• Anonym­539
    Tue 2 Aug 2022 23:19
    10289 visningar
    6 svar
    +1
    6
    10289

    Det börjar bli jobbigt!

    Hej!
    Jag är just nu i vecka 38, alltså bara några veckor kvar av graviditeten. Jag är gravid med tvillingar och det är riktigt tungt nu. Magen bara växer och växer. När jag mätte omkretsen imorse så låg jag på 165 cm. Jag har gått upp 32 kg och nu börjar det bli tungt med allmäna saker i vardagen. Att sitta vid middagsbordet är inte aktuellt. Jag kommer inte tillräckligt nära på grund av att magen tar i bordskanten. Sömnen fungerar inte som den skall. Jag har svårt att sova på annat än mage vanligtvis och nu så kan ni ju bara tänka er hur det är. Jag skulle vilja höra alla era viktuppgångar under graviditeten, hur mycket gick ni upp, vad hade ni för omkrets på magen och blev det ett handikapp för er?
    Tacksam för svar?

  • Svar på tråden Det börjar bli jobbigt!
  • Anonym (Petra­)
    Wed 3 Aug 2022 00:38
    #1

    Grattis till tvillingar! Det kommer bitvis vara väldigt tungt såklart men är det bästa man kan få.

    Jag gick upp 30 kg när jag väntade mina tvillingar, som valde att komma ut i 36+0. Jag var sjukskriven från vecka 25 tror jag och en promenad på hundra meter de sista veckorna kunde ta en timme, inklusive obligatoriska sittpauser. Jag hade en gravidkudde som jag sov med vilket var guld värt. 


    Jag har fortfarande inte gått tillbaka till min startvikt (tvillingarna är tre år) men jag har bara något kg kvar. Det är fruktans tungt med tvillinggraviditeter, men så värt det i slutändan! Det är ju tack och lov inte en så lång tid man är gravid ändå.

  • Wed 3 Aug 2022 03:06
    #2

    Jag är gravid i vecka 39 (38+6) dock ej tvillingar. 
    Jag är 160cm och har gått upp ca.22,5 kg hittils. 
    Det börjar bli jättetung för kroppen med tanke på min längd. Det gör ont i ryggen och har även sömnproblem. 
    Svårt att byta sovläge eller resa sig från sängen/soffan. 
    kan tänka mig att det är ännu svårare för dig med tvillingar och en större mage. 
    Önskar dig lycka till!

  • Anonym­539 Trådstartaren
    Wed 3 Aug 2022 09:49
    #3
    Ingetnamn123 skrev 2022-08-03 03:06:29 följande:

    Jag är gravid i vecka 39 (38+6) dock ej tvillingar. 
    Jag är 160cm och har gått upp ca.22,5 kg hittils. 
    Det börjar bli jättetung för kroppen med tanke på min längd. Det gör ont i ryggen och har även sömnproblem. 
    Svårt att byta sovläge eller resa sig från sängen/soffan. 
    kan tänka mig att det är ännu svårare för dig med tvillingar och en större mage. 
    Önskar dig lycka till!


    Hej! Du skrev att du hade gått upp 22,5 kg men skulle vara snällt om du lade till vikten så jag vet vad du utgick från och vad du ligger på nu.
  • Thu 4 Aug 2022 23:03
    #4
    Anonym539 skrev 2022-08-03 09:49:26 följande:
    Hej! Du skrev att du hade gått upp 22,5 kg men skulle vara snällt om du lade till vikten så jag vet vad du utgick från och vad du ligger på nu.
    startvikt 61kg, nuvarande vikt 83,5 och är 160cm lång så det är mycket tuff nu men imorgon går jsg in i vecka 40 så förhoppningsvis kommer bebisen snart.
  • Anonym (Anony­m namn)
    Fri 5 Aug 2022 04:59
    #5

    Nu såg jag att du har skapat 3 olika trådar  de senaste tre dagarna men i varje tråd skriver du en annan vecka. I ena är du v.37, en dag senare är du i vecka 38 och sen en dag senare är du plötslig i vecka 40. Hur är det ens möjligt? 

  • LFF
    Tue 9 Aug 2022 09:46
    #6
    Anonym539 skrev 2022-08-02 23:19:44 följande:
    Det börjar bli jobbigt!

    Hej!
    Jag är just nu i vecka 38, alltså bara några veckor kvar av graviditeten. Jag är gravid med tvillingar och det är riktigt tungt nu. Magen bara växer och växer. När jag mätte omkretsen imorse så låg jag på 165 cm. Jag har gått upp 32 kg och nu börjar det bli tungt med allmäna saker i vardagen. Att sitta vid middagsbordet är inte aktuellt. Jag kommer inte tillräckligt nära på grund av att magen tar i bordskanten. Sömnen fungerar inte som den skall. Jag har svårt att sova på annat än mage vanligtvis och nu så kan ni ju bara tänka er hur det är. Jag skulle vilja höra alla era viktuppgångar under graviditeten, hur mycket gick ni upp, vad hade ni för omkrets på magen och blev det ett handikapp för er?
    Tacksam för svar?


    Grattis till tvillingarna! 

    Jag gick upp ganska exakt 25kg i min graviditet. Började på 74kg, så hamnade precis under tresiffrigt. De föddes på BF+2 efter en lång igångsättning som slutade med snitt. Är 172cm lång. SF-måttet minns jag inte, de fyller 9 år i höst. 

    Magen, även om den var stor och pekade rakt framåt, blev aldrig något hinder på det stora hela. Det mesta gick att lösa. 

    När jag kom hem, en vecka efter att de fötts, hade jag gått ner 16kg. 6,5kg bebisar och resten fostervatten och moderkakor. Nu ligger jag en 4-5kg över startvikten vid graviditeten. 

    Jag trodde däremot att man hade som standard numera att sätta igång tvillinggravida i v38 då det är en sån enorm påfrestning för kroppen och livmodern de sista veckorna. Livmodern blir ju så uttöjd att den får svårt att jobba effektivt i en tvillingförlossning. 
Svar på tråden Det börjar bli jobbigt!