilos övervikt så boven i dramat beror nog en del på mig själv. Vi bestämde oss i november för en till men sen hittade inte bm spiralen så fick gå till en gynekolog då, så det tog nån månad extra men trodde äl skulle komma igång lite snabbt och lätt efter detta. 

    Hur gamla är dina barn? Mina är 7 och snart 4 så hade varit bra ålderspann om allt hade funkat optimalt. 

    Känns rätt bra att kolla upp så allt fungerar som det ska iaf men har jag tur har det kommit igång innan läkarbesöket
Svar på tråden Ingen äl efter spiraluttag