Kan Mensvärk mildras med åldern?
Hej!
Jag är 25 år och har haft någon form av hormonella preventivmedel sedan 13års ålder. De senaste 3,5 åren har jag haft en hormonspiral (Kyleena) som jag tog ut för ett par månader sedan då jag vill utreda mig för PCOS (symptom är viktuppgång och ökad kroppsbehåring). Blev då tillsagd av en barnmorska att det kan vara bra att ha lite koll på mensen i samband med en utredning då regelbunden cykel är något man utreder.
De år jag var utan hormoner hade jag fruktansvärd mens med rika blödningar och vidrig mensvärk som bidrog till att jag inte ens kunde gå i skolan första dagen av mensen. När jag vid enstaka tillfällen under mitt liv med preventivmedel varit utan har denna mens gjort sig påmind ganska omgående.
Så när jag nu valde att ta yt spiralen har jag bävat för att få mens igen, som ett brev på posten har den nu även kommit väldigt regelbundet två månader i rad. Men deg är otroligt mildrad?? Blöder inte ens hälften av vad jag gjort tidigare och mensvärken är en fis i rymden i jämförelse. Visst blöder jag klarröd blod och får mensvärk, men som sagt - inte i närheten av hur det var i tidigare pubertet och även senare.
Vad kan detta bero på? Någon annan som känner igen sig?