• Anonym (Uven)

Partner med Autistiska drag

Precis inlett en relation med en kille som tydligen har Autistiska drag. Jag har inte märkt så mycket mer än att han behöver mycket egentid och lätt blir stressad.

undrar om nån mer har en partner med samma diagnos. Hur funkar det för er? Vad skiljer det sig jämfört med en partner utan?
    vad kan jag behöva ta i beaktning 

• Svar på tråden Partner med Autistiska drag
  • Anonym (Kim)

Svårt att säga. Min tjej har asperger/autism, men hon är tjej och det är olika.

• Anonym (Uven)
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-01 23:21:34 följande:

Svårt att säga. Min tjej har asperger/autism, men hon är tjej och det är olika.

Det kan vara olika men du får gärna berätta ändå.
    Tänder främst specalintressen, energinivå, social kompetens? Fallerar den när hon blir trött? Behöver mycket ensamtid? orkar hon träffa dig varje dag? Tex
  • Anonym (q)

Drag av... Inte en diagnos och han har säkert koll på sina problemområden själv :)

Du kommer få "svar" av folk som utgår från autism men det är alldeles för varierande hur en diagnos visar sig i ett förhållande. Men det är inte rocket science, behöver personen mer egentid kommer ni antagligen inte ses varje dag, social kompetens märks, som vilken person som helst kan det bli fel/jobbigt om denne inte mår bra/är trött etc. Som en helt vanlig person. Det enda som kan vara bra är att vara tydlig vilket faktiskt alla skulle tjäna på

• Anonym (Uven)
    Anonym (Blöö) skrev 2022-08-01 23:38:11 följande:

En man me autism e som att leva me en mini psykopat! Har du inte tålamod från hell lr e en robot så spring!

Märkt en del saker som är lite skumma. Han vill bara ses 2 dagar i veckan tex. Har starka åsikter om personer som blir kära och vi går upp i varandra. Han vill aldrig bo ihop med någon. Upplever att allt ska vara på hans villkor. Han har också hobbys som gör att han sätter allt annat åt sidan.
  • Anonym (Uven)

Anonym(q): Jodå, men noll insikt i hur andra kan tänka och känna kring det. 

• Anonym (***)

Mitt ex har högfungerande autism och är narcissist så jag vet väl egentligen inte vilket beteende som beror på vad.
    Men han är väldigt smart o hittar lösningar på det som intresserar rör honom. 
    Han vill ha allt på sitt sätt o sin vilja fram alltid o förstår inte varför han ska bry sig om andra o kompromissa. 
    Blir lätt stressad o irriterad vilket han visar tydligt o även säger elakheter o ser inget fel i det.
    Han har bestämda tiden för tex sänggående. 
    När vi fick barn, så klarade han inte av att ha flera roller, pappa, sin mammas son o partner till mig, så han valde bort mig o helt stängde ut mig från familjen, tog helt över vårt barn, då han ville ha allt på sitt sätt o jag var i vägen.
    När barnet blev ledsen eller argt, så bar han in vårt barn på rummet o stängde dörren, för att slippa höra o kan fortfarande idag inte fatta hur fel det var.
    Han kunde vara väldigt kärleksfull o omtänksam, men bara på hans villkor o när det gynnade honom.
    Han är bra på att planera men bara för sånt som intresserar honom o han tar inte hänsyn till partner eller barn, om det inte är till hans intresse. 
    Han vill inte bli störd när han håller på med något som han sysslar med o blir irriterad om man stör.
    Han förstår inte varför han ska hålla vad han lovat eller en överenskommelse.
    Han klarar inte av andras förväntningar o vid svårigheter så kör han strutsbeteende.
    Tex...vårt barn blev utsatt för mobbing i skolan, var utsatt för dödsfara ett par gånger. När vi fick reda på detta, var jag sjuk i cancer o mådde riktigt hemskt o bad honom prata med skolan o även med föräldrarna vid ett skolmöte.
    Detta gjorde inte han, utan ljög, så mobbingen kunde fortsätta ett tag till, o då fick jag kämpa med vårt barn o det medan mitt ex umgicks med föräldrarna till dem som mobbades o såg inget fel i det. 
    Likaså så var pappan o vårt barn hos farmor, ej min släkting, o då betedde sig farmor fel o vårt barn blev arg o ledset, då stängde farmor o pappan ut vårt barn i trädgården i mörkret mitt i vintern gråtandes o rädd. Närde sen kom hem till mig, så var vårt barn hysteriskt o pappan sa då att han inte visste varför. När jag väl lyckades lugna ner vårt barn, kom det fram vad pappan o farmorn hade gjort o ingen av dem ansåg att de hade gjort fel, utan det var vårt barn som hade gjort fel. vårt barn var då 5 år. 
    Usch, jag skulle kunna fortsätta.
    Aldrig att jag har ett förhållande med en man med någon diagnos igen. aldrig mer.

• Anonym (q)
    Anonym (Uven) skrev 2022-08-01 23:42:08 följande:
    Märkt en del saker som är lite skumma. Han vill bara ses 2 dagar i veckan tex. Har starka åsikter om personer som blir kära och vi går upp i varandra. Han vill aldrig bo ihop med någon. Upplever att allt ska vara på hans villkor. Han har också hobbys som gör att han sätter allt annat åt sidan.
    Anonym (Uven) skrev 2022-08-01 23:42:59 följande:

Anonym(q): Jodå, men noll insikt i hur andra kan tänka och känna kring det. 

Så du säger att han har noll insikt, har en massa sidor som du uppenbart inte tycker om och vi ska mata dig med info om vad våra varierande partners gör?

Konstigt att jag läst det där. Nope.

• Anonym (Uven)
    Anonym (***) skrev 2022-08-01 23:46:45 följande:

Mitt ex har högfungerande autism och är narcissist så jag vet väl egentligen inte vilket beteende som beror på vad.
    Men han är väldigt smart o hittar lösningar på det som intresserar rör honom. 
    Han vill ha allt på sitt sätt o sin vilja fram alltid o förstår inte varför han ska bry sig om andra o kompromissa. 
    Blir lätt stressad o irriterad vilket han visar tydligt o även säger elakheter o ser inget fel i det.
    Han har bestämda tiden för tex sänggående. 
    När vi fick barn, så klarade han inte av att ha flera roller, pappa, sin mammas son o partner till mig, så han valde bort mig o helt stängde ut mig från familjen, tog helt över vårt barn, då han ville ha allt på sitt sätt o jag var i vägen.
    När barnet blev ledsen eller argt, så bar han in vårt barn på rummet o stängde dörren, för att slippa höra o kan fortfarande idag inte fatta hur fel det var.
    Han kunde vara väldigt kärleksfull o omtänksam, men bara på hans villkor o när det gynnade honom.
    Han är bra på att planera men bara för sånt som intresserar honom o han tar inte hänsyn till partner eller barn, om det inte är till hans intresse. 
    Han vill inte bli störd när han håller på med något som han sysslar med o blir irriterad om man stör.
    Han förstår inte varför han ska hålla vad han lovat eller en överenskommelse.
    Han klarar inte av andras förväntningar o vid svårigheter så kör han strutsbeteende.
    Tex...vårt barn blev utsatt för mobbing i skolan, var utsatt för dödsfara ett par gånger. När vi fick reda på detta, var jag sjuk i cancer o mådde riktigt hemskt o bad honom prata med skolan o även med föräldrarna vid ett skolmöte.
    Detta gjorde inte han, utan ljög, så mobbingen kunde fortsätta ett tag till, o då fick jag kämpa med vårt barn o det medan mitt ex umgicks med föräldrarna till dem som mobbades o såg inget fel i det. 
    Likaså så var pappan o vårt barn hos farmor, ej min släkting, o då betedde sig farmor fel o vårt barn blev arg o ledset, då stängde farmor o pappan ut vårt barn i trädgården i mörkret mitt i vintern gråtandes o rädd. Närde sen kom hem till mig, så var vårt barn hysteriskt o pappan sa då att han inte visste varför. När jag väl lyckades lugna ner vårt barn, kom det fram vad pappan o farmorn hade gjort o ingen av dem ansåg att de hade gjort fel, utan det var vårt barn som hade gjort fel. vårt barn var då 5 år. 
    Usch, jag skulle kunna fortsätta.
    Aldrig att jag har ett förhållande med en man med någon diagnos igen. aldrig mer.

Men fy 17, hoppas du mår bra nu.
    jag har funderingar kring om denne man också har narcissistiska drag. Allt kretsar runt honom, han vet att det värsta man kan göra mot mig är att ställa mig i ovisshet och tex ghosta. Så vad gör han? Jo just det? skyller på stress och annat, att han är lamslagen. Ger dubbla budskap hela tiden på ett elakt sätt. Skyller på att ?jag stänger av alla stressmoment när det blir mycket??. okej men sin egen flickvän. Fast nu hävdar han att det aldrig var nåt.
  • Anonym (q)
    Anonym (***) skrev 2022-08-01 23:46:45 följande:

Mitt ex  är narcissist så jag vet väl egentligen inte vilket

klart ingen vill vara med en narcissist
  • Anonym (***)
    Anonym (q) skrev 2022-08-01 23:51:15 följande:
    klart ingen vill vara med en narcissist
    Jo, men jag visste inte det när vi träffades.
    Han hade inte haft någon tjej innan o förklarade sitt beteende berodde på det.
    O han är väldigt smidig när han vill något.
    Jag kunde inte hindra honom från att träffa vårt barn o när vårt barn blev äldre o kunde berätta så blev ju hans spelplan lite ändrad. Nu är vårt barn lite äldre o går mellan våra hem som h*n vill o känner sin pappa  väl o går hem hit när det blir dumt. 
    Det har aldrig varit någon fara för vårt barn utan det har varit detta med att stänga in eller ut vårt barn o det hände inte igen sen jag fick veta o vårt barn fick en mobiltelefon o började ringa o berätta när något var fel. 
    Att jag inte gav telefonen tidigare, ångrar jag. 
Svar på tråden Partner med Autistiska drag