Fråga om islamisk begravning i Sverige
Hur går en islamisk begravning till och var begravs man i Sverige om man är muslim? På "vanliga" kyrkogårdar eller finns det islamiska kyrkogårdar också?
Hur går en islamisk begravning till och var begravs man i Sverige om man är muslim? På "vanliga" kyrkogårdar eller finns det islamiska kyrkogårdar också?
vad jag vet så brukar väl muslimer från andra länder vilja bli begravda i sitt hemland... svenska muslimer har jag ingen aaaning om! kanske nån annan som kan saken bättre än mig?
Det är väl klart att man inte skickas tillbaka till sina ursprungsländer! Det finns vissa kyrkogårdar där vanliga svenska, protestantiska, muslimer, katoliker och allt vad det nu kan vara begravs inom samma kyrkogård. På vissa ställen har man dock olika platser inom vilka en viss grupp begravs pga olika ritualer för begravningsakten osv, bla när det gäller muslimer så ska väl dessa vara vända åt Mecka om jag ej har fel. Med andra ord - de begravs oftast på en vanliga kyrkogård - åtminstone vad jag sett här i stan.
protestanter skulle där stå, inte protestantiska...
Proppi
Har kan du lasa lite om hur det fungerar vid begravning
www.islamguiden.com/cermoni.shtml
forst om aktenskap och barnafodsel, men darefter kommer dodsfall och begravning.
nä, jag vet ju bara vad min man har sagt vad han vill, o han vill skickas till sitt hemland o bli begravd där!
Som Pinglanmadde sa så vill dem flesta skickas till sina hemländer och begravas där, men det finns muslimska begravnigsplatser. Tex här finns det en ort som heter Billdal strax utanför gbg som har en muslimsk begravningsplats. Och det finns planer på att bygga en till i Gbg.
Där jag bor finns en muslimsk kyrkogård. Men som sagt, många vill bli begravda i sina hemländer, så blev det t.ex. med en kompis till mig som dog förra året, hon skickades hem till Kosovo för att begravas där.
Här i Sundsvall finns oxå en muslimsk kyrkogård.
Pinglanmadde: Min man ville oxå hem till sitt land förut när han dog men nu inser han att han ska begravas här i det land han lever nu.
Tror att han ska ta en liten diskussion med Dr T
Alla kyrkogårdsförvaltningar i Sverige har skyldighet att tillhandahålla gravplatser till olika trosuppfattningar. Så islamska kyrkogårdar finns i hela landet. Som tidigare nämnts så visst begravs endel i sitt forna hemland, men de flesta begravs i Sverige.
Tack för alla svar! Intressant, det var mycket jag inte visste.