• Anonym­539
    Wed 3 Aug 2022 06:07
    13709 visningar
    10 svar
    -2 +2
    10
    13709

    Graviditet, ett helvete

    Hej!
    Jag är en tjej som är i vecka 40 och längtar så mycket till förlossningen. Jag är 154 cm lång och vägde innan graviditeten 60 kg. Nu väger jag hela 90 kg och har ett midjemått på 161 cm. Jag är alltså bredare än längre?! Jag kan inte sätta mig ned i en soffa eller säng utan att komma upp. Jag och min man har liksom problem med att kramas och pussas då magen är i vägen. Kan ni där ute skriva er längd och vikt innan graviditet samt gärna hur mycjet ni gick upp och vad ni hade för mått runt magen? Gick ni ned till normal vikt igen? Det känns nästan som att det kommer vara omöjligt för mig?
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Graviditet, ett helvete
  • Anonym (A1993­)
    Wed 3 Aug 2022 16:47
    #1

    Hej! Fy vad jobbigt det låter. Vi får hoppas att bebis kommer snart och det blir lättare för dig!


    Jag är också i vecka 40 och är 163cm lång, vägde 45kg innan graviditet och väger 63 nu. Jag har alltså haft en viktuppgång på 18kg. Mitt midjemått vid bredaste stället ligger på 94,5cm och då har det vuxit med 34-35cm. 

  • Anonym­539 Trådstartaren
    Wed 3 Aug 2022 17:19
    #2
    Anonym (A1993) skrev 2022-08-03 16:47:25 följande:

    Hej! Fy vad jobbigt det låter. Vi får hoppas att bebis kommer snart och det blir lättare för dig!


    Jag är också i vecka 40 och är 163cm lång, vägde 45kg innan graviditet och väger 63 nu. Jag har alltså haft en viktuppgång på 18kg. Mitt midjemått vid bredaste stället ligger på 94,5cm och då har det vuxit med 34-35cm. 


    Okej, vad skönt att du ändå har haft en "lindrig" viktuppgång även om jag inte har en aning om hur den har varit för övrigt.
  • Anonym (Värmd­ö)
    Wed 3 Aug 2022 23:13
    #3

    Jag är 164 och gick upp 6kg.

    30 är ju knasigt, ska du ha trillingar?

  • Anonym­539 Trådstartaren
    Thu 4 Aug 2022 00:18
    #4
    Anonym (Värmdö) skrev 2022-08-03 23:13:36 följande:

    Jag är 164 och gick upp 6kg.

    30 är ju knasigt, ska du ha trillingar?


    Man skulle kunna tro det ja men svaret är nej. Vad hade du för mått runt magen när du var som störst?
  • Anonym (A1993­)
    Sun 7 Aug 2022 03:10
    #5

    Jag känner många som gått upp 30 kg under sina graviditeter. Väldigt onödigt att skriva kommentaren om tvillingar när TS uppenbart inte själv verkar tycka viktuppgång är så kul.

    Jag känner som sagt flera som gått upp mycket i vikt under sina graviditeter och mycket av vikten försvinner de flesta dagarna, och har man lite kvar och vill bli av med det så finns det ju möjlighet.

    Hur går det för dig TS? Har du fått din bebis än?

  • Anonym (Också kort)
    Sun 7 Aug 2022 07:36
    #6

    Jag är också kort, 159 cm och vägde innan graviditeten ca 61 kg och tror jag vägde 74 när jag skrevs in på förlossningen. Det är väldigt individuellt, mycket illamående brukar göra att man går upp mer då småäta brukar hjälpa.

    Att vara elak och fråga om tvillingar osv känns onödigt, och du kommer ha tid att komma till din normalvikt om du vill efter graviditeten!

    Ska tilläggas att två veckor efter förlossningen var jag tillbaka till min startvikt. Det brukar rasa av i början, så känn ingen panik. Snart kommer din bebis!

    En vän gick upp ca 30 kilo och hon hade tappat det mesta efter ca ett halvår efter förlossningen. Det går hur bra som helst, ta hand om dig!

  • Sun 7 Aug 2022 23:25
    #7
    Anonym539 skrev 2022-08-03 06:07:30 följande:
    Graviditet, ett helvete

    Hej!
    Jag är en tjej som är i vecka 40 och längtar så mycket till förlossningen. Jag är 154 cm lång och vägde innan graviditeten 60 kg. Nu väger jag hela 90 kg och har ett midjemått på 161 cm. Jag är alltså bredare än längre?! Jag kan inte sätta mig ned i en soffa eller säng utan att komma upp. Jag och min man har liksom problem med att kramas och pussas då magen är i vägen. Kan ni där ute skriva er längd och vikt innan graviditet samt gärna hur mycjet ni gick upp och vad ni hade för mått runt magen? Gick ni ned till normal vikt igen? Det känns nästan som att det kommer vara omöjligt för mig?
    Tacksam för svar


    Låter väldigt jobbigt,  hoppas bebis kommer snart Hjärta

    Med första barnet gick jag upp ca 25 kg. Gick ner allt inom ett halvår efter förlossningen. 
  • Sun 7 Aug 2022 23:27
    #8
    Sarken skrev 2022-08-07 23:25:25 följande:
    Låter väldigt jobbigt,  hoppas bebis kommer snart  // Hjärta

    Med första barnet gick jag upp ca 25 kg. Gick ner allt inom ett halvår efter förlossningen. 
    Ska även tillägga att jag födde i vecka 37,  annars hade jag säkert hunnit lägga på mig ytterligare något/några kilon Skrattande
  • Sun 7 Aug 2022 23:38
    #9

    Jag är 163 cm lång och har gått upp 12 eller 13kg med alla mina barn(jag vet inte midjemåttet). Exakt vad jag vägde när jag blev gravid minns jag inte, men någonstans mellan 52 och 65 kg (lite beroende på hur fort jag blev gravid igen). Jag har väl gått ned alla graviditetskilon inom 1,5 år, utan att banta. Jag har inte ammat under någon längre period med något av barnen.

  • Anonym (Go)
    Tue 9 Aug 2022 09:50
    #10
    +1
    Anonym (A1993) skrev 2022-08-07 03:10:04 följande:

    Jag känner många som gått upp 30 kg under sina graviditeter. Väldigt onödigt att skriva kommentaren om tvillingar när TS uppenbart inte själv verkar tycka viktuppgång är så kul.

    Jag känner som sagt flera som gått upp mycket i vikt under sina graviditeter och mycket av vikten försvinner de flesta dagarna, och har man lite kvar och vill bli av med det så finns det ju möjlighet.

    Hur går det för dig TS? Har du fått din bebis än?


    Ts skriver i en annan ts att hon ska ha tvillingar.

    Graviditetsvecka, längd på henne och omkrets runt magen varierar i 3 olika trådar.
    Någon som skämtar oss aprillo.
Svar på tråden Graviditet, ett helvete