• Tue 2 Aug 2022 18:08
    2500 visningar
    3 svar
    3
    2500

    Värt att skaffa Freja e-ID?

    Funderar på om det finns nån poäng med skaffa Freja e-ID. Verkar inte va så många ställen man kan använda det på men man kan iaf logga in på bla. 1177 med det och en del menar det är såkrare än mobilt bank-ID. Fast man måste väl ändå ha ett annat ID med då Freja inte erkänns på dom flesta ställen där man behöver legitimera sig?

    Va är era åsikter och erfarenheter av Freja? Är det nån som har det som enda legitimation och hur funkar det?

  • Svar på tråden Värt att skaffa Freja e-ID?
  • Tue 2 Aug 2022 22:54
    #1

    Ingen?

  • KalleX­L81
    Wed 3 Aug 2022 07:25
    #2

    När jag skaffade mig Freja-eID tog det 3 månader innan mitt legg var klart. hos Skatteverket .Efter att butiken verifierat fotot var min iPhone 12 Pro Max klar att använda Freja. Eftersom jag har Kivra hänvisas jag alltid till Kivra som hoppar över Freja. Fortfarande använder jag nya legget som jag drar i kortläsarna i stället för att använda Freja.

    Så svaret blir nej jag använder inte Freja förmodligen för att jag ännu inte lärt mig.

  • Thu 4 Aug 2022 19:47
    #3
    KalleXL81 skrev 2022-08-03 07:25:49 följande:

    När jag skaffade mig Freja-eID tog det 3 månader innan mitt legg var klart. hos Skatteverket .Efter att butiken verifierat fotot var min iPhone 12 Pro Max klar att använda Freja. Eftersom jag har Kivra hänvisas jag alltid till Kivra som hoppar över Freja. Fortfarande använder jag nya legget som jag drar i kortläsarna i stället för att använda Freja.

    Så svaret blir nej jag använder inte Freja förmodligen för att jag ännu inte lärt mig.


    Tack för ditt svar!

    Du verkar inte just ha nån nytta av Freja då?! Det va väl lite det jag tänkte att det är rätt begränsat var och hur man kan använda det. Det verkar som sagt inte va så många ställen som godkänner det och om Kivra då dessutom hoppar över det blir det ju rätt meningslöst. Man måste väl ändå ha ytterligare en ID-handling av typ mer konventionellt slag för att kunna legitimera sig överallt. :/
Svar på tråden Värt att skaffa Freja e-ID?